Twin-holder, V-laddning, motkoppling eller inverterat.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Twin-holder, V-laddning, motkoppling eller inverterat.

Inläggav Doofus » 2025-12-22 10:00

Hej! Söker forumets eminenta kunskaper om olika varianter på slutna lådor.
Jag ska bygga lådor med dayton umii18-22, och har tittat lite på att få dom mekaniska krafterna att ta ut varandra genom att sätta 2 st basar per låda.
Förutom att helt enkelt sätta en bas på varje sida, har jag hittat andra lösningar.
Är några av dessa alternativ bättre än något annat, och varför?

1. Ino´s Twin-holder.

2. Procellas V18, 12 graders v-laddad.

3. 2 element i ett 90-graders V, där det ena elementet är inverterat och fasvänt. Vet att denna modell byggts tidigare på forumet, med löften om minskad dist.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Maarten

Re: Twin-holder, V-laddning, motkoppling eller inverterat.

Inläggav Maarten » 2025-12-22 10:20

Kan lägga till ett fjärde alternativ; soffsubben: viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffbas. Om det är en modell att nyttja beror på ditt elements distorsionsprofil.

Tror du att många personer här vet vad de tre ovan innebär eller tänker du att de som vet är de mest lämpliga att svara? (Jag tänker inte så). Jag tror alltså att du ökar sannolikheten för goda svar om du utvecklar ditt första inlägg.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2025-12-22 12:00

viewtopic.php?p=2149575#p2149575
Jag gjorde en variant på V-montage, som jag tyckte funka bra .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-22 12:06

En ganska ordinär placering med elementen på olika sidor av högtalaren kan bli i det närmaste meningslös över ca 40 Hz. Detta beror på att rumsresonanserna ger kraftigt olika bidrag för de två elementen och därmed reducerar utsläckningen av jämna ordningars distorsion.

Högst prestanda i rummet får man om man låter elementens ljudtrycksbidrag summeras via en liten frontkavitet. Det finns många varianter på detta koncept.

Ytterligare en möjlighet som fungerar nästan lika bra är att montera elementen så tätt som möjligt i höjdled på samma sida av högtalaren eftersom höjdresonanserna har lägst modaltäthet och därmed ger minst inverkan på frekvensgången. Detta ger dock ingen kraftutsläckning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-12-22 15:32

I-or skrev:En ganska ordinär placering med elementen på olika sidor av högtalaren kan bli i det närmaste meningslös över ca 40 Hz. Detta beror på att rumsresonanserna ger kraftigt olika bidrag för de två elementen och därmed reducerar utsläckningen av jämna ordningars distorsion.

Högst prestanda i rummet får man om man låter elementens ljudtrycksbidrag summeras via en liten frontkavitet. Det finns många varianter på detta koncept.

Ytterligare en möjlighet som fungerar nästan lika bra är att montera elementen så tätt som möjligt i höjdled på samma sida av högtalaren eftersom höjdresonanserna har lägst modaltäthet och därmed ger minst inverkan på frekvensgången. Detta ger dock ingen kraftutsläckning.

Tack!

Detta är lite vad jag sökte: - summera via en liten frontkavitet - det är väl varianterna jag sett hos procella samt Ino´s twin holder.
Finns det några riktmärken för kavitetens storlek och öppning i förhållande till Sd eller Vd?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-12-22 15:41

Maarten skrev:Kan lägga till ett fjärde alternativ; soffsubben: viewtopic.php?f=3&t=71680&hilit=soffbas. Om det är en modell att nyttja beror på ditt elements distorsionsprofil.

Tror du att många personer här vet vad de tre ovan innebär eller tänker du att de som vet är de mest lämpliga att svara? (Jag tänker inte så). Jag tror alltså att du ökar sannolikheten för goda svar om du utvecklar ditt första inlägg.

Gillar soffsubben, har följt tråden!

Men inte riktigt aktuellt med 8x18 tum

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-12-22 15:49

NADifierad skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2149575#p2149575
Jag gjorde en variant på V-montage, som jag tyckte funka bra .

Dessa liknar vad jag sett tidigare med ett element inverterat, mätte du någon dist? Eller varför blev designen så?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-22 17:46

Man behöver inte mäta distorsionen. Andratonen minskar relativt push-push med åtminstone 10 dB (ca 3 ggr) och tredjetonen blir opåverkad. Det bör noteras att elementen bör dela bakkavitet så att de för låga frekvenser kopplas akustiskt.

Även om andratonen typiskt dominerar THD så blir den hörbara effekten ungefär en halvering av olinjäriteterna eftersom tredjetonen har betydligt större hörbarhet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2025-12-22 17:56

Jag mätte aldrig….
Jag spelade i god tro :)
Designen blev så, då jag var nyfiken på konceptet
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Doofus

Inläggav Doofus » 2025-12-22 18:48

I-or skrev:Man behöver inte mäta distorsionen. Andratonen minskar relativt push-push med åtminstone 10 dB (ca 3 ggr) och tredjetonen blir opåverkad. Det bör noteras att elementen bör dela bakkavitet så att de för låga frekvenser kopplas akustiskt.

Även om andratonen typiskt dominerar THD så blir den hörbara effekten ungefär en halvering av olinjäriteterna eftersom tredjetonen har betydligt större hörbarhet.

Du hade inte ett tips på storleken på kavitet och dess öppning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-12-22 22:59

I-or skrev:Högst prestanda i rummet får man om man låter elementens ljudtrycksbidrag summeras via en liten frontkavitet. Det finns många varianter på detta koncept.

Här är min take på det i mitt pågående väggprojekt. Storleken på frontkaviteten är given måttet som krävs för att kunna få ut elementen. Det är några millimeter till godo för det. Det blir 4 tittuthål för basar, totalt 8 element således.

IMG_2503.jpeg
Dubbelbas
IMG_2503.jpeg (18.42 KiB) Visad 190 gånger

Nu i jultider…

IMG_2504.jpeg
Dubbelbas-jul
IMG_2504.jpeg (26.49 KiB) Visad 190 gånger
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-22 23:34

Doofus skrev:Du hade inte ett tips på storleken på kavitet och dess öppning?

Storleken på frontkaviteten är inte kritisk, men så liten som möjligt är en bra utgångspunkt. Om man placerar elementen kon mot motor med ca 5 cm utrymme för konrörelser och ser till att den öppna arean blir minst 2000 cm^2 så blir det bra. I fallet frontkavitet får man nog av praktiska skäl acceptera att det blir två separata bakkaviteter.

Då man förlorar en hel del volym på detta sätt blir arrangemanget ganska klumpigt och är med den tilltänkta överdimensioneringen av luftpumpningskapacitet knappast nödvändig. Om man ändå vill uppnå kraftutsläckning så kan man montera elementen på motsatta sidor av lådan och för enkelhets skull hoppa över push-pull-kopplingen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-23 08:44

Om man bygger separata lådor och kopplar lådorna till varandra mekaniskt så kan man minska vinkeln så att elemenen hamnar så närmare varandra än annars är möjligt. Men framför allt så är det enklare att montera elementen på det sättet.

Jag har givit upp om att montera tre betydligt lättare 18" element i ett trekantigt hål i en bil en gång på nittiotalet. Men en separat låda kan man vända åt det håll som gör det enklast att montera elementet, det är inte lika lätt med en bil.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-12-23 10:22

Kan man inte tänka lite innanför boxen och montera elementen inifrån?

Då utgår utmaningen med att knöla in elementen via kavitetsöppningen och man kan göra kaviteten så liten man vill.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-12-23 12:07

Mja, det är förstås ingen konst att minimera frontkavitetens volym med ett konventionellt push-push-montage, men push-pull med motorn utåt blir alltid knöligt.

Det enklaste, snyggaste och minst volymkrävande montaget för kraftutsläckning är alltså att placera elementen på motstående lådväggar i push-push-konfiguration eftersom man då eliminerar frontkaviteten.

Återgå till DIY-forum