exmag skrev:Frekvens är en förkortning.
Det andra känner jag till men använder aldrig fasvinkel bara areaförhållandet och det var just det jag inte räknat.
Egentligen är det inte frekvens,

det är amplitud, eller snarast magnitud, där magnitud är ett mått på styrka eller nivå, ljudstyrkenivå.
I ljudsammanhang är magnituden oftast lika med amplitud. Amplitud som funktion av frekvens, mätt mellan 2 frekvenser, där både amplitud och frekvens representeras med logaritmisk skala.
Frekvensgång på svenska. På engelska heter det frequency response. Direktöversättning torde kanske vara, frekvenssvar, trots att det är amplitudsvaret (som funktion av frekvens).
Men, i frequency response ingår både magnitude response och phase response. Det blir då 2 separata kurvor.
Sedan finns ordet tonkurva som motsvarighet till magnitude response gällande frequency response d v s frekvensgång.
Jag är dock lite tveksam gällande ordet tonkurva i sammanhanget. Det är från en svunnen tid och först och främst från Stockholm och KTH skulle jag tro.
Elektro-akustikavdelningen var väldigt inriktad på talöverföring p g a L.M. Ericsson och då kanske tonkurva passar bra?
Warum alles einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen könnte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.