Lite kompakt sub med tb?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 11:38

Lillkub...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-23 12:37

Lillkub är inget element, det är ett dyrt element, en eller flera slavbasar och en himla massa elektronik. Kan man få en lillkub för 595 riksdaler? Nah.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 13:07

Den är söt... och du sa inget om priset ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-23 16:59

Nwalmaer skrev:
Som vadå, Ino W85? Det bygger ju på Seas L22 eller hur? Och det kräver ju 3 ggr större låda och talspolen lämnar gapet på 60 hz vid 125 watt. Men du, kan du hitta ett "rejält" element som spelar ned till 30 hz i 15 liter och som är inom sin linjära slaglängd ned till 20 hz vid 140 watt, så säg gärna till.

140w = 103db @ 20hz?

det är ju rent löjeväckande... men som du formulerar dig så får du det att låta som nånting grymt bra, när det i själva verket inte på nåt sätt är speciellt bra...

allt under 120db @ 20hz är inget å ha tycker jag....

ps: en singel w85 klarar 117db@20hz linjärt.... räkna hur många 15L lådor du får bygga för att matcha det..

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-05-23 17:25

Jag vet förvisso inte specsen på W85, jag bara gissade utifrån Seas L22RNX. Och det klarar väl definitivt inte 117 dB vid 20 hz! Vad har W85 för Xmax?

Sen beror det väl på vad man förväntar sig. Jag har 4" bredbands element drivna av cirka 6 watt per kanal och jag kan spela högt nog för min del. Att para ihop dom med en sub som klarar av 120 dB är ju ganska onödigt i mitt fall. Förvisso gör mina basmoduler det lätt, men jag har ingen förstärkare som kan driva dom så högt ändå. Skulle gissa på att min normala lyssningsvolym ligger på 95-100 dB.

Men är man intresserad av en liten subwoofer som tar liten plats så är man nog heller inte intresserad av 120 dB, och då kan W6-1139 vara väldigt lämplig då få element i den storleken och prisklassen klarar av spela näst intill hela registret i en liten volym.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-23 17:55

95db medelvärde med toppar på 10-20db är ju en sub som klarar minst 115db gärna 120 mer eller mindre ett krav om man lyssnar på dynamiska skivor (läs bra skivor)

vet inte slaglängden på w85 men dom flesta kan nog intyga att det slår ganska friskt :)

117db var ett tankefel från min sida...pp2 fixar 117db alltså klarar en singel 111db vilket det också iofs är sjukt mycket mer än 103db @ 20hz

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-23 18:55

Haakan_W skrev:varför överhuvudtaget använda ett element som knappt kan tillföra lågbas?

sen måste du ju dessutom använda 10st för att den inte ska dista allt för mycket?

nä satsa på nåt rejält från början...det där är bara svammel

Inte för att vara jobbig men kan du ge ett bra exempel på ett sådant som kostar runt 600kr är 18 år och är inte gjord av pengar ännu ;) och så ska filter och förstärkare till och eventuellt 2 stycken B3N samt material om jag inte ska använda mig av spånskiva så blir det ju en hel del pengar utav det ändå.

Det var denna jag snackade om innan:
http://www.xtz.se/produkter/xtz_99_8w_pres.html
Subben där kostar lika mycket som en förstärkare med samma kraft och undrar om man kan bygga en sub som låter bättre och kanske kraftfullare med ellement på för runt 600kr? Kanske tangbands 6.5 klarar det ;) ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-23 20:01

Med den budgeten blir det kanske lite "slagsida". 600 kr för elementet låter rätt lite med tanke på att förstärkeri och resten förmodligen kostar betydligt mer. Problemet verkar vara att med en liten låda så får inte den nödvändiga reflexporten plats. Gör du portens tvärsnitt mindre får den plats men kommer förmodligen ge biljud ifrån sig. Annars tror jag nog den kan gå ihop B3N som ju torde vara den "svaga" parten i denna kombination. Kanske spelar du inte så starkt att basen får problem? Delningen mot B3N bör ligga rätt högt i frekvens och då blir det problem med bara en baslåda.... den kommer att ha riktningsinformation!

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-23 20:55

RogerGustavsson skrev:Kanske spelar du inte så starkt att basen får problem? Delningen mot B3N bör ligga rätt högt i frekvens och då blir det problem med bara en baslåda.... den kommer att ha riktningsinformation!

Om jag inte spelar starkt så kan basen få problem vad menar du?

riktningsformation på en sub?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-23 22:50

bäst är att spara dina slantar och handla kvalitet när du har råd

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-23 23:06

DannyO skrev:
RogerGustavsson skrev:Kanske spelar du inte så starkt att basen får problem? Delningen mot B3N bör ligga rätt högt i frekvens och då blir det problem med bara en baslåda.... den kommer att ha riktningsinformation!

Han menar att för att B3N skall må bra skall den inte spela basljud. Då måste man dela basen lite högre för att det skall passa ihop bra. Det är inget problem i sig, men ju högre i frekvens en sub spelar - ju lättare är det att höra var den står (och det vill man inte). Det man brukar göra då är att använda två stycken subbar som är placerade nära var sin högtalare.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-24 01:53

Haakan_W skrev:...
117db var ett tankefel från min sida...pp2 fixar 117db alltså klarar en singel 111db vilket det också iofs är sjukt mycket mer än 103db @ 20hz

Måste städa upp lite här tror jag bestämt.. piP klarar inga 108dB @ 20Hz som Haakan verkade tro om man läste det inlägget - mer exakt klarar piP 104dB @ 34Hz, och detta när de är i par. Inte heller pP-2 klarar 117dB @ 20Hz, lite beroende på hur man räknar så är det stora delar av en oktav fel, dock vid 24Hz! ;)

Det som också kanske bör tilläggas är att Haakan är basoman! Han verkar helt klart satsa på att vilja bräcka NNords enorma basanläggning Aurora om ni frågar mig. Med det vill jag säga att man kanske är ute efter att uppnå lite olika saker med sitt byggande. Eller att man kanske inte har ekonomin att bygga det man vill men trots allt faktiskt vill bygga!

Så nu lite mer ontopic.. Jag tycker precis som många andra här att du bör satsa på ett par större element med lite andra kvaliteter än att "rent teoretiskt kunna röra sig enormt långt fram och tillbaka". Men samtidigt finns det inte supermycket att rekomendera för pengarna.. och inte för storleken på lådan för den delen! Du skulle ju kunna kika litet på de 6.5" Seas element som många använder i sina tävlingsbyggen - de klarar ju att spela ner till runt 35Hz de med (i en 30+liter låda eller vad det nu är..).

Och om ni vill kika lite på teorin kring basporten på en bashögtalarlåda så finns det en superfin länk för det.

Mitt inlägg i debatten om du tänker köra dessa mikroelement (i basreproduktionssammanhanget är de faktiskt det) att försöka använda ett par till en början, och om du är nöjd bygga ut med fler. Om 103dB var med en ensam, så lever man ju gott med 4.. :)

Lycka till nu, och använd ett större element är du snäll.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-24 07:28

Kaffekoppen skrev:
DannyO skrev:

Han menar att för att B3N skall må bra skall den inte spela basljud. Då måste man dela basen lite högre för att det skall passa ihop bra. Det är inget problem i sig, men ju högre i frekvens en sub spelar - ju lättare är det att höra var den står (och det vill man inte). Det man brukar göra då är att använda två stycken subbar som är placerade nära var sin högtalare.

Ja, så menade jag. B3N verkar ha en resonansfrekvens på strax över 80 Hz i fri luft och det blir säkert 120 Hz eller något i låda. Då borde man kanske inte dela under 200 Hz för att låta den "få vara i fred" (ge den en chans till att inte låta pressad)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-24 08:44

Tråden började med W5-elementet som inte är någon jätte, men svängde ganska snart till W6-elementet.
Det senare är inget mikro-element, det är lika stort som baselementen i de flesta Carlsson-högtalare!
Frågan är ju vad man vill med sina basmoduler? Ska dom ge en normalvettig basåtergivning ihop med små satelliter?
Eller ska dom kunna förbättra basåtergivningen på vilka stora "fullregistersystem" som helst?
De frågetecken som finns gäller mer distorsionen hos dessa element.
Adire Extremis-basarna som bygger på samma chassi (men allt annat olika) har trots större linjär slaglängd en smalare kantupphängning. Ser inte lika fläskigt ut, men funkar säkert mycket bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 09:35

Det tror jag med Paa

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-24 11:45

Måste tacka för de inläggen mycket givande! tack!

Nä jag är inte tvungen att använda mig av tangbandaren och en 12 skulle nog heller inte vara något större problem egentligen men jag vill inte lägga ut för mycket. Man måste börja någon stans och jag tror inte att alla här inne byggde super tunga byggen som era första eller? Saken är bara den att jag har letat länge men har svårt för att veta om ett element lämpar sig för sub eller ej. Såg ju då konstruktionen med tangbandaren och blev impad men självklart så bygger jag häldre en tyngre sak men frågan är vilket element ska jag använda?

Titta på Audes 75W104 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=803
som finns på hifikit 10 tummare som i en låda med 80 liter med 28Hz avstämming går ner till 33 (-3db)

Men det konstiga är att när man går in på audes hemsida finns inte den modellen utan heter -4 eller -8 i slutet och har andra egenskaper är lika så med deras andra element som säljs på hifikit... men sen när man går in på audes andra hemsida så stämmer värdena med 75W104-8
http://www.audes.com/75w104-8.shtml

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 12:09

utan att kolla så tror jag att det ena är 4 ohm och det andra 8 ohms element - och det är säkert hifikit som snurrat till det

DannyO

Inläggav DannyO » 2006-05-24 23:07

Om man höjer prislappen på elementet från 600 till 1200 finns där något vettigt då?
för 80 liter kanske blir lite för stort... :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-25 08:42

alltså läget är så att det finns nästan inga billiga element som passar i en liten låda....speciellt inte stora element eftersom dom kräver enorma magneter = dyrt...

det billigaste jag skulle kunna tänka mig är då xxls 10" för basreflexbruk...blir nog rätt bra i en 60L låda...ca pris: 1600:-

vill du ha ännu mindre låda är det xxls med slav som gäller å då är vi uppe i 2300:- å en lådvolym på runt 30L chansar jag på

ett annat alternativ är förstås ino w85, men ska du bara ha en så är det nog bättre gå på xxls dom klarar spela lite starkare med...

dock så ska man ju aldrig bara ha en baslåda! så ett minimum av 2 är att rekommendera...annars är det stor chans att den förstör mer än den tillägger...

så fundera en stund du...liten låda = jävligt dyrt element, stor låda = kvalitet till lagomt pris...

skulle jag ha varit du skulle jag nog köpa mig 2st ino w85 element för 2960:- byggt mig 2lådor enligt ritning (36L) fanerat och lackerat dom...spelat å sett glad ut till du har mer pengar....sålt burkarna utan nån förlust och köpt ino px2 eller py2....

fördelen med ino är således att bygger du själv så kan du tom tjäna en slant när du säljer....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-25 09:16

Håkan har rätt angående små lådor och kostnad..

Nåväl - nu måste vi få fram ett bra råd!

Hur stor får lådan vara?

Skall du para ihop med de elementen du sagt tidigare skall vi gå på 2 basmoduler direkt och då räcker din budgett till för att du skall bli nöjd (även om Håkan inte är det).

Det är ingen idé att basmodulerna spelar skithögt om sidosystemet sätter gränsen iallafall. Byter man sidosystem så fr man komplettera med fler basar sen - det är en bättre lösning!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-25 10:30

en bra fråga är ju vad för högtalare du använder?

en annan fråga är ju hur du är som person, nöjer du dig med nåt som är långt ifrån "bäst" eller vill du alltid ha det värsta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-25 10:42

Jag köpte mina två Extremis för 99 Euro per st. Dom fungerar troligen bäst i 21-22 liters lådor, vilket är tillräckligt litet för min applikation. Två st basmoduler var minsta tänkbara antal för mig.
Haakan, iö och naqref tror tydligen inte på Extremis heller, men jag har hoppet kvar! Bättre än Tangband lär dom vara i vilket fall. Tyvärr kommer det att dröja lite tills jag får möjlighet att bygga lådorna och lyssna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-25 10:56

Extremis har fått helt klart godkända omdömen!

Var köpte du dom Paa och vad blev totalkostnaden att få dem i handen? För 99 Euro torde de anses prisvärda, särskillt om man har lite starkare förstärkare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-25 11:31

Här köpte jag:
http://www.basaudio.net/css.htm
Dom kostar således 99 Euro per styck plus 24 Euro för frakten, plus 3% i avgifter för PayPal-betalningen.
Det är alltså EU-priser varför ingen tull eller moms tillkommer till Sverige.
Det gick på ca en vecka att få hit dom.
Numera pensionär.

Föregående

Återgå till DIY-forum