Moderator: Redaktörer
juanth skrev:exmag skrev:Snabbt påkommet namn för diskanten som pekar utåt. Bas/mell och diskant pekar inåt.
Den sprider ljudet utåt var tanken med namnet. Kallade den först för "filler" efter B&O's högtalare som hade en sk "filler" som skulle göra fasen bättre. Min "filler" hade bara namnet efter den, inget annat. Fast "spridare" säger mer vad den gör.
Ok. Men den har full nivå ner till 1000 Hz. Det känns vågat minst sagt.
exmag skrev:OK!
Glöm impedansmätningen, Det är något fel på den, jag antyder det under bilden. Skall kalibrera om Matrojig och mäta igen, hinner dock inte på ett lite tag.
Topparna runt resonansfrekvensen skall ligga på runt 30 ohm och innan det går den inte under 4 ohm.
Här är en exakt lika stor högtalare med samma element och snarlikt filter (men inte samma diskar):
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-ALU/re ... -final.gif
Bill50x skrev:Men om du anluter ett par hörlurar till TV'n, tystnar inte de inbyggda högtalarna då och du reglerar nivån i lurarna med den vanliga volymknappen på fjärren? Så fungerar det i alla fall med vår Sony-TV och jag har anslutit ett par aktiva högtalare till hörlursutgången - just för att kunna sköta allt med bara en fjärr. Och det fungerar utmärkt och låter hyggligt.
Om du ansluter hörlurar till din hörlursutgång, hur reglerar du nivån då? Eller är det fullt blås som gäller?
/ B
exmag skrev:Översta diskanten är aningen ändrad sedan jag tog fram schemat:
När jag är klar kommer det säkert se helt annorlunda ut så lägg inte för mycket fokus på filtret ännu.
Prozac skrev:exmag skrev:Översta diskanten är aningen ändrad sedan jag tog fram schemat:
När jag är klar kommer det säkert se helt annorlunda ut så lägg inte för mycket fokus på filtret ännu.
Apropå låg impedans i diskanten, vad tror du om att sätta diskanterna i serie istället? De kan även sättas parallellt men med ett gemensamt motstånd och filter? Vill minnas att jag gjorde så med nån ambiensdiskant som var uppåtriktad.
Prozac skrev:exmag skrev:Översta diskanten är aningen ändrad sedan jag tog fram schemat:
Apropå låg impedans i diskanten, vad tror du om att sätta diskanterna i serie istället? De kan även sättas parallellt men med ett gemensamt motstånd och filter? Vill minnas att jag gjorde så med nån ambiensdiskant som var uppåtriktad.
exmag skrev:Satt ikväll och lyssnade på vitt skilda låtar och även tal.
Det jag kan konstatera är att det är för mycket diskant. Mellanregistret är oerhört bra. Med bara sidosystemet är basen aningen tunn eller så tycker jag bara det efter att lyssnat med hornet igång i en timma. Men en sak som stämmer med min idé är att man hör stereo i hela rummet, till och med om man står bredvid en av högtalarna. Basen, med hornet påkopplat, är enorm utan att vara för mycket. Jo, det går dra upp basen så att i princip allt skakar men det är inte så man lyssnar till musik.
Jag är faktiskt nöjd förutom att jag skall sänka nivån på diskanten och öka brytfrekvensen på diskanterna som pekar utåt. Jag kan sänka nivån genom att, som Prozac förslog, seriekoppla diskanterna och på köpet höja impedansen vid de högre frekvenserna. Nu har jag lite hum om vad som bör göras så nu börjar testerna, alltså när rummet är ledigt vill säga.
exmag skrev: Den uppenbara faktan är att jag hör dåligt numera. Jag har alltså problem med att lyssna mig till det som inte är bra. Därför måste jag motvilligt mäta mer och lyssna mindre under mina justeringar.
När jag lyssnar hindrar inte mitt sämre hörande att njuta av musiken, allt sitter där där det skall sitta. Men om jag skall orientera mig fram till något jag förnimmer inte låter bra vilseleds jag av min idag sämre hörsel. Inget annat än tråkig fakta får jag säga.
Jag sprang ut när jag fick en lucka i jobbandet och byggde en släpbar mätvagn, med hjul, som allt som behövs är placerat på och som jag kan dra med mig dit jag vill mäta
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Froggy och 14 gäster