Udda fråga: Pedal till keyboards? Kan man bygga såna själv??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Udda fråga: Pedal till keyboards? Kan man bygga såna själv??

Inläggav n3mmr » 2006-06-09 21:02

Jag har ett litet hemelpiano. ja min son fick det på tieårsdan. Vi spelar på det ung lika mycket.

Nu vill jag fixa en pedal, en sustain-pedal, alltså.

Vad är en sån pedal egentligen? En brytare? En slutare? En resistans? En potentiometer?

Om nån vet: Berätta! Casios sustain-pedal kostar alldeles för mycket, vad jag såg.

Fast där har jag kanske fel...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-09 21:18

Jag gissar på att det är en brytare som leder när man trycker på pedalen (så att man inte har sustain hela tiden om man inte har nån pedal), men är inte säker då jag inte har nån pedal här att kolla på...

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-06-09 21:33

Det är olika, beroende på vad det är!

En sustainpedal är en vanlig av/påbrytare. Den kopplas in i kvartstumsjacket märkt Sustain. Den kan även användas som en expressionpedal med två lägen - allt eller inget.

En expressionpedal är (oftast, läs nedan) en variabel linjär resistor - intervallet är olika mellan olika tillverkare, men Rolands EV-pedaler verkar ha blivit defactostandard: 0 ohm motsvarar ingen effekt, 10Kohm motsvarar full utstyrning.

En annan sorts expressionpedal är typen som lämnar så kallad CV, control voltage. Denna lämnar 0 volt vid minimiläget och +5 (eller därikring; ofta finns möjlighet att kalibrera detta) vid max.

Bägge typerna används för att styra en eller flera parametrar hos ljudet. Således kan en expressionpedal användas som volympedal, påverka klangfärg, eko, panorering, filterfrekvenser etc.

Sedan finns det volympedaler. Dessa kopplas in mellan instrument och förstärkare. Deras verksamma ingrediens är en (eller två, om det är en stereovolympedal) variabel logaritmisk resistor, ofta med ställbar maximal dämpning mellan 50 och 500 kohm.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-10 10:58

Rollo skrev:Det är olika, beroende på vad det är!

En sustainpedal är en vanlig av/påbrytare. Den kopplas in i kvartstumsjacket märkt Sustain. Den kan även användas som en expressionpedal med två lägen - allt eller inget.

Tack tack... Så kortslutning är sustain, bruten kontakt är normal?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
neriks

Inläggav neriks » 2006-06-10 17:58

Det finns sustainpedaler att köpa för runt 200 - 300 kr. Frågar du mig så tycker nog jag att du spar en hel del besvär genom att köpa en pedal istället för att bygga en själv :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-11 22:09

neriks skrev:Det finns sustainpedaler att köpa för runt 200 - 300 kr. Frågar du mig så tycker nog jag att du spar en hel del besvär genom att köpa en pedal istället för att bygga en själv :wink:

Jag såg en lite enkel för 180, och en som sågv ut som en riktig pedal för 400.

Du har rätt, köpa är klokt.

Men man kan ju vilja veta i alla fall.

Återgå till DIY-forum