Heimkino im Keller

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Heimkino im Keller

Inläggav Adhoc » 2026-04-06 14:43

Jag installerade högtalare för Auro 13.1 hos mig, som i din post från 5/4, + flera st ytterligare för Atmos-vinklar och DTS-Pro. Ganska mycket pyssel och funderingar med kabeldragningar, kopplingar och förberedelser för dolda kablage.

En avståndsmätare (laser) underlättar mycket för att kolla längderna och kunna beräkna skråvinklarna, snett bakåt / framåt + uppåt. Jag riggade upp en stång golv-tak vid sweetspot och satte av 2 st tejpbitar, en vid lyssningshöjd + en en bit upp för att kunna ställa in vinklarna enligt rekommendationerna. Vid ”större avstånd” till högtalarna krävs det vääääldigt lite justering för att pricka helt rätt mot tejpbitarna, så en upphängning som är lätt att justera och låsa ordentligt hårt är bra. Om det är mer än 1 person i soffan kan det vara ide’ att låta sidosurrounderna vara något över huvudhöjd och lite nedåtvinklade och även att ha parallellkopplade höjdhögtalare per sida för att minska lokalisering. Det som är tråkigt i rum som ditt och mitt är att låg takhöjd omöjliggör 30 gr vinkel upp för front height-högtalarna. Dessa hamnade på ca 22 gr upp för min del.

Har en Denon AVC X8500H och 19 st pK-slutna som surrounder + 2 st små platta Canton som VOG för att täcka alla 3 formaten. Tyvärr har 8500 inte någon ”snabbknapp” som Denon 6700H för att växla mellan fysiska konfigurationer för Auro / Atmos / DTS-Pro så jag får spara konfigurationerna på separata USB och ladda in. När sen allt var klart kom annat ”i vägen” och pockade på uppmärksamhet, intresset försvann och det har stått helt still under flera år …
Ser din tråd som inspirerande och att intresset kanske kommer tillbaks. Först måste dock trädgårdsfix prioriteras. Och sen …?

i länken du hade fanns en död vidare-länk till Storm Audio, på Storms sida finns en nyare: https://www.auro-3d.com/wp-content/uplo ... 240516.pdf

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-04-06 16:23

Kul input, adhoc, och tack för länken. Det vore ju fenomenalt om min tråd kan lura tillbaka dig på banan. :mrgreen: Tack för de praktiska tipsen, har själv varit inne på samma bana.

Visst är det så att man skulle vara behjälpt av ett två eller tre gånger så stort rum men som tur är har jag en hel del andra intressen i livet så det är inte på liv eller död. Det som framförallt ska bli skönt blir att kunna titta på film utan att störa resten av huset.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-04-06 16:26

Idag blev det färdigputsat. Ser inte mycket ut för världen under tork/bränning men jag kan försäkra läsare att rummet aldrig haft rakare väggar! :twisted:
Bilagor
IMG_0861.jpeg
IMG_0861.jpeg (1.29 MiB) Visad 147 gånger

Användarvisningsbild
smorgar

Inläggav smorgar » 2026-04-08 09:02

Blir ju görbra detta! Fick spola tillbaka tråden till första sidan för att kika på skillnaderna igen... Från en gruva till ett faktiskt rum!

Föregående

Återgå till DIY-forum