Rör 50CA10 - var hitta? (snabbt)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Rör 50CA10 - var hitta? (snabbt)

Inläggav soundbrigade » 2006-04-21 14:52

Jag har snorlött som en huggbäver sista dyhnet för att hinna klart min 50CA-stärkare innan lödtennet tar slut... :D
Men (och det vissta jag väl redan) - ett av mina rör är slut. Det blir till att köra mono imorgon och förbanna Heart Audio (http://www.heartaudio.nl/) för att man inte tar sitt säljaransvar.

MEN minundran - är det något som skall till DIY-räjset imorgon och råkar ha ett 50CA10 liggande?? Jag kan betala för mig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-23 14:35

Hittat och köpt:
Kinesiska rör till bra priser HÄR: http://www.ys-audio.com/ Jag betalade $59 (SEK470) inkl frakt för två rör. Jag hade betalat en tusenlapp när jag kandlade från Holland (och det var billigt).
Till höger det holländska (med bortnätt tryck - begat rör??), i mitten det kinesiska och längst till vänster en tändsticksask)

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-23 14:36

Ska kort och något senare nämna lite om bygget - skisser och bilder.

Noterar vidare att tändsticksasken är vänd upp och ner.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-23 16:43

soundbrigade skrev:Ska kort och något senare nämna lite om bygget - skisser och bilder.

Noterar vidare att tändsticksasken är vänd upp och ner.

Gör det.
Sånt e alltid kul. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-23 17:49

Grismannen skrev:Gör det.
Sånt e alltid kul. :)

Gör det själv om du tror att det ...... :D

Här finns ett schema: http://margo.student.utwente.nl/el/tubes/schema/poweramp/se/50ca10.gif
Det har jag följt till punkt och pricka. Kanske specen på nätdrosseln inte stämmer till 100% men annars exakt.
Det udda röret finns i bild och grafik här: http://fugaku.fc2web.com/sub30.html

Jämte 6C33C (6S33S) och diverse bautarör (811, 845, 211 m fl) är det ont om trioder med lite effekt. Det här röret däremot har tillräcklig med anod för att kunna pressa ur sig lite mer än vanligt. Panod=30W - räcker lagom.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-23 18:16

Vet du nån bra sida på nätet där man kan lära sig lite om rör?
Och på ett lättförståeligt sätt helst då jag i stortsett inte kan ett jota om dom trots att jag har en rörstärkare själv. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-23 21:49

Grismannen skrev:Vet du nån bra sida på nätet där man kan lära sig lite om rör?

Jag har baskunskaper (och lite till i elektronik) så jag har bara kört på med de ballaste rör jag hittat och haft råd med.
Det finns väl lite böcker - Valve Amplifiers av Morgan Jones är en, som dock kräver viss förståelse för elektronik. Jag har dessutom John Schröders Radiobyggboken (del 1-3) på svenska.

Annars finns det ett utmärkt sätt att komma in i det här - learning-by-doing. Vi är fullt av folk som kan plocka ut lite roliga konstruktioner åt dig, du skaffar komponenter och börjar bygga. I takt med att du bygger (det går väl att fixa lite on-line-hjälp) lär du dig mer och mer. När du byggt din tredje rörförstärkare har du nästan kläm på det.
Det går att bygga enkla saker med ECL82/86 som entaktare - två rör för stereo till lite biffigare saker med 6550/KT88 i pushpull och allt däremellan.
Det finns också byggsatser att köpa - en del inte så exklusiva och dyra.

Återgå till DIY-forum