Hjälp med Electrocompaniet MC-preamp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Hjälp med Electrocompaniet MC-preamp

Inläggav Jocke » 2006-06-17 09:18

Jag skulle behöva ett handtag med strömförsörjningen till min Electrocompaniet MC-2 Class A, MC-preamp. Den drivs av en extern "mascot"-adapter som lämnar 24V likström. Nu har kontakten lossnat från sladden och det finns ingen indikering vare sig på lådan eller kretskortet för hur + och minus ska anslutas.

Spänningsanslutningen leder till en polär lite större kondensator (kan inte se värdet då den är limmad på kretskortet). Centrumstiftet är anslutet till minus på kondensatorn - är det så enkelt att minus på transformatorn ska anslutas till minus på kondingen?

Tacksam för hjälp!

/Jocke

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2006-06-17 11:27

Ja det skall vara så enkelt. se bara till att vara säker på att anslutningarna går så.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-17 11:36

Det vore schysst om det var det! Jag har mätt från anslutningen till kondingen och har 33 Ohm emellan och det är precis samma som motstånden som ligger i "vägen"! + till + alltså?

Tack!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-17 13:06

Funkar utmärkt! Ska bara leta reda på en liten lampa/lysdiod och laga en kabel innan jag skruvar ihop den.

Tack för hjälpen!

/Jocke

PS. CD låter ju bra men det är något alldeles speciellt att koppla in den gamla SPU´n igen. Jag håller nog på att bli gammal! :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2006-06-17 15:17

Det var ju gott att det löste sig för dig.

CD låta bra? :D

Föredrar helt klart en god vinyl skiva före CD alla gånger (utom vid vissa tillfällen när skivan har för kort speltid). :wink: :oops:
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-17 15:49

CD låter idag klart bättre än när den lanserades. Det verkar som om många ljudtekniker fick lära om när CD:n kom. Men visst är det något visst med vinyl! Jag har lirat en tid med Dual 505-2 + OM30 och förvånades över att det faktiskt lät så bra. Jag har också ett par andra grammofoner och funderar på hur jag ska "rigga" dem för bästa resultat.

/Jocke

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2006-06-17 16:12

Jocke skrev:CD låter idag klart bättre än när den lanserades. Det verkar som om många ljudtekniker fick lära om när CD:n kom. Men visst är det något visst med vinyl! Jag har lirat en tid med Dual 505-2 + OM30 och förvånades över att det faktiskt lät så bra. Jag har också ett par andra grammofoner och funderar på hur jag ska "rigga" dem för bästa resultat.

/Jocke

Vad är det för verk du har?

Själv spelar jag bara på min LP12a men har även en Dual 505-2.

Jovisst låter CD mycket bättre idag både produktionen av skivorna och vissa spelare har ju blivit mycket bättre men jag tycker fortfarande att de har en bit kvar men det är klart njutbart idag.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-17 17:55

Jag har sedan tidigare en Micro Seiki BL-51 som jag nu funderar på att sälja. Den har stått nedpackad några år men lirade mycket bra med MA-505 och Ortofon SPU. Sedan har jag en Ariston RD-40 mest för designen men det är en i grunden sund konstruktion. Den går med en Hadcock 228 + SPU och lirar mycket bra.

Kollade på nätet och det finns flera "vittnesmål"/reviews om att Hadcock skulle vara den bästa armen under $1000. Jag har ju inte haft möjlighet att jämföra, så... I vilket fall som helst så är det ju en lättviktsarm och bör då ha en lätt och mjuk pickup, kanske inte så lyckat med SPU då?

Funderar på om inte SPU:n skulle trivas ännu bättre i MA-505:an som ju är till för lite tyngre pickuper. Nu är ju SPU:n "struppad" och monterad i 1/2-tums fäste. Vikten är inte 28g som i orginal utan 12,8g men compliancen är 8 så den är ju rätt styv.

Näväl, det är väl bara att testa!

/Jocke

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2006-06-17 18:28

Jocke skrev:Jag har sedan tidigare en Micro Seiki BL-51 som jag nu funderar på att sälja. Den har stått nedpackad några år men lirade mycket bra med MA-505 och Ortofon SPU. Sedan har jag en Ariston RD-40 mest för designen men det är en i grunden sund konstruktion. Den går med en Hadcock 228 + SPU och lirar mycket bra.

Kollade på nätet och det finns flera "vittnesmål"/reviews om att Hadcock skulle vara den bästa armen under $1000. Jag har ju inte haft möjlighet att jämföra, så... I vilket fall som helst så är det ju en lättviktsarm och bör då ha en lätt och mjuk pickup, kanske inte så lyckat med SPU då?

Funderar på om inte SPU:n skulle trivas ännu bättre i MA-505:an som ju är till för lite tyngre pickuper. Nu är ju SPU:n "struppad" och monterad i 1/2-tums fäste. Vikten är inte 28g som i orginal utan 12,8g men compliancen är 8 så den är ju rätt styv.

Näväl, det är väl bara att testa!

/Jocke

Hadcock är en trevlig arm nu kan jag inte dess modell beteckningar men jag har hört en lättviktsarm från dem med läöttvikts unipivot arm det kanske är 228 på den satt en goldring 1022 tror jag det var det lät rätt så trevligt detta var på ett thorens verk av något slag. Men under 1000$ så undrar jag om den inte får sig en rejäl match mot Rega armarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-17 18:34

Var och en blir ju salig på sin egen tro och är man inte helt säker kanske man behöver övertyga sig själv!?! Att läsa reviews på nätet kan i vart fall ge en "hint" om olika grejers funktion. Men , man ska inte tro allt som är "sant"!

Visst är det en 228:a. 242:an var visst "bästa köp" under $4000 !!!!

/Jocke

Återgå till DIY-forum