DEN SPELAR!

Hmm ja, iallafall på ena kanalen.
Det var allt jag hann prova. För det var lite märkligt när testen drog igång. Jag var hemma hos min svåger för han har en ställbar transformator och kunskap om hur det ska fungera. Vi kopplade in ett strömkort i taget för att se att ut spänningen hamnade i rätt nivå, så långt var allt OK. Sen kopplade vi in det ena ljudkortet med tillhörande ingångar som dock ej var kopplade till något och provade lite försiktigt med ca 30 VAC från hans transformator (för att ge det hela en liten mjukstart), när vi mätte på utgången så fick vi en likspänning! ca 4 V som varierade lite upp och ner när vi ökade resp minskade i det området. Vi kopplade bort det ena ljudkortet och provade det andra för att se om det blev samma resultat där, jajamen det blev det. Men ingenting blev varmt så vi prövade att öka spänningen på vridtrafon till drygt 50 VAC vipps så blev det växelspänning ut
Blir det så på grund av alla framspänningsfall över dioderna i strömkortet och förstärkarchipset?
Riskerar jag att få en likström ut till högtalaren vid uppstart när jag slår på förstärkaren?
Hur som haver så fick jag provat med en av hans högtalare, och det fungerade. Visseligen bara ena kanalen men sannolikt fungerar den första oxå då den visade samma symptom som den andra. Jag kunde inte höra någon dist eller något annat som lät konstigt. Med andra ord så är jag ganska nöjd.
Så nu väntar fastmontering i lådan...