basportens utformning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

basportens utformning?

Inläggav Hefty » 2004-01-18 18:11

Hejsan.
Då var det dags för nästa del i följetången onödigt vetande.
Basportar är i de allra flesta fall avrundade för att man skall minska blåsljud. Räknar man portens längd från slutet eller början på avrundningen? Hoppas ni förstår vad jag menar. slutet=baffeln, början=någon cm in i baffeln där det "vanliga röret" börjar.
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-18 18:22

Man kan nog räkna på vilket man vill bara man vet vad man gör! :wink:

De avrundade portarna har en annan ändkorrektion (än för icke avrundade portar) och för att få reda på den så måste man läsa i databladet för porten. Där står det också om det är med portöppningen man ska räkna eller inte. Åtminstone om det är en seriös porttillverkare som DLS. Annars är det bästa att man mäter sig fram till rätt längd. Det är ju mer som påverkar basreflexavstämningen än bara portens längd. Den kan få stöd från väggar inne i högtalaren och ha en verksam längd som är större än vad själva röret antyder. Dämpmaterialets isotermiserande egenskaper kan ju dessutom bidra med att den akustiska volymen är större än den faktiska och det kan vara svårberäknat. Så om man ska vara noggrann så måste man mäta ändå för att få avstämningen rätt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-18 20:02

Det är så att jag sitter och funderar på om jag skall ta fräsen och runda av portarna... Sén är det ju frågan vilken radie på frässtålet man skall välja? En liten radie ger kappast någon förändrad längd medans en stor ger en markant ökning av diametern i porten.
Samma fråga gäller även för insidan... att runda eller att inte runda kanterna är frågan...
Porten är såpass kort att det bara är ett hål i baffeln så det är inget rör som skall hyfsas till.
Kul att ha träffat dig förresten, Nagref. :D Jag satt en bra stund och lyssnade på EPS'arna. (Hoppas jag säger rätt nu...) På DIY träffen dvs.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-18 21:01

varför bara använda en port när man kan använda flera

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-18 21:19

Intressant lösning.
Jag hade nog aldrig kommit på tanken att lösa portfrågan på det viset. Är det något du gjort själv eller?
Vad blir lufthastigheten i varje litet hål? Det känns som att det finns risk för blåsljud?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-19 01:31

Hefty: Det var trevligt att träffa dig oxå. Tyvärr har jag lite svårt att identifiera dig minnesmässigt bland alla som var där men jag minns två som kom fram och sa att de gillade EPS. Kan en av dem ha varit du?

När det gäller de många portarna som Celef visar så brukar förlusterna från en sådan lösning vara så stor att bidraget från porten är av sådan storlek att man lika gärna kan köra slutet. Tyvärr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-19 11:56

Jag tror inte att vi talades vid speciellt mycket men jag hade två cd's som jag drev omkring och terroriserade folk med. Ben Harper och Ron Sexsmith. Lättare att komma ihåg annorlunda musik än ett ansikte i mängden.
Det blir till att runda av kanterna på porten i eftermiddag i vilket fall. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-19 19:37

När det gäller de många portarna som Celef visar så brukar förlusterna från en sådan lösning vara så stor att bidraget från porten är av sådan storlek att man lika gärna kan köra slutet. Tyvärr.

då borde ju inte heller "helmholtzabsorbenter" fungera
Bikinitider

Återgå till DIY-forum