Waveguide SB26ADC/CAC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav Calleberg » 2025-11-18 09:57

Calleberg skrev:
Maarten skrev:Oj Calleberg, den var välgjord! Skulle passa till en större högtalare med riktigt stora element då den lär ha högt DI i hela arbetsområdet. Något för dig? :D
(H3 var extremt låg, - under 0,02 % över 2 kHz @ 95 dB, synd att de inte hade med H2 också).

Jag tänker mig att en sån WG med hals anpassad för en Bliesma T34 och nån JBL 15 tummare skulle kunna bli mumsfilibabba...
Fast jag snubblade nyss över en "riktig" PA driver som verkar grymmare (om man skall tro mätningarna) och billigare... fast jag har inte plats heller för den delen :D

Eftersom jag är en sån underbar och generös men ochså ödmjuk människa tänkte jag dela med mig av detta PA driver "fynd" nygammalt förvisso men mätningarna är nya för mig.

Lite UÄ Utanför Ämnet (kolla Morrello Svenska för OT) men se det som inspiration/alternativ lösning/Distorsionsmässigt Riktmärke. (Men man bör nog försiktigt ifrågasätta mätningarna då de verkar väldigt mycket FÖR bra...)

https://josephcrowe.com/blogs/news/blie ... de-no-2439

RCF CD350.jpg
RCF CD350.jpg (51.46 KiB) Visad 1158 gånger

Det intressanta är att detta är Jämförelseobjektet T34B ochså det i Biradialhorn

Bliesma Biradial.jpg
Bliesma Biradial.jpg (80.17 KiB) Visad 1158 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2025-11-18 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

momotom

Inläggav momotom » 2025-11-18 10:40

Neuhausen skrev:Jag är inne på vilka toleranser som krävs för att tillverka Vaweguiden direkt i trä eller Valchomat. Linsen behöver naturligtvis tillverkas på annat sätt.

Kanske experiminten givit erfarenhet av hur noga det är?

Om jag visste vilken profil det är som gäller, kan jag prova att peta in den i Vcarve framöver. Då kan man kunna köra den i en enkel 3-axlig fräs. Man kör med ett halvrunt stål med pyttesmå överlapp till önskad profil. Inte supersnabbt, men antar att det tar sin tid att printa också, har ingen koll på sådant.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-18 10:57

@Momotom, har du sådana fina möjligheter är även jag intresserad och kanske andra också!

@Calleberg: Du glömde "generös" bland alla superlativ :D

Intressant. Hornet ser riktigt fint ut i trä, i plast ser det konstigt ut.
Bild

Denna:
Bild

Visar på en rejäl sänkning mot denna:

Bild

Det är en skillnad om ca 0,1 % mot 0,5 %. Beaktat att hornet kanske ger upp till 10 dB förstärkning och att Hificompass visar ca 0,3 % vid 1,41 V, dvs 6 dB svagare nivå, så kanske 0,1 % i Crowe's mätningar är i underkant. Men detta kan också falla inom felmarginal för endera mätning.

Jag noterade att spridning var bättre i RCF-varianten.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-11-18 11:19

momotom skrev:
Neuhausen skrev:Jag är inne på vilka toleranser som krävs för att tillverka Vaweguiden direkt i trä eller Valchomat. Linsen behöver naturligtvis tillverkas på annat sätt.

Om jag visste vilken profil det är som gäller, kan jag prova att peta in den i Vcarve framöver. Då kan man kunna köra den i en enkel 3-axlig fräs. Man kör med ett halvrunt stål med pyttesmå överlapp till önskad profil. Inte supersnabbt, men antar att det tar sin tid att printa också, har ingen koll på sådant.

Mycket intressant! Går det att spänna in så att man kan fräsa baksidan mot diskanten också? Eller är det kanske bättre att göra en 3d printad adapterplatta mellan träbit och diskant? Adaptern skulle kunna innehålla mittpluppen då.

/Johan

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-18 11:33

Maarten skrev:@Calleberg: Du glömde "generös" bland alla superlativ :D

Det har du rätt i. Inte ens jag är ofelbar verkar det. Fixat nu. Riktiga män tar ansvar för sina misstag... :mrgreen:

Maarten skrev:Det är en skillnad om ca 0,1 % mot 0,5 %. Beaktat att hornet kanske ger upp till 10 dB förstärkning och att Hificompass visar ca 0,3 % vid 1,41 V, dvs 6 dB svagare nivå, så kanske 0,1 % i Crowe's mätningar är i underkant. Men detta kan också falla inom felmarginal för endera mätning.

Ja, lite bättre distorsionsprestand kan man såklart förvänta sig i Vågledare, men det här är lite mer än väntat. Därför bör man...nypa salt osv. Men som tur är är det ju ett jämförande test och beaktat en prisskillnad faktor 5 så är PA drivern förvånansvärt högpresterande. Och som jag kommer ihåg det senast jag var intresserad av kompressionsdrivers inte något unikum utan det finns andra med liknande eller t.om bättre prestanda.

Maarten skrev:Jag noterade att spridning var bättre i RCF-varianten.

Jag tror att det är helt enkelt så att den ju är designad för att användas i horn från början, men även här är det jämförelsen som jag tycker är mest intressant.

momotom

Inläggav momotom » 2025-11-18 11:49

johaneriksson skrev:
momotom skrev:

Mycket intressant! Går det att spänna in så att man kan fräsa baksidan mot diskanten också? Eller är det kanske bättre att göra en 3d printad adapterplatta mellan träbit och diskant? Adaptern skulle kunna innehålla mittpluppen då.

/Johan

Jag har vacuumbord, så det enklaste är att göra jobben på baksidan först. Sedan bara att vända den. Fördelen med vacuumbord är ju att det aldrig är ngn spännverktyg etc i vägen för spindeln.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-18 12:04

Calleberg skrev:

Det har du rätt i. Inte ens jag är ofelbar verkar det. Fixat nu. Riktiga män tar ansvar för sina misstag... :mrgreen:

Framförallt (har jag hört) att de bygger Vargar på löpande band :wink: :D

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-18 12:29

Maarten skrev:
Calleberg skrev:

Framförallt (har jag hört) att de bygger Vargar på löpande band :wink: :D

[ Bild ]

Byggandet av vargar påminner än så länge mer om denna saga... :D
https://www.sagokistan.se/master%20skraddare).htm

Men jag kanske, tills vidare, kan fresta lite med en bild på ersättarna till Däjjtonnarna :D XBL2 Xmax 27mm I övrigt jämbordiga men fick tag i det Fyrtal som Vargarna kräver.
Resized_20251113_191432(1).jpeg
Resized_20251113_191432(1).jpeg (293.6 KiB) Visad 1080 gånger

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-18 12:45

:mrgreen:
....
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen.

Du har ju i varje fall inte förbrukat tyget(högtalarna ännu.
Med de där XBL2 har du ju hur mycket tyg som helst att sy av! :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-18 13:02

Maarten skrev:@Momotom, har du sådana fina möjligheter är även jag intresserad och kanske andra också!

@Calleberg: Du glömde "generös" bland alla superlativ :D

Intressant. Hornet ser riktigt fint ut i trä, i plast ser det konstigt ut.
[ Bild ]

Denna:
[ Bild ]

Visar på en rejäl sänkning mot denna:

[ Bild ]

Det är en skillnad om ca 0,1 % mot 0,5 %. Beaktat att hornet kanske ger upp till 10 dB förstärkning och att Hificompass visar ca 0,3 % vid 1,41 V, dvs 6 dB svagare nivå, så kanske 0,1 % i Crowe's mätningar är i underkant. Men detta kan också falla inom felmarginal för endera mätning.

Jag noterade att spridning var bättre i RCF-varianten.

Herr Crowes mätningar lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska. Synd att det ska vara så förtvivlat svårt att mäta rätt.

Man kan inte för god överensstämmelse med fjärrfältet mäta på horn med dimensioner uppåt ett par dm på ett avstånd om 20 cm. Den verkliga nominella ljudtrycksnivån på 1 m är sannolikt lägre än den uppgivna och närfältseffekter för frekvensgången reducerar distorsionen. Dessutom yras det en hel del i kommentarerna till mätreportaget - den uppmätta distorsionen är långt ifrån ohörbar och varför man skulle ignorera den både objektivt och subjektivt dominerande andratonsdistorsionen övergår åtminstone mitt förstånd.

Den smala hornhalsen för Bliesma-hornet ger för övrigt upphov till en väl låg spridning i toppoktaven.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-18 13:25

I-or skrev:Herr Crowes mätningar lämnar tyvärr en hel del övrigt att önska.

Det var ju ingen skräll kanske...

Herr C finns ochså på Tuben upptäckte jag, verkar ha en viss bias mot just Horn... :D

https://www.youtube.com/@JosephCrowesDIYSpeakerBuilding

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-11-18 15:24

Jag tittade lite noggrannare på resultaten för 1 m respektive 0,2 m och uppskattar att andratonsdistorsionen för Bliesma-hornet ligger ca 5-7 dB för lågt (frekvensberoende) relativt den uppgivna ljudtrycksnivån i fjärrfältet för frekvenser upp till 10 kHz.

Liknande skillnader relaterade till mätuppställningen föreligger för RCF-hornet (som jag inte tittade lika noggrant på), vilket gör speciellt distorsionen i toppoktaven väl hög. I runda slängar handlar det om 0,8 % andraton vid 10 kHz, 95 dB, 1 m och därmed en bra bit över I-ors hygglighetsgräns om 1 % vid 100 dB, 1 m. Det typiska horn-/drivergruset i återgivningen blir märkbart här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-18 16:03

johaneriksson skrev:
momotom skrev:

/Johan

Det jag hoppas för mina egna Rävelator exemplar är att få det mesta av waveguiden i högtalarens lösa front med ett litet hål som adaptern och den inre delen av waveguiden centrerar i. Johan och jag spånar just om lite detaljer och han triggade igång en ide som jag har svårt att förklara.

Men bortsett från det.

Fronten på Rävelator är tänkt att fungera som antingen tygfront eller bara anpassning mellan elementen och ramen runt fronten. Skillnaden är om man spänner tyg över den eller inte. Det här är sant även utan att waveguide integrerats med fronten.

Fronten har skarpa kanter då den är försänkt i en ram, så det enda som behöver 3d fräsas är waveguiden och kanten runt SB17, men den senare utfräsningen är okritisk och kan fräsas grovt och slipas till bra finish. Baksidan behöver en urfräsning för SB17 som sticker upp ca 6.5mm från underliggande baffel och kanske enligt en ny ide en ring som skall centrera waveguiden och diskantens adapter.

I nuvarande ritningar så är fronten så hög att den täcker alla elementen, men jag har räknat med att den bör delas. Så det blir en övre front för SB17 och SB26 som med integrerad waveguide behöver tillverkas med precision och en nedre del vid WO24 som inte är kritisk. Att fronten är 248mm bred nu bestäms av WO24 och den övre fronten kan göras mindre. Men de nuvarande måtten på övre fronten är 385 X 248 X 16 mm. Där skillnaden mellan 250mm och 248mm är för att kunna lägga tyg runt fronten.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-19 00:03

Det vi talade om resulterade i den här något svårvisualiserade lösningen.

Ringen i träskivan styr i det matchande hålet i adaptern för att passningen i waveguidens öppning skall bli bra.

Med 19mm Valchromatskiva så blir öppningen i waveguiden vid övergången så liten att man kan skruva adaptern mot diskanten med de vanliga fästskruvarna. Träskivan täcker sedan hålen för skruvarna.

Adaptern har så många skruvhål då den kan användas på två sätt.

I Rävelator behöver den egentligen inte skruvas alls då adaptern är klämd mellan den främre och bakre baffeln. Men ett par skruvar som är idragna så långt att den fortfarande kan röra sig är bäst då man slipper överraskningar om man tar isär högtalaren. I Rävelator så har diskanten också en bakre låda, så man behöver inte tänka på att få diskantmonteringen tät.

Det andra sättet för högtalare med en enklare baffel, är att fästa adaptern med monterad diskant i baffeln bakifrån, antingen med skruv i hålen eller med skruv och bricka längs ytterkanten.

Modellen på bilden är inte den slutgiltiga formen och inte heller identisk med Johans WG, men den bör vara mycket nära då båda nu är baserade på I-ors WG form. Det synligaster är nog att jag inte lagt till en radie för den ganska skarpa övergången i den framräknade waveguiden.

Tvådelad WG1.png
Tvådelad WG1.png (251.5 KiB) Visad 948 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-19 08:50

Lite mer inspiration

Detta är åtminstone SB element en 5" NRX och en SB29, om mitt vänstra öra hörde rätt. :D 5 tummaren får goda vitsord här.

Återigen är det jämförelsen som är mest intressant. Denna gång jämförelsen mellan med & utan WG/Horn. Men den SuperSexiga Valnötsbaffeln med infräst WG är inte dum den heller...

Notera:Joseph Crowe igen, flitig kille :D
https://www.youtube.com/watch?v=f6S2V9D9_08

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-19 13:21

I-or skrev:Jag tittade lite noggrannare på resultaten för 1 m respektive 0,2 m och uppskattar att andratonsdistorsionen för Bliesma-hornet ligger ca 5-7 dB för lågt (frekvensberoende) relativt den uppgivna ljudtrycksnivån i fjärrfältet för frekvenser upp till 10 kHz.

Liknande skillnader relaterade till mätuppställningen föreligger för RCF-hornet (som jag inte tittade lika noggrant på), vilket gör speciellt distorsionen i toppoktaven väl hög. I runda slängar handlar det om 0,8 % andraton vid 10 kHz, 95 dB, 1 m och därmed en bra bit över I-ors hygglighetsgräns om 1 % vid 100 dB, 1 m. Det typiska horn-/drivergruset i återgivningen blir märkbart här.

Toppen, tack!

Neuhausen skrev:Det vi talade om resulterade i den här något svårvisualiserade lösningen.
Ringen i träskivan styr i det matchande hålet i adaptern för att passningen i waveguidens öppning skall bli bra.
....
Modellen på bilden är inte den slutgiltiga formen och inte heller identisk med Johans WG, men den bör vara mycket nära då båda nu är baserade på I-ors WG form. Det synligaster är nog att jag inte lagt till en radie för den ganska skarpa övergången i den framräknade waveguiden.

Strålande!

Calleberg skrev:Lite mer inspiration

Detta är åtminstone SB element en 5" NRX och en SB29, om mitt vänstra öra hörde rätt. :D 5 tummaren får goda vitsord här.

Återigen är det jämförelsen som är mest intressant. Denna gång jämförelsen mellan med & utan WG/Horn. Men den SuperSexiga Valnötsbaffeln med infräst WG är inte dum den heller...

Notera:Joseph Crowe igen, flitig kille :D
https://www.youtube.com/watch?v=f6S2V9D9_08

Vilka verktyg Kråkan har! Men momotom här lär väl ha minst lika bra grejer.
Synd bara att Kråkans mätningar inte håller måttet.
sb17nbac till alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-11-19 13:42

Neuhausen skrev:Det vi talade om resulterade i den här något svårvisualiserade lösningen.

Jag vill förtydliga. Det är givetvis Johans utveckling av WG som skall användas när det är dags. Men för att kunna integrera i Rävelator modellen så behövdes den inre formen eftersom den bestämmer hur de olika delarna kan sättas ihop.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-29 19:03

Några initiala mätningar av Johans I-or WG jämfört mot 6.2 (som varit bäst hittills men för lite vågledareffekt):

WG I-or-JE vs WG6.2 i Rävelator och samma filter.jpg
WG I-or-JE vs WG6.2 i Rävelator och samma filter.jpg (121.14 KiB) Visad 561 gånger

Det mest positiva är att nivån verkar hålla bra hela vägen och att den ger drygt 2 dB högre nivå i nedre diskant (mer vågledareffekt).
Skönhetsfläckar är toppen vid 5,3 kHz och dippen vid 14 kHz.

InRoom WG-6.2 vs WG-I-or i Rävelator, samma filte till diskant (bas kan skilja). Något olika mätupplägg i garage.png
InRoom WG-6.2 vs WG-I-or i Rävelator, samma filte till diskant (bas kan skilja). Något olika mätupplägg i garage.png (87.89 KiB) Visad 572 gånger

Inte så stor skillnad som jag hoppats på men ändå ett steg i rätt riktning eller tom kanske tillräckligt bra.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-11-30 09:02

Dom ser ju väldigt fina ut båda två.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-30 17:10

Ja, Sammel, vi är nära suboptimeringsträsket men så länge man lär sig så...

Här är en mätning från idag. Nöjd med det mesta förutom InRoom-responsen som kan vara jämnare (även om man kanske inte ska fästa alltför stor vikt vid den), samt att det är på håret att känsligheten räcker till.
Möjligen att det går att får till dessa detaljer med lite filterjusteringar men det får bli en annan helg.

I-or WG i Rävelator, mätt för nära, ca 80 cm i Garage.jpg
I-or WG i Rävelator, mätt för nära, ca 80 cm i Garage.jpg (117.84 KiB) Visad 449 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-11-30 17:32

Det ser superfint ut.
Jo att lära sig under resan är ju faktiskt en stor poäng.
Spännande att se var ni landar.
Det är nog svårt att få allt, bestämma vad som är viktigast och prioritera det,
svårt att bestämma innan man vet var gränserna går för vad man kan få,
och just det har ju du och Johan gjort med bravur.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-11-30 18:15

Tack Sammel! :) JohanE och I-or har ju stor del i detta arbete och Neuhausen på senare tid.
Ja, precis, prioriteringar behöver ofta göras och vi ser var det landar. Det är inte mycket kvar nu tills design är klar. Pusselbitarna finns nu och merparten av dessa är lagda men det kan var en del pill med de sista pusselbitarna då det finns många beroenden. När filtret är klart (förhoppningsvis nästa gång jag grejar med det) så är det bara test och placering av slitsport som återstår. Samt byggnation av lådor.

Edit, en bild, notera de dubbla ringarna:

I-or-WG-med_ytterring.jpeg
I-or-WG-med_ytterring.jpeg (228.63 KiB) Visad 418 gånger
Senast redigerad av Maarten 2025-11-30 19:20, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-11-30 18:30

Jag förstår att det är ett teamwork.
Spännande att se allt färdigt :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-12-01 08:34

400 våtslippapper med en eller två droppar YES i vattnet är dunder att slipa plast med.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-12-01 10:23

Calleberg skrev:400 våtslippapper med en eller två droppar YES i vattnet är dunder att slipa plast med.
Låter som ett tips värt att prova! När vi närmar oss färdig design på WG kan det behövas slipning, spackling och målning så att man slipper ränderna mellan lagren.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-12-03 21:42

Det här är nog mer spännande än GOT och dessutom med avsnitten släppta lite spontant/godtyckligt då och då :D
Följer med allra högsta intresse!!!

Rock On/Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-12-03 22:19

Printa dem liggandes i vinkel, inte plant med diameterförändringarna, blir bättre yta men tar längre tid. Ställer lite högre krav på en stabil skrivare också.

Föregående

Återgå till DIY-forum