Glebster skrev:I-or skrev:Källplaceringen längs den största rumsdimensionen är viktigast eftersom denna dominerar modaltätheten. I höjdled har placeringen liten betydelse för basmoduler i normala rum eftersom endast en mod ligger i passbandet med en delningsfrekvens om 80 Hz.
Under ca 40 Hz är källorna ovan akustiskt sett placerade i hörnen eftersom avståndet är mindre än 1/8 våglängd.
Ok, så det innebär att man ska fokusera placeringen snarare på långsidorna snarare än på kortsidorna i ett rum, om jag förstår dig rätt. I mitt fall kommer en av kortsidorna utgöra ’huvudvägg’. Ska man isf satsa på subwooferplacering längs fram och bakvägg om man villl fördel basen på bästa sätt? Jag tänker spontant på 6at längs framväggen på golvet i lsamt två längs bakvägg, då jag som sagt har åtta element att tillgå.
Om du vill optimera för jämn frekvensgång i stora delar av, eller hela, rummet så bör du placera 4 högtalare längs respektive sidovägg eller 3 högtalare längs högtalarväggen, 3 längs bakväggen och 2 vid mitten av sidoväggarna. Vad som blir bäst beror på hur förhållandet mellan längd och bredd ser ut i det aktuella rummet, men båda uppställningarna kommer att fungera väl.