Host, host... fräsa är kul :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Host, host... fräsa är kul :)

Inläggav Hefty » 2004-01-16 00:06

Hej igen.
Nästa steg i mitt högtalarprojekt har börjat...
Jag fick tag i en Makita fräs och är nöjd som fn... men... medaljen har en baksida... den saknar spånutsug. 8)
Den jobbar på friskt men jösses vad MDF-damm det blir.
bilder kommer då avrundningarna av kanterna är klara och dammet har lagt sig. :wink:
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-16 00:16

Kan du inte visa lite bilder på hur du fräser, en fräs skola vore mycket kul!

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-16 12:26

Det dammar för mycket för kameran...
Dessutom måste jag ju lära mig själv ordentligt först innan jag kan ge andra råd. :oops:
Det var några år sedan jag höll på med fräsen sist.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-18 16:07

Hej och hå.
Det var ju en baggis att kantfräsa. :D
Spacklat lite också samt slipat av 98% av spacklet.
Tur att det finns hjärnceller att ta av...
Måste börja spara till en ordentlig mask tror jag.
Fn vad tråkigt att allting står stilla tills jag fått händerna på filterkomponenterna...
Högtalaren är hög och filtren skall ligga i botten, jag kan inte ens limma på baffeln innan jag fått grejerna. :x

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-18 17:34

en grej som kan vara värd att tänka på är att fräsa åt andra hållet ibland. tex när man fräser på en redan fanerad låda. Fräser du åt det vanliga hållet så blir det fransigt runt kanten. Det löser man ju enkelt med lite slipning. Men om man för fräsen åt andra hållet så kommer fräsen att rensa en extragång efter själva hålet är fräst. Därmed så åker fransarna med och man får ett rent spå som resultat. Att tänka på är dock att hålla i fräsen ordentligt eftersom den gärna vill springa iväg av sig själv, en naturlig följd från att frässtålet puttar på fräsen.

(tar dock inget ansvar för eventuella problem som kan uppstå från att ha följt mitt råd.. :wink: )

edit: prova på en provbit först kan ju vara en idé (eller det är alltid en idé..)

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-18 17:52

Jag har redan provat motfräsning och det är inte skoj när fräsen sitcker iväg. Riktigt läskigt är det om man har ett fräsbord och trycker ned arbetsstycket mot pinnfräsen. Och stycket sedan drar iväg... det gäller att vara snabb med att dra undan fingrarna.
En klasskompis lyckades fastna med fingrarna i rikthyveln. Hon hade tur som sjutton och tappade bara fingertopparna...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-18 21:56

jo man måste se till att vara vaken.. fräser man nedsäkningen till elementen brukar man ju dock fräsa eftermall och hålla i fräsen så eventuella olyckor minimeras ju..

Återgå till DIY-forum