Bygga sub med Seas CX21-LTS?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ghost

Bygga sub med Seas CX21-LTS?

Inläggav Ghost » 2004-01-16 18:00

Funderar på att byta ut min AudioPro EgoSub mot något lite roligare, med 8"-element. Efter att ha köpt kompendiet som beskriver LTS-högtalarna så verkar ju CX21-LTS som sitter i trevägarna vara ett riktigt trevligt element med hög kvalitet och som går långt ner i frekvens.

Är det någon som har provat att bygga sub med detta element, eller ska jag hellre välja någon annan 8"-are? Ett krav är att elementet ska gå att köpa från Hifikit eller annan butik i Sthlm. Det ska också kunna spela ganska långt ner i frekvens, helst ca 20 Hz.

Tänkte låta subben spela från 50-60 Hz och nedåt, eftersom mina OA58 går ganska långt ner i frekvens.

Vad tror ni DIY-proffs? Bu eller bä på detta projekt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-16 20:10

Jag tror det är en bra idé. Jag har själv funderingar på att bygga subbar med 1,2 eller 4 sådana element i varje låda. Typ som underdeln på LTS trevägare. Jag tror det blir bra. Elementet är ju i en vettig prisklass också.

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-16 21:15

Japp, jag hade tänkt mig ett element, i den i kompendiet rekommenderade basreflexlådan på 55 liter, avstämd till 29 Hz.

Lådan kommer dock att bli lägre, bredare och djupare än baskammaren i trevägaren av möbleringstekniska skäl.

Funderar på basreflexröret, de program jag har testat säger att det vid 10 cm diameter ska vara mellan 40-50 cm lite beroende på avstämning. Låter detta rimligt? Hur mycket ska jag dra ifrån från det beräknade värdet om jag använder "rundade" portar i bägge ändar?

Edit: Funderar också på vilket håll jag ska låta element och port spela åt. Framåt, bakåt eller rent av nedåt? Vilket håll är att rekommendera?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-16 21:29

Rundningen vid porten förändrar inte lådans fundamentala avstämning. Portarean måste vara den rätta. 7 eller 8 cm diam blir kanske bättre. Vad som avgör detta är lufthastigheten. Kommer den över 14 m/s kommer blåsljud att uppstå men jag tror inte det är nån fara så länge lådan inte är för stor.
Let forever be

Återgå till DIY-forum