Nu är det dags att ta tag i detta projekt. Husets kombinerade matsal och vardagsrum behöver nytt ljud. Ljudet idag är en gammal och lite krånglande Sonos Play5 av första generationen som står i bokyllan.
Lite rummet är i grova drag 5,7x7,7m med 2,6m till tak, två större öppningar mot hall och kök, fönster på tre sidor och längs ena kortsidan en stor väggfast bokhylla och skåpskonstruktion runt fönsterna.
Det är i denna hylla högtalarna ska placeras långt ut åt långsidorna och i ett överblivet utrymme vid sidan om de nedre skåpen finns möjlighet att bygga in en mindre basmodul i ett senare steg.
Högtalarna ska döljas av högtalartyg med tryck av böcker på, en idé stulen från en annan tråd här på forumet jag inte hittar nu. Tyget köpt och provmonterat på kartongbitar, ser lovande ut. Dvs min fru har inte sett det på två dagar.
Detta gör också att högtalarna mått är begränsade till max 320 mm breda, 290 mm höga och 250 mm djupa inklusive front och utrymme för anslutningar på baksidan. Grovt räknat 10-15 liters volym alltså.
Signalkällan är främst Spotify och nu tänkte jag ha en Raspberry Pi som hjärnan i systemet. Då känns det naturligt att köra digital filtrering i den och ett aktivt system. Pi 5 med Hifiberry DAC8X och CamillaDSP ser ut som ett vettigt koncept. Någon variant av digitala förstärkare på det.
Basmodul får komma senare så första steget blir själva stereohögtalarna.
Vad gäller elementvalen så har jag sneglat på Räv för att göra urvalet enklare. Andra smarta människor har landat där och jag är beredd att bespara mig ändlösa nätter med studier av datablad för att komma fram till något som inte är bättre. MEN, placerade i en bokhylla där högtalarna dessutom tvingas stå en bit in på hyllan för att den inbyggda belysningen ska belysa tygfronten på samma sätt som böckerna vid sidan och och med sidoväggar inom några decimeter är det som upplagt för knepiga reflexer från allt möjligt. Rätt eller fel, jag börjar tänka waveguide för diskanten för att styra spridningen lite? 3d-skrivare finns i hushållet, men inte kunskap för att rita något eget. Med tanke på baffelstorleken på max 320x290 mm finns det också gränser för storleken på en WG för att få ihop den med en sb17nbac35-4.
Vad tror folket här? Är det värt att gräva i waveguide-frågan och hitta en sådan ihop med annat diskantelement än att bara köra Rävens sb26adc utan WG?
Vad gäller prisvärda/billiga förstärkare för de fyra kanaler som initialt krävs, några förslag?
Ambitionsnivån är inte skyhög här, men lite över en gammal Sonos. Detta är ett system för skvalmusik och enstaka pådrag när andan faller på. Speciellt när det kompletterats med en liten basmodul (max 220x730x380 mm) bör det gå att dra på lite.
// Magnus