DIY baslådor, med 12-tummare, kostnad ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

DIY baslådor, med 12-tummare, kostnad ?

Inläggav distad » 2026-02-22 21:35

Efter att ha sett olika byggen både här och på Hififorum genom åren så undrar jag vad det egentligen kostar ? Dvs. vad kostar det i material att bygga 2 baslådor av okej kvalité om man nöjer sig med enklare finish ? Visst element kostnaden styr ju en hel del, men med vanliga vettiga och bra 12-tummare utan glamour.
Tänket kring detta är ju att man kan sedan mixtra med olika toppar, något som är mycket tilltalande.
Sedan är det ju trollerilåda,slutsteg och toppar ovanpå kostnaden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: DIY baslådor, med 12-tummare, kostnad ?

Inläggav jonasp » 2026-02-22 21:50

Det beror ju på massor med saker! :D

Men om du bygger med 19mm MDF kostar en skiva ca 700 kr. Du behöver antagligen 2 st, beroende på storleken på lådorna. Många byggvaruhus sågar upp lådorna till dig för 0-200 kr. Sedan lite lim, skruv, anslutningsterminaler och så. Om vi räknar mycket högt 500 kr totalt. Beroende på hur hard-core du är kanske du vill måla dem. Eller inte. :o

Ett pra element 12" kostar i genomsnitt 300€ + frakt. T ex detta: https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... 12-22.html

Ska du bara köra dem som rena subbwåffrar avråder jag från dämpmaterial så det blir gratis!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-02-22 21:51

Jag rekommenderar varmt att du bygger dig ett par moduler. Det är roligt och med ett par sjyssta basmoduler och en enkel DSP med valbar delningsfrekvens får du både bra bas, ljudtrycksförmåga och flexibilitet. Och det är kul!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-02-22 22:49

Här har du ett element för ca 1000:-.
https://www.hifikit.se/sb-audience-bian ... zontalTab1

Gör du det enkelt kör du slutet och då hamnar du under 3000:- för allt.
Du kan även hitta begagnade element..

Just basen är det enklaste att börja med och personligen tycker jag att man kan komma rätt långt för små summor.

Lite ekvalisering hjälper förstås.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2026-02-23 09:01

distad skrev:Efter att ha sett olika byggen både här och på Hififorum genom åren så undrar jag vad det egentligen kostar ? Dvs. vad kostar det i material att bygga 2 baslådor av okej kvalité om man nöjer sig med enklare finish ? Visst element kostnaden styr ju en hel del, men med vanliga vettiga och bra 12-tummare utan glamour.
Tänket kring detta är ju att man kan sedan mixtra med olika toppar, något som är mycket tilltalande.
Sedan är det ju trollerilåda,slutsteg och toppar ovanpå kostnaden.

Ghost K3865, finns gratis, om upphängningen är hel. har inte tittat till dem på några år...(Förvisso 12"+, men ändå)
Fs: 25.4 Hz, Vas: 483.4L, Qts: 0.43 (har för mig det blev Stoora portade låddor på160 liter @26Hz)
Gratis gäller enbart Distad, Övriga behöver slanta åtminstonde ett tolvpack "Ship full of Ipa" :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2026-02-26 01:19

Sakta i backarna. Mitt liv står ju still, men det finns alltid tankar om framtiden och jag vill ju spela musik igen och man vet "aldrig" vilka förutsättningar man får och då kan man bli tvungen att stoppa i DSP om man hamnar i fel rum och då kan detta blir verklighet. Men ett basbygge behöver inte bli så dyrt verkar det som, utan det är resten som kostar lite mer. Nu är tråden och tanken född, så vi får se då detta är lockande.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Återgå till DIY-forum