Hjälp och råd delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

meken

Hjälp och råd delningsfilter

Inläggav meken » 2026-01-18 21:06

Hej,

(Postade detta på Minhembio men tänker att jag har större chans att hitta hjälp här.)

Hag har byggt ett par högtalare tidigare, eller rättare sagt monterat ihop en av Valutronics byggsatser nämligen en SQ5020C (https://www.valutron...om/sq5020c.html), vilken jag är väldigt nöjd med. Tänkte mig nu på ett andra bygge och planerar att utgå ifrån de komponenter som sitter i den. Dock med ändrat antal diskanter och ändrad lådstorlek.

Målet är att lära mig lite mer om högtalarbyggande men det är en lång väg då mina kunskaper i ämnet är väldigt knappa. Resutatet tänker jag mig en blandning av od-11 och oa-12 fast med komponenterna nedan.

Diskanter - Monacor dt-28n (4 x 8ohm)
Bas/Mid - Monacor sph170 (1 x 8 ohm)

Nu till mina frågor. Jag är totalt nybörjare men har försökt mig på att förstå det filter som sitter i mina befintliga högtalare. Se bifogade bilder

1. Har jag förstått rätt, dvs stämmer min ritning med mitt filter?

2. Är det någon som har rekommendera en förändring av filtret för att det ska passa med två st Monacor dt-28n istället för de fyra som sitter där nu?

3. Hur börjag tänka när det kommer till lådvolym? Bygger man generellt filter baserat på lådans storlet eller kan jag känna mig nogolunda fri att andra propotioner och storlek?

OBS! Notera undersidan av bilden på delningsfiltret är spegelvänd för att det skulle vara lättare (för mig) att följa alla kopplingar.

Om jag kan modda nuvarande filter/bygga nytt kan jag testa mig fram inan jag investerar i fler element för ett andra bygge.

Tack på förhand!
Bilagor
Skärmavbild-2026-01-17-kl.-14.04.22-2.jpg
Mitt försök att göra en ritning efter det befintliga filtret. Ser det ok ut?
Skärmavbild-2026-01-17-kl.-14.04.22-2.jpg (185.92 KiB) Visad 697 gånger
Skärmavbild 2026-01-17 kl. 14.02.15.png
Det befintliga filtret som jag funderar på att anpassa efter 2 st 8 ohm istället för dagens 4st 8 ohm.
Skärmavbild 2026-01-17 kl. 14.02.15.png (182.21 KiB) Visad 697 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Hjälp och råd delningsfilter

Inläggav Kalejdokom » 2026-01-19 20:49

Hej och välkommen till Faktiskt.io!

Att bygga högtalare är fantastiskt roligt och även om det är nästan 50 år sedan jag själv var "nybörjare" så kan jag ofta känna mig lite osäker och ringrostig inför varje nytt projekt. Man blir liksom aldrig fullärd - och det är väl det som hela tiden gör att man vill skapa något lite bättre varje gång man startar ett nytt projekt. Detta sagt som lite uppmuntran då det tyvärr inte är så enkelt att besvara dina frågor då det sällan finns någon quickfix som snabbt och enkelt löser det man önskar uppnå.

Först, din länk till Valutronic verkar inte funka. Antar att det är denna sida du vill länka till:
https://www.valutronic.com/sq5020c.html

Så till dina frågor:
1. Ja, det ser ut att stämma även om det finns några luckor i schemat gällande komponenttyp och värden (som du ju utelämnat i bilden). Man har använt lite udda filterkomponenter, så jag kan inte säkert säga vad det är, men förmodligen kondensatorer och motstånd.
2. Här kommer det tråkiga då det tyvärr inte går att bara byta ut komponenter då varje filter är (eller bör vara) utformat för att matcha en viss konfiguration i en viss typ av låda (form och storlek). Men om du bara byter från fyra till två diskanter så skulle du kunna prova att parallellkoppla diskanterna och koppla ett 4 ohms motstånd i serie - då får du i alla fall samma resulterande impedans på 8 ohm som det är nu.
3. Lådans storlek väljer man främst för att passa det aktuella baselementet. Du behöver ett antal signalparametrar för baselementet och ett datorprogram för simulering av låda, för att hamna rätt. Om du väljer en sluten låda så är det lite mindre känsligt men då nyttjar du kanske inte elementet optimalt. Detta är inte min vassaste gren, men kanske någon annan kan komplettera och ge tips om hur du kan gå till väga.

Lycka till! :D

meken

Inläggav meken » 2026-01-19 23:18

Hej,

Och stort tack för att du tagit dig tid att läsa och svara. Jag har listat ut alla specifikationer på kondensatorer och motstånd så det var framför allt att få bekräftat att jag översatt rätt ordning. Jag har insett att jag får fortsätta läsa lite mer och se om jag återkommer med fler frågor efter det. :)

Tack :)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2026-03-09 20:41

1. Har jag förstått rätt, dvs stämmer min ritning med mitt filter?
Ser helt OK ut
En spole i serie med basen (6 db lågpassfilter)
Ett zobel filter, motstånd och kondensator parallellt med basen Jämnar ut impedansen på basen (i praktiken påverkar detta hur lågpassfiltret fungerer så dess värden kan användas för fininställningar av filtret)
Slutligen en kondensator i serie med diskant(erna) ett 6 db oktav högpassfilter och slutligen två motsånd ett i serie och ett parllellt med diskanten för att justera nivån

2. Är det någon som har rekommendera en förändring av filtret för att det ska passa med två st Monacor dt-28n istället för de fyra som sitter där nu?
Ja sätter du två diskanter parallellt blir det 4 ohm och kondensatorns värde skall fördubblas, sätter du dem i serie så skall värdet halveras
För att göra det ännu muntrare så ändras känsligheten på diskanterna om de är i serie eller parallel. Parallell ger ca 6 db starkare ljud än serie så dettta påverlar vilka motstånd man skall ha (Kommer du ihåg högstadiets fysiklektioner med glödlampor som kopplades i serie och parallellt, samma sak där!)

3. Hur börjag tänka när det kommer till lådvolym? Bygger man generellt filter baserat på lådans storlet eller kan jag känna mig nogolunda fri att andra propotioner och storlek?
Lådvolymen har inte med saken och göra. Dock är det vanligt att man har ett baffelsteg i delningsfiltret och denna funktion är beroende på lådans bredd men detta filter verkar inte ha detta det ser ut som ett enkelt 6 dB oktavfilter med lite justering i filtret med den lilla 1 microfaradkondensatorn som är påfallande liten för ett Zobel.
För att linjäriser impedansen borde det vara 7,5uF inte 1,0uF men det är en finjustering av filtret.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2026-03-10 20:57

Hej och välkommen :)
Detta är ett stort område men en kul hobby.
Jag skulle rekomendera att kolla på Vituixcad, det är ett högtalarkonstruktionsprogram som har en hel del dokumentation om hur man går tillväga och ungefärligen vilka steg som ingår.
Lådvolym är en av de saker som man simulerar fram i Vituixcad eller liknande program.
Tolvan Data har även en del små program för lådberäkning,mätning osv.

Här på forumet skulle jag titta på byggbeskrivningen för 9laeh här i DIY-forumet.

En annan fantastiskt bra sammanfattningstråd är denna som ger en översikt över frekvensgång, spridning och en massa annat.

viewtopic.php?f=3&t=72656#p2210269

Det kan verka mycket på en gång men dessa är mina tips:
1. Du behöver möjlighet att mäta frekvensgång.
2. Aktiv delning är lättare än att iterera fram passiva filter för att laborera med olika delningar osv. Själv kör jag helt med aktiva filter och målet är att göra passivt filter när jag är nöjd med delning/spridning osv.
Lycka till och välkommen i träsket :)

Återgå till DIY-forum