Gör inte hålen så djupa, använd hellre längre skruvar.
Såsom Seas ser ur med skallarna skönjandes blir mindre iögonfallande än djupa hål.
Bara mina tankar om hålen...
I övrigt ser det alldeles strålande ut
/Johan
Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:.....Det som är allra viktigast är att bibehålla baffelbredden och avstånd mellan elementen.....
exmag skrev:Gör det inte för komplicerat. Jag ritade min låda, kollade lite att allt passar och byggde den. Tog ca två veckor allt som allt.
Om man vill testa olika typer av lådor kan man bygga dem enkelt och testa så vet man, går fortare och man får besked direkt om det fungerar.
Bara ett tips.
Maarten skrev:Tack för tips, har dock lite svårt att se hur jag kan använda det här. Målet är ju inte att bygga en låda (det går fort) utan dels att lära sig, dels se om det går att få till något riktigt bra. Med det senare menar jag i klass med de bästa mätt enligt konstens alla regler, dvs Spinorama med frekvensupplösning < 100 Hz (utan utjämning så klart) och distorsion runt 0,1% mellan 100-20000 Hz @85 dB.
Det har också varit rätt mycket väntetid då vi på senare tid är flera som behöver synka och vänta in varandras insatser.
Slutligen finns det poänger med att saker inte stressas fram utan får mogna fram.. Eller som klyschan säger, resan är målet. (Vet inte om jag alltid håller med om det, det är skönt att komma i mål också).
I-or skrev:exmag skrev:Gör det inte för komplicerat. Jag ritade min låda, kollade lite att allt passar och byggde den. Tog ca två veckor allt som allt.
Om man vill testa olika typer av lådor kan man bygga dem enkelt och testa så vet man, går fortare och man får besked direkt om det fungerar.
Bara ett tips.
The Rävelator är långtifrån ett typiskt amatörprojekt och kan sägas ligga på semiprofessionell nivå (närmast oändligt högre än många High End-knasbollsföretag). Prestanda blir därefter.
Det var mycket länge sedan som man oavsett teknikområde lämnade prototypdriven utveckling. Inom högtalarområdet har t.o.m. amatören idag tillgång till oerhört avancerade simulerings- och mätverktyg (dessutom ofta gratis), vilka naturligtvis bör användas av den som kan.
Neuhausen skrev:En version som jag funderat på fick jag ihop någorlunda nu.
Det som sticker ut med den är att den inte har löstagbar baksida i den övre delen och att SB17 och SB26 sitter i en separat låda som skjuts in i en öppning i den stora lådan.
...[/attachment]
pna skrev: ...Så, mitt enkla förslag är helt enkelt att jag fräser till de delar som behövs för utveckling och prototyper helt gratis! Inklusive förserieexemplar till åtminstone Maarten, I-or, JohanEriksson och Neuhausen, i mån av intresse. Om det blir stora mängder (eller önskemål om särskilt exotiskt) material får vi väl deala fram nåt självkostnadspris för materialet, men några skivor MDF, Valchromat eller HDF eller så bjuder jag gärna på som tack för allt fantastiskt arbete och all fantastisk läsning.
...klippt...
Men jag vill gärna bidra till kollektivet och hobbyn, så om fräsmaskinen gör sitt jobb helt på egen hand så kan jag gärna mata den med nån skiva då och då!
På sikt funderar jag på att börja erbjuda skivfräsning av materialsatser till hobby-konstruerade högtalarlådor till faktisktianer, men om och när det eventuellt blir aktuellt så tar jag det i min (förhoppningsvis blivande) medlemstråd. Hoppas inte det här inlägget betraktas som allt för kommersiellt och säljande, men i såna fall så får moderatorerna gärna kontakta mig så försöker jag flytta över olämpligt innehåll till en medlemstråd.
Det finns potential till en rätt kul medlemspresentationstråd, tror jag! Sisådär 30 år av hyfsat dokumenterade men hittills opublicerade projekt och sisådär 300 år av mer eller mindre stor- och småslagna projektplaner. Och nu när jag äntligen fått tangentbordstummen ur så verkar det ju inte ens helt ogörligt att häva ur sig på offentliga forum såhär
Så, betrakta frästillgången för fortsatt rävelering som obegränsad och kostnadsfri!
momotom skrev:Det ser ut som en kinamaskin, och märkesbeteckningarna på de är ju i det närmaste oändliga till antalet.
pna skrev:momotom skrev:Det ser ut som en kinamaskin, och märkesbeteckningarna på de är ju i det närmaste oändliga till antalet.
Mycket riktigt en kinesmaskin, men köpt genom en svensk representant så det finns nån att gnälla på när det inte funkar.
Det här är dessutom vår förra maskin, vi har bytt den till en större, starkare och snabbare maskin med italiensk märkes-spindel och västerländska linjärenheter, servomotorer och servodrivare redan från fabrik (den jag nämnde ovan) men jag hittade inga relevanta bilder på den vid en hastig bläddring i fotobiblioteket. Den är också på samma vis en kinamaskin men köpt genom en svensk representant.
Froggy skrev:Den separata lådan skulle kunna utformas så att den har sin egen ovansida, vänster sida och baffel och den "stora lådan" saknar helt denna del (inklusive baksida). Det ger en helt öppen volym med god åtkomlighet och ett flertal lösningar att fixera de båda tillsammans.
Vad gäller förlust av innervolym för det stora baselementet. Varje centimeters breddning av lådan ger skattningsvis drygt 2 liter så mindre än 3 cm ger tillbaka ca 5 liter.
pna skrev:Efter att i tysthet smugit runt på forumet av och till i sidådär 15-20 år och tillbringat de senaste veckorna med att plöja närmast ohälsosamma volymer av många och långa trådar om padawan Maarten, sensei I-or och alla andra involverades äventyr med rävar, spinoramor och annat fantastiskt ingenjörsmässigt genomarbetat måste jag helt enkelt sälla mig till hyllningskören. Fantastiskt jobbat (och dokumenterat, och förklarat)! Nivån på diskussionen, simuleringarna, mätningarna och förståelsen har höjts till helt makalösa och tidigare oanade höjder. Det tackar vi för!
Nu tänkte jag att det är dags för mig med att börja försöka bidra till kollektivet och projektet, på ett tämligen konkret vis. Det är nämligen så att jag har en stor industriell styrd fräsmaskin, med bland annat vakuumbord som tar helskivor, 9 kW och 24 000 rpm spindel, 16 platser i verktygsväxlaren och som skärmatar bortåt 20 000 mm i minuten om man vågar lita på sitt CAM-arbete. Och ett rätt välutrustat snickeri utöver det med. Kan komma väl till pass om man vill bygga högtalarlådor, framförallt av det krångligare slaget och ännu mer så om det ritas i (en dessutom välbekant och bekväm) CAD-miljö från första början. Maskinen kan göra sånt som konstiga och krångliga vinklar och geringar eller bafflar med infrästa vågledare med bravur, med bättre än 0.1 mm precision. För att inte tala om att kapa till vanliga bitar till mått och vinklar.
Så, mitt enkla förslag är helt enkelt att jag fräser till de delar som behövs för utveckling och prototyper helt gratis! Inklusive förserieexemplar till åtminstone Maarten, I-or, JohanEriksson och Neuhausen, i mån av intresse. Om det blir stora mängder (eller önskemål om särskilt exotiskt) material får vi väl deala fram nåt självkostnadspris för materialet, men några skivor MDF, Valchromat eller HDF eller så bjuder jag gärna på som tack för allt fantastiskt arbete och all fantastisk läsning.
Sen tänker jag att vi jobbar fram nån grupp-deal på kit med en komplett uppsättning frästa delar, till nåt rimligt pris. Jag är inte sugen på att montera, men kan eventuellt förmedla kontakter för det om så önskas. Jag gör sånt här bara som hobby och sidoverksamhet, till vardags är jag ingenjör, så jag är inte intresserad av att tjäna några direkta pengar på det, men heller inte att göra träljobb som jag inte tycker är kul. Som att limma många likadana lådor. Men jag vill gärna bidra till kollektivet och hobbyn, så om fräsmaskinen gör sitt jobb helt på egen hand så kan jag gärna mata den med nån skiva då och då!
På sikt funderar jag på att börja erbjuda skivfräsning av materialsatser till hobby-konstruerade högtalarlådor till faktisktianer, men om och när det eventuellt blir aktuellt så tar jag det i min (förhoppningsvis blivande) medlemstråd. Hoppas inte det här inlägget betraktas som allt för kommersiellt och säljande, men i såna fall så får moderatorerna gärna kontakta mig så försöker jag flytta över olämpligt innehåll till en medlemstråd.
Det finns potential till en rätt kul medlemspresentationstråd, tror jag! Sisådär 30 år av hyfsat dokumenterade men hittills opublicerade projekt och sisådär 300 år av mer eller mindre stor- och småslagna projektplaner. Och nu när jag äntligen fått tangentbordstummen ur så verkar det ju inte ens helt ogörligt att häva ur sig på offentliga forum såhär
Så, betrakta frästillgången för fortsatt rävelering som obegränsad och kostnadsfri!
Froggy skrev:Den separata lådan skulle kunna utformas så att den har sin egen ovansida, vänster sida och baffel och den "stora lådan" saknar helt denna del (inklusive baksida). Det ger en helt öppen volym med god åtkomlighet och ett flertal lösningar att fixera de båda tillsammans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster