TV högtalare: Lågbudget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Re: TV högtalare: Lågbudget

Inläggav RSG » 2025-12-28 18:11

Uppstämd med tom låda.

Eländig impedanskurva.png
Eländig impedanskurva.png (20.6 KiB) Visad 261 gånger

Ser väl sådär ut.... :( ....

Men det mekaniska rasslet är borta, alltid något :)

sammel skrev:Heja heja :)

Tack Sammel.

/Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-12-28 19:18

Pulat fram å tillbaka

Å med ett lager av Jyskkum och Avloppet kapat ytterligare för att kompensera Jyskkummet så tror jag att det är dags att sätta spiken i kistan.

Jyskskum 55 Hz.png
Jyskskum 55 Hz.png (17.66 KiB) Visad 246 gånger

Nu är det återträff med kondensatorer o spolar på kalendern.

/Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-12-28 19:24

Va slät kurvan vart.
Bra jobbat :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-12-31 02:18

Nu betraktas det här lilla äventyret som avslutat.
Avrundningen bestod av en måndags eftermiddag mä mätningar kompenseringar, utfallsprov mera mätningar mera kompenseringar mer prov och slutligen uthållighetstest...
Ja efter två timmar i en kontorsstol så var träsmaken påtaglig och timman sen(snarare tidig), flaskan tom och öronen mätta.
Kompletterande verifikationer bedrevs under en på året sent ankommen tisdag på blivande slutförvaringsplats.
Filter löddes och sammansattes på en fin tunn plyfa och limmade på plats i lådan, för att jag inte skall lockas till att göra några förändringar...
Och sent omsider samma tisdag så står de på slutförvaringsplats, färdiga...

IMG_20251231_004119_(1080_x_810_pixel).jpg
IMG_20251231_004119_(1080_x_810_pixel).jpg (160.95 KiB) Visad 145 gånger

Blidde de bra da?
Njae, ärligt talat så blev det primära målet att få skapelsens att bli "öronvänliga"...
Kopplades basen ur och lyssnandet på enbart på diskanten så,,, lät den trasig...
Men fick te de skapligt vaselin och de kan efter faktiskt såsom piP leverera ett härligt mys på låg nivå,,, med irländskt stöd...

Men.

Med tanke på hur frekvent dessa kommer att användas så kommer de icke vara inspelade före 2036...

Och.

Ända sen min bättre hälft såg de på plats första gången har hon frågat efter om jag är klar än.
För hon tyckte de var snygga!
Och det är första gången jag hör henne säga så om ett par högtalare...

Och.

Frun i huset anser att de låter förträffligt, då får jag väl vara nöjd.

Personligen så ser jag detta som ett lärande misslyckande som kommer att fylla sin funktion under en lång tid framöver.

Finns mycket att ta in över en slik konstruktion, och problemen med att mäta på något slikt.

Och.

Kunna dra någon vettig slutsats av,,, horribla mätningar...

Nu siktar vi på ett annat år.
Salut/Johan

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-31 09:46

Sunt och friskt jobbat! Snygga blev de också!
Som Per Gefle en gång sade ungefär om inspelningar av Roxette-musiken "tre gånger försöker jag förbättra ljudet, efter det blir det bara sämre".
Testar och justerar pågår för en del så länge högtalarna finns.
I ett rum finns begränsningar och ljudstörande attiraljer. Man försöker i den miljön uppnå ljudets nirvana utan att förstå att det är omöjligt och gå vidare. Justera och jobba med högtalaren en begränsad tid och sedan njut av musiken. Andra, som inte varit med och utvecklat grejerna, tycker alltid att det låter bättre än vad man själv tycker just därför att de inte varit med och förstörts av känslan att göra det bättre. När de är nöjda, då bör konstruktören också vara nöjd, gäller speciellt om de är gifta.

Gott Nytt år!
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-12-31 10:41

exmag skrev:Sunt och friskt jobbat! Snygga blev de också!
Som Per Gefle en gång sade ungefär om inspelningar av Roxette-musiken "tre gånger försöker jag förbättra ljudet, efter det blir det bara sämre".
Testar och justerar pågår för en del så länge högtalarna finns.
I ett rum finns begränsningar och ljudstörande attiraljer. Man försöker i den miljön uppnå ljudets nirvana utan att förstå att det är omöjligt och gå vidare. Justera och jobba med högtalaren en begränsad tid och sedan njut av musiken. Andra, som inte varit med och utvecklat grejerna, tycker alltid att det låter bättre än vad man själv tycker just därför att de inte varit med och förstörts av känslan att göra det bättre. När de är nöjda, då bör konstruktören också vara nöjd, gäller speciellt om de är gifta.

Gott Nytt år!

Är det möjligen Per Gessle som åsyftas?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-12-31 13:09

: :D :D
Ja. det är det!
Jag stavade fel och rättstavningens förslag valde jag utan att titta vad det var jag valde. Gefle.... :D
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
...dessutom är akademisk arrogans vedervärdigt!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-12-31 13:46

Kul!
Lärandet är en stor del av vägen och trial & error likaså. (Man lär sig mycket mer på sånt här än allt annat inom Hifi).
Om du fortsätter med andra projekt så har du med dig dina lärdomar och kommer ytterligare steg på vägen.
Det fina med att bygga högtalare är att kraven på förkunskaper är relativt låga och det finns nästan ingen gräns för hur bra det kan bli relativt köpeprodukter, förutsatt att man är någorlunda metodisk och analytiskt lagd och förmår ta till sig vad ffa I-or skrivit.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum