Tokoptimerad I-or port

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Tokoptimerad I-or port

Inläggav I-or » 2025-11-08 16:33

Froggy skrev:Ok, skulle en tumregel kunna se ut så här ?

-lågpass filter vid 120 Hz eller lägre
-lågpass filtret har en branthet om 24 dB/ oktav eller brantare
-1:a pipresonansen minst 2 oktaver över avstämningsferekvensen
-

Nja, för mer normala portlängder kan man flytta upp filtrets brytfrekvens mot 150-200 Hz eftersom det räcker med att den första pipresonansen hamnar en oktav över brytfrekvensen (inte avstämningsfrekvensen).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-09 00:13

Då filerna för prototyperna är på väg för produktion så började jag med ett kalkylblad för portberäkningarna. Jag använde Libreoffice Calc då jag vill ha ett lokalt dokument och då programmet är gratis. Excel kan också användas för att öppna det. Det är tänkt att hållas enkelt så det bör inte ta så lång tid.

I första hand hjälper det bara till med den genomsnittliga portarean då den varierar med portlängden. Så man väljer portstorleken och längden, sedan får man antagligen finjustera längden då den påverkar snittarean för porten. Den riktigt lilla porten kan eventuellt få en högsta avstämning på ca 33Hz i 20l låda då de två fasta delarna ger en portlängd på 90mm. I 10l låda så ger den snittarean istället ungefär 200m, vilket gör att snittarean ändras så att man får räkna om med ny area för att i slutet hamna på ca 175mm.

Det sparar lite knappande om vi även låter kalkylbladet beräkna avstämningsfrekvensen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-09 14:18

Jag lade in beräkning av avstämningsfrekvensen åt båda hållen också. Så att man ser längden portformeln ger för volymen man valt och för varje porttyp i dokumentet. Men även den avstämningsfrekvens som den valda portlängden ger då portarna och förlängningarna finns i fasta längder.

Men hur hanterar man end correction på en sådan här port? Formeln avslutas normalt med end correction genom att subtrahera 0.85X7cm.

Är den motsvarande genomsnittsdiametern rätt sätt för den här porttypen eller finns det bättre sätt när man har full kontroll över formeln istället för att ta det som lådberäkningsprogrammet spottar ut?

Jag räknar med att vi får anledning att titta på det här när vi har resultat för faktisk avstämningsfrekvens för några portlängder och kan jämföra verklighet och beräknade värden.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-09 20:50

Neuhausen skrev:Är någon annan intresserad av att skriva ut en port?

Hjalmar_Branting skrev:Jag kan skriva ut en port om någon vill ha.
Har ingen direkt användning själv för tillfället.

Jag är självklart intresserad av utskrift av port. Först måste jag dock bestämma plats för porten (för att minimera excitering av pipresonanser) och det lär dröja då jag tror att mitt ljudkort (icke förvånande) har tröttnat på mig :( 8) .

Så här skumma fel får jag, har inte sett liknande förut. Trodde först att det var något med sync men grejat runt med inställningar utan framgång. Bytt kablar ifall det skulle vara glapp , samt nätadapter och testat både med REW och ARTA med liknande konstiga resultat. Nåväl, det (ett gammalt EMU 0404 USB) har nästan 20 år på nacken ...

Konstigsa_resultat_EMU0404.png
Konstigsa_resultat_EMU0404.png (284.34 KiB) Visad 71 gånger
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-09 22:17

I-or skrev:Man kan gå tillväga på olika sätt, men mest rättframt är nog att räkna med hela längden från mynning till mynning i kombination med den genomsnittliga tvärsnittsarean.

För övrigt bör man uppmärksamma att ändkorrektionen beror på den hydrauliska diametern Dh = 2*w*h/(w+h), vilken när w>>h kan skrivas som Dh ≈ 2*h. För cirkulära portar är Dh = D, så som synes blir ändkorrektionen relativt liten för slitsportar.

För expanderande mynningar bör man använda dimensionerna för den konstanta delen av tvärsnittet vid beräkning av ändkorrektionen. Ändkorrektionen får oavsett tvärsnittsform ett stort beroende av var den inre mynningen placeras, men eftersom den är liten för slitsportar blir skillnaden i resonansfrekvens begränsad.

Jag ser att det redan finns information om ändkorrektionen, men jag känner inte att jag har tillräcklig information.

Men med måtten på delen med konstant tvärsnittsarea så verkar det bli en mycket liten korrigering.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-10 01:46

En del av portarna blir ganska mycket att skriva ut, så jag började rita en insatsport som är tänkt att kombineras med skivor av trä. Det är inspirerat av Mårtens skiss på en byggbar port och kan byggas med enkel eller dubbel expansion. Här med en totalt 300mm lång port med 10mm MDF skiva som förlängning. Den 3d skrivna delen är totalt 100X200mm. Profilen är avsedd för 8mm ensidig höjd eller 16mm tvåsidig höjd men växer inte mycket för de större porthöjderna.

En port med den här enkla formen tror jag att man gör mycket snabbare i trä med en slipmaskin och en mall. Men det blir bra mycket dammigare.

2d optimerad port.png
2d optimerad port.png (79.85 KiB) Visad 28 gånger

Den är inte konfigurerbar för närvarande då 2d profilen jag använde tidigare bestod av ett antal raka streck. Den här består istället av splines för att ge helt sömlösa former precis som 3d portarna. Men den här typen är mycket enklare att göra konfigurerbar.

Föregående

Återgå till DIY-forum