The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten
Rävolutionär

Re: The Rävelator

Inläggav Maarten » 2026-03-29 22:23

Det är bara bra att folk kommer med förslag och visar intresse, för då blir det mer motiverat att fundera vidare.
Om det blir något: Vem eller vilka som gör vad blir nog något självorganiserande. Jag lägger inga begränsningar (tvärtom är designen till för att användas) annat än att om det ska göras så bör det göras enligt design för att det ska bli bra , alt att man vet vad man gör när man ändrar något.

Om pna eller möjligen nomotom (som har så fina möjligheter att fräsa byggsatser) är intresserade återstår att se och fram till dess är det inte fel att intresset framförs.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2026-03-30 10:21

Jag kan nog mycket väl vara intresserad om det blir ett gruppköp. Vi har en långsamt pågående renovering av husets suterrängvåning och den gamla gillestugan skall bli bibliotek när vi är klara, och i ett bibliotek behöver man en stereo (och en andra TV eftersom ungarna blir äldre i en rasande takt). :P

pna

Inläggav pna » 2026-04-07 22:58

Kul med intresse och uppskattning! Nån form av gruppköps-möjligheter ligger definitivt i planerna, om intresse finns. I första hand för grundmodells-Rävelatorn, men man vet ju aldrig vad som kan hända framöver...

Sorry för brist på uppdateringar från min sida, har varit lite fullt upp på olika fronter. Men det har hänt en del ändå, utan att det synts här på forumet.

I förra veckan var fräsen tillgänglig samtidigt som jag var i verkstan och inte alltför upptagen med annat, så jag langade in lite MDF och fräste loss. Eftersom det är en del bitar som behöver bearbetas från båda sidorna så blir det två körningar per skiva, en för respektive sida. Hade det inte funnits planer på eventuell blygsam serieproduktion utan bara varit frågan om en eller ett par stycken hade jag kanske inte brytt mig om att fräsa alla avrundningar från båda sidorna i CNC-maskinen utan gjort dem för hand separat efteråt med en kullagrad avrundningsfräs i en handöverfräs i ett fräsbord, men dels så finns ju den där gruppköps-tanken i bakgrunden och så vill jag ändå fräsa försänkningarna för elementen från avigsidan så då kan jag lika gärna göra alla avrundningar då med. Dessutom kan det bli lite lurigt att runda av från båda sidorna till en hel radie med en sån kullagrad avrundningsfräs, kullagret hamnar en bit in på den första avrundningen när man ska göra den andra sidan.

Först "avigsidan", den med inte så mycket bearbetning:

IMG_1231.jpg
IMG_1231.jpg (116.81 KiB) Visad 373 gånger

Ser helt ok ut! Flippar över skivan och kör andra sidan, runt 40 minuter körtid.

IMG_1234.jpg
IMG_1234.jpg (129.54 KiB) Visad 373 gånger

Ser också bra ut, men... det är nåt där borta i bortre änden som inte känns helt bekvämt...

Geringarna blev i alla fall väldigt fina, både med den fasta 45° fasfräsen och de med udda vinklar som jag fräste med 20 mm ballnose och 1 mm stepover. Det är svårt att varken se eller känna några ränder kvar efter ballnosen, så det verkar lagom att köra så. De svarta ränderna här och var på kanterna är från dammsugarslangen när jag städade lite.

IMG_1237.jpg
IMG_1237.jpg (103.13 KiB) Visad 373 gånger

Den skålade urfräsningen för mellanregistret (som jag inte minns om vi postade nåt i tråden om?) blev också väldigt fin. Samma 20 mm ballnose och 1 mm stepover där.

IMG_1242.jpg
IMG_1242.jpg (99.86 KiB) Visad 373 gånger

Avrundningsfräsen gick lite djupt. Jag tänkte vara lite på säkra sidan och inte köra den helt ner till nominellt djup utan lämna en halv millimeter eller så, så att det inte ska riskera att bli en lite osnygg kant där avrundningen börjar. Och ställde naturligtvis skärdjupet en halv millimeter för djupt istället. Suck. Alltid är det nåt. Nu är det ju bara på innerstrukturen och ingenting som inte nån minut med ett sandpapper döljer helt och hållet, men ändå.

Nån kanske minns från den förra fräsövningen att jag nämnde att det kan vara smart att fräsa rent två kanter på skivan om man ska vända den, så den kommer på en exakt och väldefinierad position i koordinatsystemet när man lägger tillbaka den mot styrpinnarna? Vilket jag i nån typ av naiv förhoppning testade att "optimera bort" (hoppa över) den här gången, "eftersom skivorna såg ut att ha snygga nominella mått och fina släta kanter". Det syns inte så tydligt på de här bilderna, men det ledde i alla fall till att fram- och baksidans fräsningar inte mötte varann helt exakt. Det kanske diffar på en halv millimeter eller nåt. Inget katastrofalt, bara ganska irriterande.

IMG_1240.jpg
IMG_1240.jpg (113.94 KiB) Visad 373 gånger

Men hur var det nu då med den där lätt obekväma känslan...?

pna

Inläggav pna » 2026-04-07 23:23

Jag provfräste som bekant ut en liten 2-vägstopp åt Neuhausen som en första test, som (som vanligt) gick nästan helt enligt planerna. Den nyttjade bara en, ganska väl uttänkt, smal remsa i ena änden av en skiva. Jag hade listigt nog tänkt ut och mätt att jag kunde få in alla delarna till en fullstor Rävelator på resterna av den skivan, vilket hade varit gott och väl om jag inte hade mätt 2010 mm och genast skrivit in 2100 mm i CAD-programmet. =P

IMG_1239.jpg
IMG_1239.jpg (81.59 KiB) Visad 368 gånger

Så bakstycket blev inte riktigt som det var tänkt. Suck. Det fattades ungefär 40 mm, vilket jag säkert hade kunnat flytta ihop resten av bitarna nog mycket för att ha plats för. Jaja, det här var ju ändå mest bara tänkt som ett provskott för att hitta alla såna där små snags.

Men nu har vi i alla fall en byggsats att plocka med!

IMG_1249.jpg
IMG_1249.jpg (139.26 KiB) Visad 368 gånger

Nu var det så att jag hade förberett en beredning av Rävelator-bitarna på en hel skiva, och kollat det programmet ganska noga. När jag insåg att jag nog skulle få plats på den där rest-skivan så kopierade jag raskt ut en uppsättning till delar på en sån mindre skiva (med nästan rätt mått). Då följer de allra flesta operationerna med helt automatiskt från det välkollade ursprungliga programmet, men det är alltid en del handpåläggning som behövs. Och eftersom jag varit så noga och ordentlig med det "riktiga" programmet så kanske jag slarvade och genade liiite grann i kurvorna med den här extraskivan med mindre mått. Så inte riktigt alla operationer slank med som de skulle, utöver den där lite nesliga skivlängden då.

Om man kollar noga längst bak till vänster ser man en bit med lite lustig form. Så var den inte riktigt tänkt att se ut. Den ska bli ett förstärkningsfoder på insidan av baffeln runt baselementet, som annars skulle få för lite gods att skrivas fast i efter den ganska djupa försänkningen. Så den biten skulle egentligen se ut som en tunn kvadratisk ram runt monteringshålet för basen. Men just den operationen slarvade jag tydligen bort i duplicerandet. Suck igen.

Nu är ju det inget som inte är snabbt och enkelt att åtgärda i ett rätt välutrustat snickeri, så just den här gången sågade jag bara til den i justersågen till rätt mått. Men det ska definitivt uppdateras innan nästa fräsning. Det var en gering som försvann med, på den lilla biten som ska bli bakvägg till mellanregistrets egna lilla låda. Då är det ganska nice att ha en justersåg med elektriskt styrd lutning av klingan. Man bara knappar in vad man vill ha för vinkel så ordnar den det åt en :)

IMG_1269.jpg
IMG_1269.jpg (94.12 KiB) Visad 368 gånger

Dock var det inte så schysst av kollegan som hade lämnat sågen med klingan lutad i 0.7°... som tur var så drabbades jag inte av det eftersom jag ändå skulle ställa om lutningen just den här gången. Det hade eventuellt kunnat bli lite dålig stämning om det hade drabbat nån fin ädelträplanka eller nåt sånt.

pna

Inläggav pna » 2026-04-07 23:36

Om det funkar som det ska och brukar, så kan man få fantastiskt bra passform ur CNC-maskinen. Det är i alla fall sällan maskinens fel om det inte blir toppklass på resultatet...

Eftersom det faktiskt brukar funka rätt overkligt bra, så brukar jag oftast köra med 0 tolerans på alla mått. Med en parameter för materialtjockleken, om det är skivor som inte är precis nominell tjocklek. Ibland gör jag också parametrar på olika frigångsmått, till exempel kanske jag vill ha 0.2 mm bredare spår än vad skivan är tjock på ställen där jag ställer ner delar i spår. Som innerstrukturen i det här bygget. Det är dock väldigt skönt och tillfredsställande när det funkar med 0 tolerans och bitarna kommer ut med mer eller mindre sugpassning.

IMG_1255.jpg
IMG_1255.jpg (118.45 KiB) Visad 363 gånger

Och här funkade det faktiskt också precis som tänkt, med 0 tolerans och tight passning! Man skulle nog knappt ens behöva limma innerstrukturen alls, även med tanke på rassel och skorr. (Fast det är klart man gör oavsett.)

IMG_1256.jpg
IMG_1256.jpg (112.49 KiB) Visad 363 gånger

Ser ju klart lovande ut det här!

IMG_1257.jpg
IMG_1257.jpg (117.31 KiB) Visad 363 gånger

IMG_1262.jpg
IMG_1262.jpg (122.07 KiB) Visad 363 gånger

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 00:02

IMG_1267.jpg
IMG_1267.jpg (119.12 KiB) Visad 361 gånger

Det är faktiskt tre separata lösa bitar som är ihoptejpade mot varann här. Helt ok passning på dem.

Det allra bästa sättet att montera med tejp-gångjärnsmetoden är om man kan tejpa alla eller i alla fall de flesta sidorna mot varann liggande sådär, med utsidorna uppåt. Då brukar det vara minst jobb med att få fogarna täta och fina, det brukar hända i princip helt av sig själv. Dock kan det vara lite krångligt att vända på paketet om lådorna är lite stora eller som här med många delar. Om man använder en extra skiva under och ovanpå blir det lättare att vända hela paketet, helst om man har nån som hjälper till, men jag var ensam i verkstan så jag gjorde istället så att jag först bara tejpade ihop de här tre delarna och vände på dem. Det var inte så svårt även på egen hand.

IMG_1268.jpg
IMG_1268.jpg (115.49 KiB) Visad 361 gånger

Sen la jag upp dem på ett par släta, raka och plana reglar, så man kommer åt att lägga upp resten av bitarna och tejpa på vad som då blir undersidan.

IMG_1275.jpg
IMG_1275.jpg (130.51 KiB) Visad 361 gånger

Med innerstrukturen förmonterad...

IMG_1274.jpg
IMG_1274.jpg (125.48 KiB) Visad 361 gånger

...så är det bara att ställa den på plats och vika ihop!

IMG_1277.jpg
IMG_1277.jpg (127.18 KiB) Visad 361 gånger

IMG_1278.jpg
IMG_1278.jpg (118.3 KiB) Visad 361 gånger

IMG_1279.jpg
IMG_1279.jpg (123.97 KiB) Visad 361 gånger

IMG_1280.jpg
IMG_1280.jpg (133.05 KiB) Visad 361 gånger

IMG_1281.jpg
IMG_1281.jpg (108.44 KiB) Visad 361 gånger

Funkade fantastiskt fint på första försöket! Stämjärnet är bara till att kapa pakettejp med, inget fuskande med inpassningen här inte! Målartejpen började ta slut, och den är skön att ha där man lite snabbt och lätt vill fästa ihop fogar medan man viker sig fram. Sen när man gör det här med lim kan det vara bra att tejpa alla fogar med ordentligt sträckt packtejp, den är ganska elastisk och drar ihop fogarna med stor kraft. Mycket bättre och smidigare än att hålla på med tvingar, när allt passar såhär bra. Stödstrukturen och att det är gerat åt alla håll hjälper också till så att inget glider. Och framförallt målartejpsgångjärnen, dom är förvånansvärt bra på att styra och hindra glidning.

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 00:05

IMG_1282.jpg
IMG_1282.jpg (134.37 KiB) Visad 360 gånger

IMG_1283.jpg
IMG_1283.jpg (85.33 KiB) Visad 360 gånger

IMG_1284.jpg
IMG_1284.jpg (82.4 KiB) Visad 360 gånger

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 00:20

Men hur var det nu igen med den där baksidan, då?

Ja, ehum, det kanske inte bara var det här med bredden...

IMG_1288.jpg
IMG_1288.jpg (125.74 KiB) Visad 359 gånger

...det skulle visst ha varit spår för den invändiga stödstrukturen i den här delen med. Meh och suck, igen.

IMG_1289.jpg
IMG_1289.jpg (78.33 KiB) Visad 359 gånger

Slitsport! Det är en slitsport runt hela baksidan, helt och hållet planerat, jag lovar!

Nu är ju inte heller det här med spåren nåt som är särskilt krångligt att fixa till lite hjälpligt, även om det väl får anses rätt poänglöst eftersom den här baksidan ändå redan är för smal. Men jag sågade till lite spår i alla fall bara för att kunna torrmontera klart.

En måttsatt ritning är tydligen bra att ha, om man inte ens kan hålla ett enda mått i huvudet.

IMG_1290.jpg
IMG_1290.jpg (102.36 KiB) Visad 359 gånger

Helst om man har digitaler på anhållen till sågen, och ska dom vara 3 mm djupa så knappar man bara in det, och...

IMG_1292.jpg
IMG_1292.jpg (96.24 KiB) Visad 359 gånger

...lite gnuggande fram och tillbaka med sågen ett tag så har vi en interimslösning på plats åtminstone.

IMG_1293.jpg
IMG_1293.jpg (114.86 KiB) Visad 359 gånger

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 00:28

IMG_1294.jpg
IMG_1294.jpg (128.94 KiB) Visad 358 gånger

IMG_1295.jpg
IMG_1295.jpg (131.04 KiB) Visad 358 gånger

IMG_1296.jpg
IMG_1296.jpg (122.29 KiB) Visad 358 gånger

Sådär nånting! Det är ju alltid coolt när nåt man suttit och snurrat på i datorn en massa så småningom materialiserar sig i sinnevärlden. Ett nytt bakstycke till den här så tror jag att vi kan skicka vidare en materialsats till @Maarten för provmontering och fulsågande av testportar!

Det ser ut som elementhålen och försänkningarna är helt knasiga på bilderna, men det gör det inte i verkligheten och det är dom inte. Det är några effekter från perspektivet och geometrin och brist på kontrast och konturer i hålen och flänsarna som ger den konstiga effekten, tror jag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-04-08 06:51

Riktigt snyggt. Imponerande att det bara är bakstycket som inte vart hundra :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2026-04-08 07:33

Mycket tjusigt!

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-04-08 07:34

Wow, strålande! Verkligen imponerande när proffsen med rätt utrustning lägger manken till.
Bra inlägg och noteringar, de funkar ju som en monteringsbeskrivning!

Edit, stavfel
Senast redigerad av Maarten 2026-04-08 07:53, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2026-04-08 07:38

Suveränt resultat, på tok för hög nivå på snickeriet för ett diy-projekt :D

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-08 12:53

Otroligt snyggt jobbat, men jag är nästa ännu mer avundsjuk på antalet lim-knäcktar och tvingar :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-08 13:08

- Där inte en enda behövde användas. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-08 20:23

Johan_Lindroos skrev:- Där inte en enda behövde användas. 8)

Jag hade klämt fast tejpen med dem bara för att de fanns, för hur många ggr har man inte haft bara 1 tving för lite.

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 22:36

Chris71 skrev:
Johan_Lindroos skrev:- Där inte en enda behövde användas. 8)

Jag hade klämt fast tejpen med dem bara för att de fanns, för hur många ggr har man inte haft bara 1 tving för lite.

Absolut ett rätt bra utbud av tvingar, men på nåt vis är det ändå som att man alltid hamnar i lägen där man verkligen skulle behövt en eller ett par till... :)

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 23:05

momotom skrev:Fina körningar @pna. Jag beställde en 57mm fas från cobolt (antar att det är den du kör med) när jag såg dina verktygsval på ngn bild. Den är verkligen exakt i sitt utförande, och billig dessutom. Man kommer långt med standardfräsar i en cnc, i synnerhet till obelagd MDF. Kanon :)

Mmm, precis den! Observera att man bara får köra den i 16000 rpm. Redan det känns lite läskigt med en sån stor fräs...

I de här körningarna grovavverkade jag med en 12 mm pinnfräs innan fasfräsen. Och innan 20 mm ballnosen med, för den delen. Både en kanal bred nog för att bara fräsa den sidan jag är intresserad av i slutänden och i trappsteg om kanske 3 mm eller så över ytan som ska bli fasad, för att spara lite på (den jämfört mot pinnfräsar ändå inte så billiga) fasfräsen. Är man inte så mån om det, har effekt i spindeln och kör större bitar som garanterat sitter bra fast på vakuumbordet kan man kötta ganska ordentligt med den stora fasfräsen. Jag brukar åtminstone köra upp ett spår med en grov pinnfräs innan dock, för spånrensningens skull.

Jag både brukar och gillar att köra vanliga rakskäriga handöverfräs-stål i hårdmetall i CNC-maskinen precis som du säger. Framförallt just i obelagda skivor. Dom är både billiga, håller länge och ger bra resultat utan att man måste hålla ordning på spiralriktningar och kompressionsfräsar och så. Kör faktiskt ofta såna rakskäriga fräsar i laminat med, för den delen. Brukar funka fint det med. Klart bättre än om man råkar köra med en spiral åt fel håll, och downcut-spiraler rensar spån så dåligt...

Om man bor i Stockholmsområdet rekommenderas ett besök i Cobolts (Tool Trusts) egna butik i Sollentuna! En riktig njutning, om man har nåt minsta lilla intresse av fräsar! Och så tycker dom det är nördigt att hålla på med ljudanläggningar... Vanligare Cobolt-fräsar brukar jag köpa på Flinks för att det ligger närmare till hands, men dom har inte mer exotiska varianter. Det har deras egen butik :)

IMG_1123.jpg
IMG_1123.jpg (290.73 KiB) Visad 137 gånger

pna

Inläggav pna » 2026-04-08 23:13

@momotom igen: en annan Cobolt-fräs som är lite lätt läskig men som jag också verkligen gillar är deras 34 mm radie skålfräs. Den är drömmen för att göra svepande organiska 3d-ytor som är i närheten av horisontella, jämfört med att stå och gnugga i evig tid men nån ballnose med alldeles för liten radie. Vet inte om du gör så mycket 3d-jobb eller mest skivor, men för mig är den klart värd att ha till hands. Ser inte riktigt nyttan med en sån till en handöverfräs dock, och jag skulle nog knappast våga köra den ens i den största handöverfräs jag kunde hitta...

Screenshot 2026-04-08 at 23.07.23.png
Screenshot 2026-04-08 at 23.07.23.png (66.46 KiB) Visad 135 gånger

momotom

Inläggav momotom » 2026-04-09 06:20

Tack @pna. Jag kan konstatera att vi tänker mkt lika när vi pratar om sådant här. Aha, butiken i Sollentuna ska jag besöka vid tillfälle. Jag gynnar naturligtvis gärna mitt lokala Örebro slipservice, men kul att klämma och känna på sortimentet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-04-09 06:56

Suckar av djup beundran för vad detta håller på att utvecklas till. Mina rävar ser ut att ha byggts av en treåring i jämförelse. 8O

Föregående

Återgå till DIY-forum