I-or skrev:Givet HiFiCompass mätresultat för detta element och det ovan rekommenderade montaget (som ger en vertikal vinkel relativt elementets 0-gradersriktning om i runda slängar 30 grader) skulle jag höja ca 4-6 dB i 16 kHz-oktavbandet och dessutom ca 1-2 dB i 8 kHz-oktavbandet.
Skälet till detta framgår nedan - även om elementet har en god frekvensgång i 0-gradersriktningen så är fallet i övriga riktningar stort:
10f4424g00_offaxis.png
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 0f/4424g00 En höjning om 4-6 dB centrerad kring 16 kHz ger bara en mindre ökning av distorsionen för receivern med typiskt signalinnehåll medan diskanttappet är ett problem med långt större hörbarhet.
Ok,det med diskanttappet som du pratar om,märker att det ibland blir lite burkigt ljud! ( då när man testar som center t.e.x)
Borde jag kanske komplettera med en diskant? eller kanske optimalt med portad låda?
Dom funkar som surround i sluten låda (0,69l) utan element inräknat.(rekommenderat 0,5l sluten)
Men som center högtalare upplevs det som lite burkigt ibland.
Funderar på en portad låda 2,2l (utan element och portar inräknade) 2 element såklart (rekommnderat 0,9l)

Har jag räknat rätt på portad låda? samt längd och och diameter på portar är frågan med?
Många frågor från mig,men vill lära mig!