1:a förstärkarbygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-19 15:54

Nu är alla komponenter fastlödda på korten i kittet, då återstår bara att få in allt i en låda.

Jag har en fundering kring internkablaget i stärkaren, bör jag välja flerkardeligt, spelar spelar snittarea någon större roll när det är ganska korta kablar, materialet i ledarna Ag eller Cu? :?: :?: :?:
Kan jag använda samma kabeltyp till både lågnivå och ström?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-21 22:07

Eftersom det är ganska korta kablar spelar material och kvalitet inte så stor roll. Mellan kretskortet och högtalarterminalerna skulle jag försöka ha kablar som inte är allt för tunna.
Koppar duger bra för alla kablar.

Enkardeligt är teoretiskt bättre, men om det finns chans att du kommer att öppna och modifiera lådan senare så skulle jag rekommendera flerkardeliga kablar. Om man böjer enkardeliga kablar flera gånger så kommer de förr eller senare att bli brottanvisningar på dem och i värsta fall går ledaren av helt.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-24 15:44

Nu är ju inte detta någon nykonstruktion men:

paa skrev
Jag ger gärna en stor eloge till den som bygger en elektronikkonstruktion som inte får problem med brum, brus eller självsvängning.

Vad menas med brus? är det distorsion? uppkommer det vid alla frekvenser och vid alla volymer?

Hur märker jag att jag har problem med självsvängning? :?:

Frågorna kommer av att jag tänker prova först utan zobel för att se hur det blir och då behöver jag veta vad jag ska lyssna efter.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-26 23:51

DEN SPELAR! :lol: :) Hmm ja, iallafall på ena kanalen.

Det var allt jag hann prova. För det var lite märkligt när testen drog igång. Jag var hemma hos min svåger för han har en ställbar transformator och kunskap om hur det ska fungera. Vi kopplade in ett strömkort i taget för att se att ut spänningen hamnade i rätt nivå, så långt var allt OK. Sen kopplade vi in det ena ljudkortet med tillhörande ingångar som dock ej var kopplade till något och provade lite försiktigt med ca 30 VAC från hans transformator (för att ge det hela en liten mjukstart), när vi mätte på utgången så fick vi en likspänning! ca 4 V som varierade lite upp och ner när vi ökade resp minskade i det området. Vi kopplade bort det ena ljudkortet och provade det andra för att se om det blev samma resultat där, jajamen det blev det. Men ingenting blev varmt så vi prövade att öka spänningen på vridtrafon till drygt 50 VAC vipps så blev det växelspänning ut :) :?

Blir det så på grund av alla framspänningsfall över dioderna i strömkortet och förstärkarchipset?

Riskerar jag att få en likström ut till högtalaren vid uppstart när jag slår på förstärkaren?

Hur som haver så fick jag provat med en av hans högtalare, och det fungerade. Visseligen bara ena kanalen men sannolikt fungerar den första oxå då den visade samma symptom som den andra. Jag kunde inte höra någon dist eller något annat som lät konstigt. Med andra ord så är jag ganska nöjd.

Så nu väntar fastmontering i lådan...
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-05-27 12:25

Vid för låg matning är chippet mutat ("tystat") dvs ingen bias flyter i utgångssteget och utgången är högohmig och kan uppvisa en högohmig likspänning ut. Om man last ned utgången sjunker spänningen till nära noll. Så fort matningen kommer över gränsvärdet (+/- 12 VDC) så kopplas utgångssteget på och förstärkaren börjar fungera normalt. Åtminstone vill jag minnas att det är så det fungerar och jag tror det är det du noterat.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-27 21:39

Som jag trodde då alltså.

Men hur blir det vid uppstart? Räknas högtalaren som en så stor last så att det inte går ut någon likström ut stärkaren?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-05-27 21:48

Högtalaren är en lågohmig last och ingen större ström kommer flyta. Dessutom sker det hele väldans snabbt. Inga problem alls och jag använder inte "Mute" alls utan det funkar bra utan plopp eller andra missljud.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-27 22:14

Bra! och tack för förklaringen.

Nu till nästa sak:
Jag har valt en treläges vridomkopplare med fyra poler som ingångsväljare, men jag tog en icke kortslutande. Bör jag byta den till en kortslutande innan jag lödar fast något på den?

Det knäppet som kan uppkomma vid ingångsändring, är det bara ett skönhetsfel eller kan det vara skadligt för förstärkare eller högtaleri vid moderata lyssningsnivåer? (Bor i lägenhet).
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-08 13:42

Nu är jag klar med prototyp monteringen, den spelar på båda kanalerna och det låter inte så tokigt. Dock så brummar det lite och jag har konstaterat att min ena spelare ger ut en lågfrekvent signal som förstärks till likspänning/stöm på högtalarutgången. Jag behöver alltså något filter för att få bort det, kanske allt under 15 Hz. Max spänning ut från spelaren är 2 Vrms, hur ska jag räkna?

m När jag spelar med den andra spelaren och mina högtalare (6 Ohm) från ett gammalt paketköp hörs det inget brum i lyssningspositionen men med ett par Dali 103 så hörs det. Beror det på att Dali 103 har 4 Ohm's impendans eller att känsligheten är högre (92 dB) än i de gamla burkarna (antagligen), eller både och?

En annan fundering jag har är att det rekommenderas att man ska ha en 10 A säkring på sekundärsidan. Borde man inte kunna gå ner i storlek till 1- 2 A på primärsidan? Vilka är för / nackdelarna med att ha säkringen på sekundärsidan?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-06-08 14:03

Är du säker på att det inte är jordbrum? Under 15Hz låter VÄLDIGT lågt, och jordbrum (50Hz) brukar vara ett vanligt bekymmer. Har du stjärnjordat? Kollat så du inte har några jordloopar, exempelvis så att trafon inte sitter så att det blir en extra slinga genom chassit?

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-08 14:36

Jag är inte helt säker på att det inte är jordbrum, men jag har stjärnjordat och chassiet består av en skärbräda med en centrumskruv genom trafon. Kablarna går lite kors och tvärs men det hörs ingen skillnad när när jag flyttar på dom.

Nej jag hör inget 15 Hz brum, jag tänkte sätta ett hp filter på ingången som tar bort allt under 15 hz. För att säkerställa att det inte går ut någonlikström pga insignalen.

Kan jag ha jordloopar på andra ställen än runt trafo?

Jag mottager gärna fler tips!
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-06-08 14:40

Haakan_W skrev:försökte mig bara på ett fånigt skämt som lätt missuppfattas av nya här (som du och "loovet" alltså)

Som erfaren faktiskthängare får jag nog sälla mig till dem som inte heller tyckte det var särskilt kul eller lätt att förstå. Om du med "bögar" menade "mesar" så kanske det skulle ha varit en Bra Idé att skriva det? Om inte annat för att undvika "missförstånd". Hade du uppträtt med en tydlig homosexuell identitet på forumet så hade givetvis saken kommit i ett annat läge: då hade det ju varit självironi. Och kul.

/D

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-06-08 17:58

Hör du brummet även när du inte har något inkopplat?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-09 02:28

Dahlqvist skrev:
Haakan_W skrev:försökte mig bara på ett fånigt skämt som lätt missuppfattas av nya här (som du och "loovet" alltså)

Som erfaren faktiskthängare får jag nog sälla mig till dem som inte heller tyckte det var särskilt kul eller lätt att förstå. Om du med "bögar" menade "mesar" så kanske det skulle ha varit en Bra Idé att skriva det? Om inte annat för att undvika "missförstånd". Hade du uppträtt med en tydlig homosexuell identitet på forumet så hade givetvis saken kommit i ett annat läge: då hade det ju varit självironi. Och kul.

/D

nu var det ju så att jag skrev tom med ett namn vilket skämtet var ämnat åt dvs morello efter många och långa gayparodier på ircen, slobodan tror jag vi kallade honom... så trodde jag kanske i min enfald att det tydligt framgick att det var ett skämt för alla som läst mer än 3 av mina inlägg, eftersom vi alla har en viss "skrivstil"...

men om det nu är så att du är homosexuell och tog illa upp för mitt lilla policyövertramp så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för mitt språkbruk...

om det är någonting mer du undrar så är du välkommen att pma för ytterligare diskussioner...

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-06-17 21:39

Nu har jag lokaliserat brummet. Jag hade ett spänningskort per kanal drivet av en trafo (http://www.elfa.se/pdf/56/05612643.pdf). När jag kör med ett spänningskort till båda kanalerna så är den knäpptyst, eller iallafall väldigt nära. Varför blir det ocillation när jag har två spänningskort, de var kopplade parallellt :?: Ska det inte gå att göra så? Jag har provat med och utan nätfilter.
Mot ljusare tider

Föregående

Återgå till DIY-forum