Bas(ar) till Upplevelserum a.k.a. Hembio Light

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Re: Bas(ar) till Upplevelserum a.k.a. Hembio Light

Inläggav Neuhausen » 2025-10-23 20:49

Om allt stämmer så ser två RSS390HF-4 i ungefär 200l basreflex var ut att vara mycket kapablare än fyra av samma element i sluten låda även under 20Hz.

Så det blir dyrt snabbt.

Då de tycks klara sig i en så liten volym så ser jag ingen nackdel med basreflex. Det går ju också att prova om du uppskattar dem bättre i sluten version med en plugg. Testen behöver inte starkare förstärkare för den slutna lådan då slaglängden tar slut för den vid lägre effekt än basreflexlådan tål, vid en flera dB lägre nivå vid 20Hz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-24 11:11

computerwelt skrev:
Vilket bra inlägg, tack! Jag _tror_ jag begriper de olika kurvorna hyfsat väl, det är alltså svart heldragen linje som är frekvensresponsen, eller fattade jag helt fel?
Ja, när man tittar efter så ser man ju att det inte skiljer så fasligt mycket, givet samma lådvolymer. Frågan är hur den slutna skulle prestera ifall man skulle bygga dubbla 160-literslådor istället för 80 i exemplet.

Den slutna lådan kommer med 160 literslådor, just dessa element och denna imaginära förstärkare att ge en maximal ljudtrycksnivå som ligger vid den röda streckade linjen under 30 Hz.

Man måste dock hålla i minnet att man alltid kan byta effekt och/eller elementmotorstyrka mot lådvolym. Det hela är inte särskilt komplicerat: långt under resonans är systemet styvhetskontrollerat och luftstyvheten dominerar vanligen kraftigt över upphängningsstyvheten. För att knuffa konen till xmax krävs en viss kraft och denna kraft halveras (nästan) när lådvolymen fördubblas. Alternativt väljer man element med starkare motor och/eller förstärkare med högre uteffekt, men detta är förstås en betydligt mer kostsam väg.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2025-10-24 12:09

Neuhausen skrev:Om allt stämmer så ser två RSS390HF-4 i ungefär 200l basreflex var ut att vara mycket kapablare än fyra av samma element i sluten låda även under 20Hz.

Så det blir dyrt snabbt.

Då de tycks klara sig i en så liten volym så ser jag ingen nackdel med basreflex. Det går ju också att prova om du uppskattar dem bättre i sluten version med en plugg. Testen behöver inte starkare förstärkare för den slutna lådan då slaglängden tar slut för den vid lägre effekt än basreflexlådan tål, vid en flera dB lägre nivå vid 20Hz.

Så, 200 liter totalt, eller minus elementet? Vad fick du för portdimensioner på det där? Som du säger så blir det ju uppenbart att det snabbt drar iväg i kostnader; två element till, och antagligen en förstärkare till, och prislappen blev helt plötsligt "nu var det inte roligt längre" :D

Rummet är ju i sammanhanget ganska smalt, så risken är stor att basarna hamnar i varsitt hörn - och där är väl risken hög att man får en bumlig bas? Skulle det kanske vara ett alternativ att placera lådorna "liggandes" (ifall man tänker sig att de har formen av ett rätblock) och placera dem mer åt mitten istället?

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2025-10-24 12:14

I-or skrev:Den slutna lådan kommer med 160 literslådor, just dessa element och denna imaginära förstärkare att ge en maximal ljudtrycksnivå som ligger vid den röda streckade linjen under 30 Hz.

Man måste dock hålla i minnet att man alltid kan byta effekt och/eller elementmotorstyrka mot lådvolym. Det hela är inte särskilt komplicerat: långt under resonans är systemet styvhetskontrollerat och luftstyvheten dominerar vanligen kraftigt över upphängningsstyvheten. För att knuffa konen till xmax krävs en viss kraft och denna kraft halveras (nästan) när lådvolymen fördubblas. Alternativt väljer man element med starkare motor och/eller förstärkare med högre uteffekt, men detta är förstås en betydligt mer kostsam väg.

Om jag förstått det hela korrekt, så skulle man förenklat kunna sammanfatta det hela med att man kan/bör/ska sikta på slutna lådor endast ifall man är ute efter IB-egenskaper, samt inte bryr sig särskilt mycket om kostnaderna? Eller är det en alldeles för grov generalisering?

Anledningen att jag frågar är att man har ju genom åren sett en drös folk som byggt just slutna lådor, men jag har egentligen aldrig reflekterat varför. Förrän nu, då man inser att där verkar det ofta handla om 4x18" och kopiösa mängder effekt (=prislapp "tråkig").

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-24 12:50

De vanligaste anledningarna till valet av slutna konstruktioner är infrakapacitet, enkelhet och myten att de är mer "musikaliska".

Som skrivet var räcker det i ditt inte alltför stora (och med huvudsakligen lågmobila begränsningsytor försedda) rum med två basreflexlådor om ca 80 liter netto bestyckade med ett långslagigt 12"-element per låda och en förstärkareffekt om sådär 2x400 W i 4 Ω (något beroende på element). Ekvalisering är förstås ett måste oavsett basmoduler.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2025-10-24 13:46

I-or skrev:De vanligaste anledningarna till valet av slutna konstruktioner är infrakapacitet, enkelhet och myten att de är mer "musikaliska".

Jag tror att den vanligaste anledningen till att användare föredrar slutna lådor är faktum att det finns en uppsjö av dåligt konstruerade basreflexlådor på marknaden. Nu finns det förvisso många dåliga slutna basar också men det är lättare att göra fel i en basflexlösning..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-24 13:58

Ja, och detta faktum ryms förstås under "enkelhet" för slutna konstruktioner ovan.

Förutom att man slipper både teoretiskt och praktiskt bökande med portar så erhåller man nästan per automatik en mer rumsanpassad frekvensgång än med en ogenomtänkt basreflexlösning och dessutom slipper man pipresonanser, turbulensproblem och lågfrekvent konfladder.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-10-24 15:34

Min lösning och tråd kanske kan vara av intresse;

viewtopic.php?t=71958

Förutsätt att du har tillräcklig baskapacitet har en PEQ större påverkan än valet av baslådeprincip. Tycker jag. :)

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2025-10-24 16:37

Glebster skrev:Min lösning och tråd kanske kan vara av intresse;

viewtopic.php?t=71958

Förutsätt att du har tillräcklig baskapacitet har en PEQ större påverkan än valet av baslådeprincip. Tycker jag. :)

Det där såg ju ut som en riktigt kul lösning - den där tråden ska jag läsa igenom. :D Enda nackdelen, vad jag spontant kan se, är att rummet skulle bli ett par kvadratmeter mindre, och det är ju egentligen litet redan som det är.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-10-24 17:18

Sen beror det på hur man löser problemet med stora lådor i mindre utrymme...

Här gömmer sig drygt 300 liter baslådor i ett 12 kvm (om minnet sviker) utrymme.

IMG_20251024_171500_(1080_x_810_pixel).jpg
IMG_20251024_171500_(1080_x_810_pixel).jpg (251.6 KiB) Visad 730 gånger

/Johan

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-10-24 20:46

computerwelt skrev:
Glebster skrev:Min lösning och tråd kanske kan vara av intresse;

viewtopic.php?t=71958

Det där såg ju ut som en riktigt kul lösning - den där tråden ska jag läsa igenom. :D Enda nackdelen, vad jag spontant kan se, är att rummet skulle bli ett par kvadratmeter mindre, och det är ju egentligen litet redan som det är.

Jag tänkte primärt på baslösningen med slitsport. Lådorna behöver ju inte utformas som jag gjort och inte heller byggas in. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-24 21:06

computerwelt skrev:Så, 200 liter totalt, eller minus elementet? Vad fick du för portdimensioner på det där? Som du säger så blir det ju uppenbart att det snabbt drar iväg i kostnader; två element till, och antagligen en förstärkare till, och prislappen blev helt plötsligt "nu var det inte roligt längre" :D

Rummet är ju i sammanhanget ganska smalt, så risken är stor att basarna hamnar i varsitt hörn - och där är väl risken hög att man får en bumlig bas? Skulle det kanske vara ett alternativ att placera lådorna "liggandes" (ifall man tänker sig att de har formen av ett rätblock) och placera dem mer åt mitten istället?

Om man inte vill ställa dem upp så har jag räknat med att de kommer täcka en stor del av väggen men det är ofta praktiskt att begränsa sig till materialets dimensioner. Man kan då välja om man vill ha basarna vid hörnet eller närmare mitten av rummet även om lådan står på samma ställe.

Det är tydligt med mitt rum att det behövs EQ för att basarna skall fungera även med basarna i mitten av väggen och mätningen med sidohögtalarna tyder på att det även behövs EQ när de placeras närmare hörnet. Jag har funderat på att ekvalisera en liten bas till rak frekvensgång utomhus, för att kunna använda den som referens för mätning i rummet. Jag vill testa hur det fungerar med bas i hörnet utan att baxa runt den stora och tunga lådan.

Det är 200 teoretiska liter. Elementets volym är närmast försumbar när volymen är så stor, porten och stagningar är det jag tycker att man behöver ta hänsyn till. Baserat på materialets dimensioner så ser jag en låda som använder skivor som är 1200X350 och 1200X600 framför mig. Utan att tänka så mycket på det så tror jag att det blir en skiva per låda, men att man behöver ytterligare en halv skiva för stag och port för varje låda.

Två 120cm lådor på sidan längst fram kan kanske ge lite problem med golvstående högtalare fram så att göra deras stora mått 100cm istället kan ha fördelar även om det kanske blir lite mer spill. Skulle man vilja stapla lådorna i ett hörn så är det också lättare med ett lite mindre mått.

Porten skulle jag gärna vilja ha justerbar för att kunna anpassa till rummet. En väl formad rund port skulle på det sättet vara praktisk. Men rören som följer med tex Aeroport är lite för korta för att ge någon egentlig justermån. Det är inte ett ganska lätt problem att lösa. Snarast att jag räknar med att deras fulla längd är lite för kort och att den troligaste anpassningen man vill göra är att göra porten ganska mycket längre för att flytta onödig energi mellan 20Hz och 30Hz till infra området.

Det som normalt är idealet här på faktiskt.io är tokoptimerad slitsport. Men de är inte så lätta att justera efter montering av lådan. Man kan tänka sig att skruva ihop första lådan utan lim på en sida för att kunna avgöra vad som är rätt avstämning för rummet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-10-24 21:46

Justera basreflexröret efter rummet låter knas och helt onödigt.

Om du ska bygga basreflex ska du givetvis bygga med slitsport som är underavstämd till sub 20 Hz och gärna med lågdistande 12 tums element. Vill du gå den enkla vägen så bygger du slutet, gärna lågdistande 15 tum eller mer. Oavsett är PEQ ett måste. Frågor på det? :mrgreen:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-10-25 08:18

RSG skrev:Sen beror det på hur man löser problemet med stora lådor i mindre utrymme...

Här gömmer sig drygt 300 liter baslådor i ett 12 kvm (om minnet sviker) utrymme.

IMG_20251024_171500_(1080_x_810_pixel).jpg

/Johan

Ser man, ett Teac A400 som överlevt! Jag hade ett på det glada 70-talet.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-25 20:56

Det är naturligtvis inte nödvändigt att anpassa avstämningen till rummet, men det gör skillnad hur mycket rummet hjälper till. Ger det mycket hjälp vid 20Hz så kan man stämma av lägre än om man får all hjälp vid 40Hz och nästan ingen vid 20Hz och under.

För en tid sedan så diskuterades ett billigt 10" element för under 100€ som heter Reckhorn D250 en del här på forumet, både i höga torn med väldigt liten sluten volym, många element och effekt någonstans runt 2000-2500W. Men också i stora basreflexlådor där det inte behövs ett par tusen watt för att hjälpa upp de låga frekvenserna. Två av de här i basreflex ger stark bas, fyra är inte så långt från vad 15" elementen klarar av men kan också drivas med mycket låga effekter till mer lagom ljudtryck.

Tolv stycken kostar ungefär som två av 15" elementen och spelar naturligtvis enormt mycket högre. Men då är det billjudsnivåer. Utan att sänka den förväntade 40Hz puckeln i rummet så kan nog en 40Hz "burp" vara en upplevelse i sig. För mig skulle det vara svårt att låta bli att bygga lådorna med med en alternativ SPL avstämning om det redan blivit så sinnessjukt.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2025-10-26 09:21

Rummets påverkan justerar man med en peq, inte genom att anpassa avstämningen. Istället bör trådskaparen fokusera på distorsionsfri max spl som sträcker sig så djupt som möjligt vilket praktiken landar i det jag skrev i mitt förra inlägg, givet trådskaparens förutsättningar.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-26 16:52

PEQ förutsätts givetvis oavsett inriktning och med budgeten som angivits så fungerar metoden med underavstämda mindre lådor mycket bra och ger all bas någon normal människa kan tänka sig vilja ha och är mycket enklare att komma igång med.

Det jag ritat på ger opraktiskt hög kapacitet och att anpassa avstämningen är bara intressant om man ytterligare vill optimera det.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-10-27 11:49

Möjligen kan det vara av intresse för trådskaparen att jag hyffsat nyligen totalt överdoserat på femtontummare och nu plötslig har två Oanvända RSS390HF över...
Alernativt kanske kan förmedla kontakt med en tjomme som möjligen fortfarande har två lätt begagnade Exodus Audio Tempest-X basar till övers.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till DIY-forum