Jocke skrev:Med enbart en seriespole på 0.75 mH, så är det basfattigt, det går att lyssna offaxis, men onaxis är en plåga. SPL metern är ute i fält så dist mätningar kommer senare. Kan säkert fungera i Carlsson, men inte onaxis.
Det är väl ung. vad man kan förvänta sig när man ser dina mätningar. Verkar ju lite märkligt att den har så olika egenskaper on / off axis, det har väl inte hänt något med elementet? SS har ju fått goda omdömen om SD-1 motorn så det verkar ju som om det är konens egenskaper som ger den här skillnaden - det kanske finns något att göra för att åtgärda det!
Vad gäller Carlsson så kommer ju basstödet av placeringen men jag har också upplevt att de mår bättre av lite lägre/brantare delning.
/Jocke
För det första, konens uppbrytningar syns inte mycket på den elektriska sidan, inte högt upp i frekvens i alla fall. Kopplingen från den mekansika domänen till den elektriska är ganska svag där. Beskåda ett analogischema där olinjäriterna ersätts med ickelinjära generatorer.
Även om högtalaren är utrustad med en super motor så hjälper inte det så mycket. För det andra, jag påstår att om man matar högtalaren med 3 kHz så skapar den 6 kHz och 9 kHz huvudsaklingen i själva konen på den mekansika sidan.
Dessa två komponenter kommer att få en hög riktverkan. Det är inte aldeles trivial för konen är ingen styv kolv vid uppbrytningarna, men en dipol - kvadropol är en bra första ansats. Strålningsmönstret blir mycket komplext men en bra ansats är nog ändå att i medel så minskar disten ju längre offaxis man kommer för det här elementet. Låter det vettigt ?
Jag ska prova att seriekoppla med spolen och pånytt skapa digitala delningsfilter. Om det distar på den elektriska sidan så kommer nog spolen att ha en linjariserande verkan för höga frekvenser.
Mitt test är inte rättvisande förrän högtalaren möter samma impedans som för det passiva fallet.