computerwelt skrev:Så, 200 liter totalt, eller minus elementet? Vad fick du för portdimensioner på det där? Som du säger så blir det ju uppenbart att det snabbt drar iväg i kostnader; två element till, och antagligen en förstärkare till, och prislappen blev helt plötsligt "nu var det inte roligt längre"
Rummet är ju i sammanhanget ganska smalt, så risken är stor att basarna hamnar i varsitt hörn - och där är väl risken hög att man får en bumlig bas? Skulle det kanske vara ett alternativ att placera lådorna "liggandes" (ifall man tänker sig att de har formen av ett rätblock) och placera dem mer åt mitten istället?
Om man inte vill ställa dem upp så har jag räknat med att de kommer täcka en stor del av väggen men det är ofta praktiskt att begränsa sig till materialets dimensioner. Man kan då välja om man vill ha basarna vid hörnet eller närmare mitten av rummet även om lådan står på samma ställe.
Det är tydligt med mitt rum att det behövs EQ för att basarna skall fungera även med basarna i mitten av väggen och mätningen med sidohögtalarna tyder på att det även behövs EQ när de placeras närmare hörnet. Jag har funderat på att ekvalisera en liten bas till rak frekvensgång utomhus, för att kunna använda den som referens för mätning i rummet. Jag vill testa hur det fungerar med bas i hörnet utan att baxa runt den stora och tunga lådan.
Det är 200 teoretiska liter. Elementets volym är närmast försumbar när volymen är så stor, porten och stagningar är det jag tycker att man behöver ta hänsyn till. Baserat på materialets dimensioner så ser jag en låda som använder skivor som är 1200X350 och 1200X600 framför mig. Utan att tänka så mycket på det så tror jag att det blir en skiva per låda, men att man behöver ytterligare en halv skiva för stag och port för varje låda.
Två 120cm lådor på sidan längst fram kan kanske ge lite problem med golvstående högtalare fram så att göra deras stora mått 100cm istället kan ha fördelar även om det kanske blir lite mer spill. Skulle man vilja stapla lådorna i ett hörn så är det också lättare med ett lite mindre mått.
Porten skulle jag gärna vilja ha justerbar för att kunna anpassa till rummet. En väl formad rund port skulle på det sättet vara praktisk. Men rören som följer med tex Aeroport är lite för korta för att ge någon egentlig justermån. Det är inte ett ganska lätt problem att lösa. Snarast att jag räknar med att deras fulla längd är lite för kort och att den troligaste anpassningen man vill göra är att göra porten ganska mycket längre för att flytta onödig energi mellan 20Hz och 30Hz till infra området.
Det som normalt är idealet här på faktiskt.io är tokoptimerad slitsport. Men de är inte så lätta att justera efter montering av lådan. Man kan tänka sig att skruva ihop första lådan utan lim på en sida för att kunna avgöra vad som är rätt avstämning för rummet.