Någon som har byggt/känner till en DIY klass T förstärkare ?
(DSP baserad)
Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Någon som har byggt/känner till en DIY klass T förstärkare ?
(DSP baserad)
Du bör kolla databladet på den aktuella kretsen. Ibland så kan den tåla 5V, ibland max +0,5 över matning. Endel kretsar har olika max spänning på en och samma i/o om den används för input eller output.lilltroll skrev:Om man använder I/O:n som input, vilken är maximal spänning som man får lägga på (för en 1:a) ?
Mich skrev:Du bör kolla databladet på den aktuella kretsen. Ibland så kan den tåla 5V, ibland max +0,5 över matning. Endel kretsar har olika max spänning på en och samma i/o om den används för input eller output.lilltroll skrev:Om man använder I/O:n som input, vilken är maximal spänning som man får lägga på (för en 1:a) ?
Snickers-is skrev:Nå er jeg usikker på hva du mener. Hva skal et klasse AB-steg med PWM-signaler?
lilltroll skrev:Tja den höll för 25V utan att gå sönder(glapp i en spänningsdelare utan extern skyddsdiod), kretsen sänkte spänningen till 3.6 V med 22 kohm i serie från källan. Således tog 1 mA vägen någonstans in i kretsen utan att brinna upp. Det enda data jag hittar från databladet är att den är TTL/CMOS komp. Att det var VL såg jag när jag använde den som digital utgång. Ahaa nu har jag svarat på frågan. Ingången är inte högimpediv ovanför sin matningspänning som nog är 3.6 V för 3.3V CMOS.
OK, jag kan skippa spänningsdelaren om jag seriekopplar med ett stort motstånd, men då kablarna är långa från givaren så kan det vara bättre med spänningsdelare om störnivån är mycket hög. Det är vanligtvis inte så troligt, men i mitt fall sitter det en 3 kV moj nära givaren med samma jordpunkt.
Jax skrev:lilltroll skrev:Tja den höll för 25V utan att gå sönder(glapp i en spänningsdelare utan extern skyddsdiod), kretsen sänkte spänningen till 3.6 V med 22 kohm i serie från källan. Således tog 1 mA vägen någonstans in i kretsen utan att brinna upp. Det enda data jag hittar från databladet är att den är TTL/CMOS komp. Att det var VL såg jag när jag använde den som digital utgång. Ahaa nu har jag svarat på frågan. Ingången är inte högimpediv ovanför sin matningspänning som nog är 3.6 V för 3.3V CMOS.
OK, jag kan skippa spänningsdelaren om jag seriekopplar med ett stort motstånd, men då kablarna är långa från givaren så kan det vara bättre med spänningsdelare om störnivån är mycket hög. Det är vanligtvis inte så troligt, men i mitt fall sitter det en 3 kV moj nära givaren med samma jordpunkt.
Ingångarna hos logikkretsar klampar mot matnngsspänning och jord med dioder. I allmänhet vill man inte att dessa ska leda och de tål inte särskilt mycket ström. Sk 5V-toleranta ingångar hos 3.3V-logik eller lägre har en klamp med flera dioder i serie.
Rekommenderas en spänningsdelare alltså
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 90 gäster