Hej,
tänkte försöka mig på någon sorts skivspelarmatta som implementerar vakuum för att suga fast skivan mot underlaget. Jag har provat en konkav skivtallrik med skivpuck, men det slätar inte alls ut de små skevheter som en skiva innehåller.
Min tanke är att en kraftigare gummimatta som inehåller spår/kanaler där luft kan passera, och där kanten på mattan är något mjukare och upphöjd. Sen måste mattan permanent verkligen sitta fast på skivtallriken, annars kommer luft att smita ut under mattan, eller så lyfter mattan upp mot skivan när man applicerar vakuum.
Sen måste man ha en skivpuck med genomgående hål (det har jag....tänkte använda denna) där man fäster en gummilist på undersidan som smiter åt. Sen måste hålet ha en pip och ventil på ovansidan, som man kan koppa till en vakuumpump.
Ett krav är också att hålet i skivan är något större än centrumtappen på skivan så att luft kan passera! Annars kommer vakummet inte verka under skivan.
Man suger således fast skivan, stänger ventilen och tar loss slangen. Sen spelar man med den fastsugna skivan.
Frågor: Var kan man få tag på gummimattor? Kan man skära till en plan gummimatta och sedan klistra fast supportringar av annan gummi på denna med något lim, med utskurna luftkanaler?
Lämplig, billig vakuumpump, skulle det gå att få tag på?
T