PA: Fullrange med klös men liten storlek.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
charlie

PA: Fullrange med klös men liten storlek.

Inläggav charlie » 2006-05-29 00:54

Bild

Den där skulle sitta fint, men inte för 16.000:- st...lutar mera åt 4500:- för två.

Jag ska bygga ett kompakt PA som ska va vädertåligt och klara minst 500 watt RMS (om den konstiga termen används här :)) Dom lär drivas av ett LAB1000 steg när dom spelar på riktigt, men kan även bli utsatta för nån billig Yamahemma stereo, och ska kunna drivas så också.

Denna högtalaren ska kunna stå mitt på en gräsmatta och spela så fönstren skallrar utan att låta allt för förvrängd. Prio 1 är bastryck, prio 2 är tydlighet, prio 3 är ljudkvalitet - så är nog de flesta budget PA uppdelade gissar jag.

Jag hade tänkt mig en 15"bas med högt xmax och hög effekttålighet i en portad låda och ett horn med en 1tums driver, alternativt en mid och en tweeter. Där behöver jag förslag på bra element. Jag har redan kollat in mig lite på excellence serien, men kom gärna med förslag!

Finns det kompakta hinderloppslådor som ger en jämn pa-dhunk i bottenregistrena, eller är den konstruktionen enbart för bandpassapplikationer?

Eventuellt ska det byggas ett matchande 18" horn till och kopplas med dansbandspinne, men det är en senare historia - problemet är bara om man ska satsa på en 12" bas nu, eller 18 tummaren kommer till sin rätt, även med en 15 i "toppen"? Funderar också på omkopplingsbart delningsfilter när man kommer så långt som att bygga subbarna. Jag vill ha hela registret med i en enda låda från dag 1, men kunna fläska på än mera botten med subbarna - ett dilemma?

Sen är ju frågan i vilket material man ska bygga. Vilket tål mest stryk, smygande fukt och slitage - MDF, formplyfa eller tjock plywood? Såklart ska jag ha gummifötter, hörnskydd, stålgaller, överdimensionerade bärhandtag och utfräsningar för ölburkar ovanpå (skojar!). Sen ska det ju slutbehandlas med nåt urstarkt tvåkomponentsskikt, kanske golvlack.

Ja, önska kan man ju - vad tror ni? Var ska jag börja?

Raukman

Inläggav Raukman » 2006-05-31 08:22

Tjena, RCF-element, eller beyma är bra grejer. Fast det finns ju dom här på forumet som gillar JBL...
Bara att kolla vilken prisklass och/eller effekttålighet du skall ha, så lär dom du hittar passa ypperligt. Kanske en 1"tumsdriver med exponentialhorn och en 12"/15" bas.

Byggmaterial=björkplywood, mycket hållbart, lätt och bra.
Ytbehandling=Epoxilack, mycket hållbart och snyggt.

//Peder

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-31 08:57

Med den budgetten så måste ju piezodiskanter komma ifråga. Hög känslighet.

15 bas från rcf/jbl/beyma köpes förslagsvis begagnat. Kör utan filter, delningen blir iallafall runt 4-5KHz. 12" klarar inte dina krav på fysisk upplevelse!

Ytfinnish har du fått ypperligga råd ovan.

Borde kunna komma in runt budget.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: PA: Fullrange med klös men liten storlek.

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-31 21:39

charlie skrev:Bild

Jag ska bygga ett kompakt PA som ska va vädertåligt.....

....Denna högtalaren ska kunna stå mitt på en gräsmatta och spela så fönstren skallrar utan att låta allt för förvrängd.

Ett sånt där system skulle jag behöva :!: Jag är nämligen skyldig min granne en riktig helkväll (helnatt?) sedan han väckte mig mitt i natten med att ha efterfest i sitt garage tidigt en söndagsmorgon :evil:. Antar att han hade blivit förpassad till garaget av sin kära hustru efter att ha insupit lite för många GT, i alla fall så lät det så när han försökte prata.
Nån som har tips på en juste skakare förresten :?: Att montera en sådan på hans sovrumsvägg skulle säkert göra susen :idea:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-06-02 00:54

Nu går tankarna mer åt dubbel 15" 2.5-way, men jag spånar fortfarande...min medhjälpare vill göra en stor två-elements stereosub och små toppar på separata stativ, men jag tycker det verkar lite bökigt.

En annan fråga jag undrar lite över undertiden... Säg att högtalarna syns bra i lådan, varför ska dom då alltid vara pappsvarta?

Så, är det möjligt att måla membranen? Och om, med vilken färgtyp då? Det ska ju inte lossna, och inte göra membranet trögare. Nu pratar jag om en Eminence Delta-15LF jag vill göra vädertät och snyggare på samma gång.

Om färgen kvittar, hur ter sig klarlack på membran som skydd? Kan man ha kläd-/skoimpregneringsspray som skydd?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-06-02 09:32

Hej!

Som ytbehandling vid regn kan nog en svart sopsäck inte värderas högt nog!

Kanske kan påverka diskanten en smula men inte så att någon bryr sig om det ändå regnar.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
charlie

Re: PA: Fullrange med klös men liten storlek.

Inläggav charlie » 2006-06-02 21:14

HolographicAudio™ skrev:[...]Nån som har tips på en juste skakare förresten :?: Att montera en sådan på hans sovrumsvägg skulle säkert göra susen :idea:

Skruva fast en markvibrator på väggen, eller tejpa fast knappen på en hiltiborr och göm den i fläkttrummorna, sen petar man i sladden 03:10 och somnar om :)

Alternativt det dära klockradioelementet JackHammer fastskruvat på plåttak och matat med 220 volt. 50 hz kan göra vem som helst fullständigt tokig :)

Användarvisningsbild
charlie

Mina 10 år gamla lådor, som kuriosa...

Inläggav charlie » 2006-06-07 19:56

Tänkte bara skriva lite data på mina befintliga partylådor och höra om det fanns någon som har ett billigt tips på förbättring?

Bas: 10" MGR http://www.ljudia.no/pdf/251216.pdf

Bild
Skrika: Piezohorn http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 1&cart_id=

Låda innermått: 310x460x355 = 50,6 liter. (Egentligen lite större men 4 sidor är täckta av en träfiberakustikplatta, 20mm tjock. 350x350x500 är lådans riktiga innermått, 62,25 liter) 25% fylld med gullfiber mot baksidan.

Reflexröret: 70mm diam x 135mm

Inget delningsfilter, bara 12ohms motstånd i serie med piezon.

Så, tja, vad tror ni man kan ändra enklast för att få bättre värden än jag har?

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-06-07 21:00

För att gå tillbaka till topic... (men flika gärna med tips på den gamla ändå :))

Nu är elementen spikade iaf.

Det blir Beyma element, som raukman tipsade om.
1st Bas: SM115/N http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... 15%20N.pdf

1st Skrika: SMC280/ST http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... C280ST.pdf

Hur tror ni dom funkar ihop?

Dom borde ju kunna spela skiten ur mina gamla grejer tycker jag. Och basen hade nästan bättre newtonmeter per ampere (BL) än två Eminence 12or ihop... Att den sen kan slå +-15mm utan att skrapa är ju bara bra, även om det inte är linjärt mer än de +-5,5mm.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-08 12:38

Är du medveten om att du måste ha ett passande horn till dina diskantdrivers?

Jag har själv ett par Beyma SMC 1020 med constant directivity horn liggande sen ett tidigare hembygge. De funkar ok, men är inte jättebra och tål inte massor med effekt. Frekvensområdet går tillräckligt högt för PA, men de har (för mig) störande resonanser som jag inte lyckats dämpa bort.
I billiga discotoppar skulle de funka bra - och absolut mycket bättre är föreslagna MGR/piezo kombination!

/Alexander

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-06-08 16:57

W201 skrev:Är du medveten om att du måste ha ett passande horn till dina diskantdrivers?[...]

Jodå, helt fullt, men dessa går inte att speca här då vi ska ha horn som en svensk ljudfirma gör själv i glasfiber, och som formar sig runt ovankanten på en 15" bas och därmed utnyttjar baffelytan bättre. Minns inte vad dom heter i skrivande stund, men det dyker upp här så småningom.

Bilder dyker upp när det finns något att visa. Så småningom ska dom frekvensmätas och justeras enligt alla konstens regler, så detta kan kanske utveckla sig till en DIY-PA som alla kan meka ihop. Får se hur det går först.

Varför göra PA?
Jag blir lika irriterad varje gång någon ska spela festmusik på en blinkande plastburk med masonithögtalare och klockradiobasar. Därför tar jag hellre på mig att ta med egna grejer så folk KAN skruva upp utan att det skriker och distar. Dessutom kan man spela lågt till maten och ändå höra vad som händer under 90hz.

Har förresten kommit på efter några försök, att ska man ha musik och folk ska kunna samtala vid en middag - då ska musiken ha en ganska drastisk hängmattekurva för att inte sabotera samtalsfrekvenserna för mycket. Folk som inte tänker, sover, äter och skiter musik, reagerar inte på att det inte är linjär återgivning, men däremot om dom inte kan höra varandra. ;)

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-08 17:08

Det verkar intressant med egna horn! Vi väntar med spänning på dina bilder. :)
Mina Beyma-horn är ju fabrikens egna och gjutna i aluminium. Av klangen däremot skulle man kunna gissat på att det var kyrkklocke-brons... :)
Håller fullständigt med dig om PA! "Marshall-handtag", Neutrik-kontakter och nålfilt regerar! 8)
Byggde själv ett par "multifunktions"-lådor för ett tag sen. Efter en del justerande, mätande och ändringar börjar de bli åtminstone hyfsat bra - och mycket bättre än SIBAs "Power xl mega super" i äkta Masonite! :D

/Alexander

Återgå till DIY-forum