Kul med intresse och uppskattning! Nån form av gruppköps-möjligheter ligger definitivt i planerna, om intresse finns. I första hand för grundmodells-Rävelatorn, men man vet ju aldrig vad som kan hända framöver...
Sorry för brist på uppdateringar från min sida, har varit lite fullt upp på olika fronter. Men det har hänt en del ändå, utan att det synts här på forumet.
I förra veckan var fräsen tillgänglig samtidigt som jag var i verkstan och inte alltför upptagen med annat, så jag langade in lite MDF och fräste loss. Eftersom det är en del bitar som behöver bearbetas från båda sidorna så blir det två körningar per skiva, en för respektive sida. Hade det inte funnits planer på eventuell blygsam serieproduktion utan bara varit frågan om en eller ett par stycken hade jag kanske inte brytt mig om att fräsa alla avrundningar från båda sidorna i CNC-maskinen utan gjort dem för hand separat efteråt med en kullagrad avrundningsfräs i en handöverfräs i ett fräsbord, men dels så finns ju den där gruppköps-tanken i bakgrunden och så vill jag ändå fräsa försänkningarna för elementen från avigsidan så då kan jag lika gärna göra alla avrundningar då med. Dessutom kan det bli lite lurigt att runda av från båda sidorna till en hel radie med en sån kullagrad avrundningsfräs, kullagret hamnar en bit in på den första avrundningen när man ska göra den andra sidan.
Först "avigsidan", den med inte så mycket bearbetning:

- IMG_1231.jpg (116.81 KiB) Visad 373 gånger
Ser helt ok ut! Flippar över skivan och kör andra sidan, runt 40 minuter körtid.

- IMG_1234.jpg (129.54 KiB) Visad 373 gånger
Ser också bra ut, men... det är nåt där borta i bortre änden som inte känns helt bekvämt...
Geringarna blev i alla fall väldigt fina, både med den fasta 45° fasfräsen och de med udda vinklar som jag fräste med 20 mm ballnose och 1 mm stepover. Det är svårt att varken se eller känna några ränder kvar efter ballnosen, så det verkar lagom att köra så. De svarta ränderna här och var på kanterna är från dammsugarslangen när jag städade lite.

- IMG_1237.jpg (103.13 KiB) Visad 373 gånger
Den skålade urfräsningen för mellanregistret (som jag inte minns om vi postade nåt i tråden om?) blev också väldigt fin. Samma 20 mm ballnose och 1 mm stepover där.

- IMG_1242.jpg (99.86 KiB) Visad 373 gånger
Avrundningsfräsen gick lite djupt. Jag tänkte vara lite på säkra sidan och inte köra den helt ner till nominellt djup utan lämna en halv millimeter eller så, så att det inte ska riskera att bli en lite osnygg kant där avrundningen börjar. Och ställde naturligtvis skärdjupet en halv millimeter för djupt istället. Suck. Alltid är det nåt. Nu är det ju bara på innerstrukturen och ingenting som inte nån minut med ett sandpapper döljer helt och hållet, men ändå.
Nån kanske minns från den förra fräsövningen att jag nämnde att det kan vara smart att fräsa rent två kanter på skivan om man ska vända den, så den kommer på en exakt och väldefinierad position i koordinatsystemet när man lägger tillbaka den mot styrpinnarna? Vilket jag i nån typ av naiv förhoppning testade att "optimera bort" (hoppa över) den här gången, "eftersom skivorna såg ut att ha snygga nominella mått och fina släta kanter". Det syns inte så tydligt på de här bilderna, men det ledde i alla fall till att fram- och baksidans fräsningar inte mötte varann helt exakt. Det kanske diffar på en halv millimeter eller nåt. Inget katastrofalt, bara ganska irriterande.

- IMG_1240.jpg (113.94 KiB) Visad 373 gånger
Men hur var det nu då med den där lätt obekväma känslan...?