Klass T förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Klass T förstärkare

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 12:27

Någon som har byggt/känner till en DIY klass T förstärkare ?
(DSP baserad)

Användarvisningsbild
haffe

Re: Klass T förstärkare

Inläggav haffe » 2006-04-01 14:05

lilltroll skrev:Någon som har byggt/känner till en DIY klass T förstärkare ?
(DSP baserad)

Menar du icepower? 41hz.com? hypex ucd?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 15:37

Jag vill styra uttrissorna mer eller mindre direkt från en PWM utgång från en DSP, och återkoppla till DSP:n från den signal som kommer direkt efter trissorna, (inte efter det analoga LP-filtret), tror jag

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-01 16:45

Vet inte om det är rätt riktning men kolla tripath
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-01 17:04

Jo, den har jag läst om (Tripath)
Jag vill dock själv skriva DSP koden, och sedan vill jag att den ska leverera närmare kW än W.
Har en 'free sample' av en 170 W H-brygga som man kan testa lite med.
Är tanken att man ska tolka det som kommer på utgången från sluttrissorna som en 1-bitars digital signal som man återkopplar till DSP:n? (Alltså inte som i klass D drift när man återkopplar 'analogt' efter LP-filtret).

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-28 16:12

Nu har jag äntligen fått fart på General Purpose digital I/O utgången från DSP'ns modulkort. Den är mycket fiffig då den har färdiga hårdvaru funktioner för PWM, quadrature encoders samt någon typ av pulsning som jag är helt obekant med. Kretsarna kan gå på sin helt egna klocka utan att lasta DSP'n och där finns dessutom 4 st hårdvaru events som är mycket användbara.

Jag vär obekant med Low Voltage CMOS (3.3 V) som DSP:n använder.

Om man använder I/O:n som input, vilken är maximal spänning som man får lägga på (för en 1:a) ?

Källan ger 25V / 0V digitalt - nu kör jag spänningsdelning - men min frågan är om spänningsdelningen behövs i LV CMOS. Är inimpedansen hög för CMOS ovanför kretsens matningsspänning?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-05-28 17:26

lilltroll skrev:Om man använder I/O:n som input, vilken är maximal spänning som man får lägga på (för en 1:a) ?
Du bör kolla databladet på den aktuella kretsen. Ibland så kan den tåla 5V, ibland max +0,5 över matning. Endel kretsar har olika max spänning på en och samma i/o om den används för input eller output.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-28 18:02

Mich skrev:
lilltroll skrev:Om man använder I/O:n som input, vilken är maximal spänning som man får lägga på (för en 1:a) ?
Du bör kolla databladet på den aktuella kretsen. Ibland så kan den tåla 5V, ibland max +0,5 över matning. Endel kretsar har olika max spänning på en och samma i/o om den används för input eller output.

Tja den höll för 25V utan att gå sönder :oops: (glapp i en spänningsdelare utan extern skyddsdiod), kretsen sänkte spänningen till 3.6 V med 22 kohm i serie från källan. Således tog 1 mA vägen någonstans in i kretsen utan att brinna upp. Det enda data jag hittar från databladet är att den är TTL/CMOS komp. Att det var VL såg jag när jag använde den som digital utgång. Ahaa nu har jag svarat på frågan. Ingången är inte högimpediv ovanför sin matningspänning som nog är 3.6 V för 3.3V CMOS.

OK, jag kan skippa spänningsdelaren om jag seriekopplar med ett stort motstånd, men då kablarna är långa från givaren så kan det vara bättre med spänningsdelare om störnivån är mycket hög. Det är vanligtvis inte så troligt, men i mitt fall sitter det en 3 kV moj nära givaren med samma jordpunkt.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2006-05-28 20:02

Lilltroll

För att motkoppla måste du omvandla från PWM till medelvärdesbildat och tillbaka till digitalt.

Vill du inte omvandla från analogt måste du hålla matningsspänningen extremt reglerad och dödtiden/switchtiden extremt kort. Även på detta vis kommer du få mycket mer brus och distorsion än om du omvandlar från analogt till digitalt. Jag såg att LT gör en A/D med paralell 16-bitars utgång som var ruggigt snabb men även ruggigt dyr. Kanske något för dig. Se till att du har minst 192kHz samplingsfrekvens.

Förresten, om du vill göra en 1-bits power D/A så rekommenderar jag att du kör ett gäng paralella utgångssteg. T.ex. kan du ha åtta utgångssteg där pulsdensiteten direkt styr hur många steg som skall vara till. Du har alltså konstant ON-tid varje gång du slår till ett steg. Du kan välja extremt snabba/högohmigare trissor i denna applikation eftersom de delar på arbetet. Du måste dock ha reglerad matning.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Snickers-is

Inläggav Snickers-is » 2006-05-29 05:20

Her vil du nok finne mye nyttig info om å styre en PWM-forsterker digitalt:

http://www.iet.ntnu.no/~ivarlo/files/Sc ... chleor.pdf
Jeg jobber som utviklingssjef i Midgard Audio AS

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-06-02 16:36

Tack för tipsen ! Jag ska labba lite så jag får lite nya konkreta frågor !

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-06-02 21:21

Vad tycker ett bredbandigt klass AB steg om PWM signaler ?
Kommer förstärkaren begå självmord av någon anledning eller går det fast med lägre slewrate än trissor avsedda för ändamålet !?

Användarvisningsbild
Snickers-is

Inläggav Snickers-is » 2006-06-03 00:10

Nå er jeg usikker på hva du mener. Hva skal et klasse AB-steg med PWM-signaler?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-06-03 19:33

Snickers-is skrev:Nå er jeg usikker på hva du mener. Hva skal et klasse AB-steg med PWM-signaler?

För att prova lite, utan att bygga slutsteget. Insignalen är en signal med två lägen vilken är pulsbreddsmodulerad. Insignalen behöver inte få steget att bottna. Säg att utsignalen från stärkaren är på +-12 V (bortsett från övergångarna). Om det ska driva en sub så behöver inte switchhastigheten vara så hög !? Det jag ev. är rädd för är att stärkaren får problem om man bottnar signalen så den toppklipper efter varje övergång.

Tror att några testade att köra LM3886 med PWM, men resultatet var så där.

Användarvisningsbild
Snickers-is

Inläggav Snickers-is » 2006-06-05 01:05

Du vil få en rekke problemer da forsterkeren blant annet ikke er laget for å jobbe med kombinasjonen så høye effekter og så høy frekvens. De tradisjonelle timingfaktorene må da i såfall løses på innsignalet. I tillegg vil nok selve feedbacksløyfen få store problemer samtidig som den vil jobbe 100% pre-filter og stelle til mange problemer relatert til båndbredden.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-05 08:49

lilltroll skrev:Tja den höll för 25V utan att gå sönder :oops: (glapp i en spänningsdelare utan extern skyddsdiod), kretsen sänkte spänningen till 3.6 V med 22 kohm i serie från källan. Således tog 1 mA vägen någonstans in i kretsen utan att brinna upp. Det enda data jag hittar från databladet är att den är TTL/CMOS komp. Att det var VL såg jag när jag använde den som digital utgång. Ahaa nu har jag svarat på frågan. Ingången är inte högimpediv ovanför sin matningspänning som nog är 3.6 V för 3.3V CMOS.

OK, jag kan skippa spänningsdelaren om jag seriekopplar med ett stort motstånd, men då kablarna är långa från givaren så kan det vara bättre med spänningsdelare om störnivån är mycket hög. Det är vanligtvis inte så troligt, men i mitt fall sitter det en 3 kV moj nära givaren med samma jordpunkt.

Ingångarna hos logikkretsar klampar mot matnngsspänning och jord med dioder. I allmänhet vill man inte att dessa ska leda och de tål inte särskilt mycket ström. Sk 5V-toleranta ingångar hos 3.3V-logik eller lägre har en klamp med flera dioder i serie.

Rekommenderas en spänningsdelare alltså :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-06-12 18:36

Jax skrev:
lilltroll skrev:Tja den höll för 25V utan att gå sönder :oops: (glapp i en spänningsdelare utan extern skyddsdiod), kretsen sänkte spänningen till 3.6 V med 22 kohm i serie från källan. Således tog 1 mA vägen någonstans in i kretsen utan att brinna upp. Det enda data jag hittar från databladet är att den är TTL/CMOS komp. Att det var VL såg jag när jag använde den som digital utgång. Ahaa nu har jag svarat på frågan. Ingången är inte högimpediv ovanför sin matningspänning som nog är 3.6 V för 3.3V CMOS.

Ingångarna hos logikkretsar klampar mot matnngsspänning och jord med dioder. I allmänhet vill man inte att dessa ska leda och de tål inte särskilt mycket ström. Sk 5V-toleranta ingångar hos 3.3V-logik eller lägre har en klamp med flera dioder i serie.

Rekommenderas en spänningsdelare alltså :wink:

Nu har jag lött fast det med spänningsdelare så det inte ska glappa. Labbplattor är bra nya, men väl använda blir de lätt glappkontakt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-16 13:31

Jag ska senare bygga ihop en byggsats från 41Hz, men funderar (för) mycket på nätaggregatet.
Så var jag inne på Harald Nyborg idag och såg bärbara "kylskåp" - frysbagar med kylaggregat. Till dessa såldes en nätadapter 230VAC/12VDC på ca 5-6A. Till det facila priset 199:-. (http://www.ipv-hungen.de/deutsch/datadeu/879311.pdf
För de här pengarna får jag inte en toroidtrafo, än mindre ett komplett paket komponenter till en lagom nätdel. Däremot förutsätter jag att nätaggregatet är switchat och spänningen måste filtreras lite mer.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum