Brum i min GainClone

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MadFinn

Brum i min GainClone

Inläggav MadFinn » 2006-06-05 11:28

Skulle provlyssna min egenbyggda förförstärkare för nån dag sen men det gick inge bra.
Brummade hejdlöst i mina steg.
Koppla ur signalkabekl brumet är konstant där
Så jag tänkte att jag testar o koppla via mina preout på min Recivier - brummar likadant ett konstant brum så jag antar att det är från strömsidan ??
Kopplar in signalkabeln i en gammal Pioneer förförstärkare som jag har lånat o har kört i några månader o då är brummet borta ???
hur kommer detta sig ??
Vill helst åtgärda slutstegen då dessa helst skall funka oavsett vad jag kopplar in dom med tycker jag
Har ej jordade uttag och har ej kopplat in Chassi ground i slutstegen då jag inte trodde att det hjälper iom att jag ej har jord kopplad i nätkabeln
Tacksam för alla ideer o förslag som kan hjälpa mig o få bort detta irriterande brum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-05 11:44

Hmm, om du bara kortsluter ingången, brummar det då?

Och, hur starkt är brummet egentigen? "Hejdlöst" kan betyda så mycket... Är det med en audiofils kräsna öron mätt eller är det så att halvdöve farfar undrar vem som borrar i lägenheten bredvid?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-05 14:56

Jag har precis samma problem med min gainclone. Men jag har precis kommit fram till att min signalkälla (en centrum DVD) skickar ut en lågfrekvent växelspänning (nästan likspänning) som sedan förstärks till ca 22VDC på högtalarutgången. Så jag antar att jag behöver en kondensator på ingången för att ta bort lågfrekvens, finns det någon som vet hur man räknar? :oops:

Det verkar som att det kan vara lösningen för dig också.

Har du kopplat in zobel-länken? Det hade inte jag gjort först så jag provade med att koppla in den men den gjorde ingen skillnad på brummet.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2006-06-05 17:51

Trepip skrev:Jag har precis samma problem med min gainclone. Men jag har precis kommit fram till att min signalkälla (en centrum DVD) skickar ut en lågfrekvent växelspänning (nästan likspänning) som sedan förstärks till ca 22VDC på högtalarutgången. Så jag antar att jag behöver en kondensator på ingången för att ta bort lågfrekvens, finns det någon som vet hur man räknar? :oops:

22v DC???
är du säker på att den spänningen kommer i från din dvd?
det kan inte vara så att den kommer i från nätdelen på din gc?

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-06 12:09

är du säker på att den spänningen kommer i från din dvd?
det kan inte vara så att den kommer i från nätdelen på din gc?

När jag provar med en annan CD-spelare så kommer det inte ut någon likspänning till högtalarna. Med andra ord verkar det inte som att det kommer från nätdelen.

Men det verkar som att brummet finns kvar... fast det är inte så starkt som innan. Förut så ändrade brummet karaktär när jag petade på in/utgångar kondensatorer och dioder mm, men det är borta nu. Jag får mäta och prova lite till. Jag har hittills bara provat utan volymkontroll, jag ska prova att koppla in den nu, och se hur volympoten påverkar brummet.

Eller om sanningen ska fram så provade jag första gången med volympoten på plats, men för att säkerställa att det inte kom från den så togs den bort. Då, ibörjan så var brummet högt redan med volymen på "0" för att sedan öka med ökad genomsläppningsprocent (konstigt ord jag kom inte på något bättre :wink: )
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-06-09 08:58

Har du ingången kopplad utan kopplingskondensator? Det låter som om du har signalkällor som har både AC och DC kopplad utgång samt att du inte har tagit hand om detta i din konstruktion.

Har du något schema på din konstruktion?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-09 10:21

Trepip: Så jag antar att jag behöver en kondensator på ingången för att ta bort lågfrekvens, finns det någon som vet hur man räknar?

Formeln är: f=1/(2*Pi*R*C)
Där R är ingångs inpedansen och C är kodensator på ingången.
f är -3dB punkten.

Vanliga värden är: R=47kohm och C=4.7uF och detta ger f=0.72Hz.

Helst bör ingångskondensatorn vara av en bra typ, allra helst polypropylene, men polyester duger ganska bra (mycket mindre och billigare). Undvik elektrolyter på ingången.

Om förstärkarens -3dB punkt ligger minst 2 oktaver under den lägsta frekvens dina högtalare kan spela vettigt så tycker jag att det är tillräckligt låg brytpunkt.
Dvs antag att du har riktiga fullregister högtalare som spelar ända ned till 20Hz, då vill jag ha f på max 5Hz. Med 47k ingångsimpedans så ger 1uF kondensator ca 3.38Hz, och det duger med lite marginal.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-09 11:35

Har du ingången kopplad utan kopplingskondensator?

Vad är kopplingskondensator? Jag har ingen kondensator mellan ingången och förstärkarkortet. Men om du menar den kondensatorn som är till för att ta bort/ minska ripplet så finns det 2 sådana/kanal.

Angående kopplingschema så finns det ett här:
http://www.audiosector.com/nigc_kit-users_guide.pdf

silvervarg: Du skriver att det är vanligt att det är 47 kOhm som ingångsimpendans, hur mäterjag fram mitt värde?

Som det är nu så går inte mina högtalare ne till 20 Hz men jag vill ju ha möjligheten till det längre fram, så att lägga gränsen vid 5 Hz låter bra.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-10 15:11

Du skriver att det är vanligt att det är 47 kOhm som ingångsimpendans, hur mäterjag fram mitt värde?

Själva chippet 3875 har väldigt hög ingångsimpedans, så den uppskattas i sammanhanget till oändlig. Kvar blir motståndet som går till jord på ingången.
I din länkade PDF så står det 20k i schemat, men verkar använda 22k enligt specade komponenter (dvs närmast 20k i E12 serien).

Så i mitt exempel ovan får du antingen dubbla kondensatorvärdet eller öka värdet på detta motstånd för att komma nära mina exempelvärden.
Men 22k och 1uF så blir f3 ca 7.22Hz och det är inte så långt över 5Hz. Fast du sover säkert bättre om du kör med 2.2uF kondingar istället om du vill behålla 22k motstånden.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-12 07:37

silvervarg: Tackar för förklaringen, det lutar nog åt att dubbla kondensatorn.

Men borde man inte kunna sätta kondensatorn på utgången istället? för att få färre komponenter innan förstärkningen. De spänningarna vi pratar om är ju så pass låga ett de flesta kondingar klarar det, eller behöver man tänka/räkna om då?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-13 20:22

Men borde man inte kunna sätta kondensatorn på utgången istället?

I teorin ja, det kan man. Praktiskt så får du lite problem eftersom impedansen då blir högtalarens impedans (om du har tur 8 ohm), och då blir det många uF på kondensatorn och i dessa storlekar på kondensatorer så hittar du bara elektrolyter som har ganska mycket otrevliga hyss för sig.
Alternativet är att parallellkoppla många kondensatorer av bra typ, men det blir väldigt stort, dyrt och kanske möjligen kan bli bra.
Problemen med kondensatorer på utgången är så pass stora att jag inte sett en enda komerciell förstärkare för högtalare som har det.
Kondensatorer på ingången däremot är mycket vanligt, likaså kondensatorer på diverse kluriga sätt i feedback-loopen och i zobel för att ta bort DC-offset.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-14 08:59

OK! Då får det bli på ingången, bara att hålla tummarna att det räcker för att få ett bra resultat således. Det sitter en liten biboplär konding i zobeln.

Har det någon betydels vilken spänning kondensatorn klarar?

Edit: Lade till en fråga.
Mot ljusare tider

Återgå till DIY-forum