DIY skivspelarmatta med vakuum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

DIY skivspelarmatta med vakuum

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 18:16

Hej,

tänkte försöka mig på någon sorts skivspelarmatta som implementerar vakuum för att suga fast skivan mot underlaget. Jag har provat en konkav skivtallrik med skivpuck, men det slätar inte alls ut de små skevheter som en skiva innehåller.

Min tanke är att en kraftigare gummimatta som inehåller spår/kanaler där luft kan passera, och där kanten på mattan är något mjukare och upphöjd. Sen måste mattan permanent verkligen sitta fast på skivtallriken, annars kommer luft att smita ut under mattan, eller så lyfter mattan upp mot skivan när man applicerar vakuum.

Sen måste man ha en skivpuck med genomgående hål (det har jag....tänkte använda denna) där man fäster en gummilist på undersidan som smiter åt. Sen måste hålet ha en pip och ventil på ovansidan, som man kan koppa till en vakuumpump.

Ett krav är också att hålet i skivan är något större än centrumtappen på skivan så att luft kan passera! Annars kommer vakummet inte verka under skivan.

Man suger således fast skivan, stänger ventilen och tar loss slangen. Sen spelar man med den fastsugna skivan.

Frågor: Var kan man få tag på gummimattor? Kan man skära till en plan gummimatta och sedan klistra fast supportringar av annan gummi på denna med något lim, med utskurna luftkanaler?

Lämplig, billig vakuumpump, skulle det gå att få tag på?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-11 19:39

Gummimattor kan man köpa på biltema. Används som packningsmaterial. Som vaccumpump kanske man kan använda en modifierad akvariepump?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 20:05

Hej Nagref

såg att det fanns 1 och 2 mm gummimatta i katalogen.

Kom just att tänka på att jag kan ta en 50 mL spruta från jobbet och helt enkelt manuellt dra upp kolven för att få vakuum. Då borde skivan fastna.

T

Användarvisningsbild
Tobbe_L

Inläggav Tobbe_L » 2004-01-12 13:31

Jag har lite ideer om en vakuumtallrik.
Ideen går ut på att man har en tallrik som är ihålig samt massa småhål uppåt. Luften sugs ut via centrumtappen med hjälp av en special skivpuck. Som vakummpump tänkte jag använda en vacu-vin (tror att den heter så) Alltså en sådan där pump man suger ut luften ur en vinflaska. Gummikorken som man stoppar i flaskan tänkte jag använda som backventil i själv pucken...
Senast redigerad av Tobbe_L 2004-01-15 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker....

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 22:29

Ok. Kul! Den där vingrejen verkar vara nåt istället för en spruta.

Jag har införskaffat lite småsaker från mitt jobb idag. En liten tygonslang, en 50 mL spruta och en slangklämma. Har nu limmat tygonslangen i hålet på skivpucken (som är genomgående) med silikonlim.

Jag funderade lite till idag, och som "spacers" på skivmattan behöver man kanske inte alls några lammeller eller kanaler som jag tänkte först. Dels kanske gummispacers inte är bra då de är för hårda, och trycks mot vinylen, och smuts pressas in. Jag tänkte istället: Kanske fungerar det med en simpel filtmatta som spacer? I denna kan de passera luft när man applicerar vakuum, samtidigt som skivan trycks jämt mot denna och inte direkt mot gummit. Ytterst på gummitallriken tänkte jag sätta tätningslist av mjuk sort, tillräckligt djup så att skivans ytterkanter vilar mot denna när skivpucken ligger an.

Det jag behöver är dubbelhäftande plastfilm som ska appliceras på skivtallrien så att gummit sitter fast.

Nu har jag ingen aning om det kommer att fungera eller hur länge vakuumet håller när man sugit fast tallriken. Det gäller att det inte läcker nånstans, speciellt inte ute vid tätningslistens kanter.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-12 22:43

hmmm, borde det inte vara svårt att få det helt tätt? Man kanske är tvungen att ha en pump som går hela tiden?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 22:48

Norman,

kanske. Jag tror det är så av vissa spelare (Luxman) sög fast skivan bara i början och sen spelade. Och det funkade.

Andra spelare har en kontinuerligt vakuum, som den dyra Basis Debut. Då går pumpen mycket tyst och försiktigt för att inte introducera vibrationer.

Får man bara det tätt längst ut mot skivans kant så tror jag det håller!

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 22:50

Somt sagt ett av de två stora felen vid vinylavspelning är oplana och ocentrerade skivor. Hörbarheten på detta är enormt!

Hade jag mer plats på servern skulle jag vissa AM, FM och PM moduleringarna på min testton. Det kanske kommer en jämförelse mellan en plan och skev skiva så småningom. Håller tummarna att det fungerar...

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-12 23:23

Thomas_A skrev:Hade jag mer plats på servern skulle jag vissa AM, FM och PM moduleringarna på min testton. Det kanske kommer en jämförelse mellan en plan och skev skiva så småningom. Håller tummarna att det fungerar...

Ser fram emot fler tester! Riktigt intressanta!

En kanske dum fråga: Vad är PM?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 23:40

Åh,

Phase Modulation.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-15 15:56

Hur går testet? :)

Skissade lite på min egna kommande vinylspelare och tänkte eventuellt försöka få till en vakuumfunktion.... eller åtminstone se till att man kan uppgradera spelaren till det om det behövs!

Tanken var där att jag suger luften ur mittpinnen och leder den ner genom axeln till botten av spelaren och tätar med ett plastlager från IGUS till en nippel som man kan koppla till någon form av vakuumpump. Tja mest en fundering... :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-15 19:00

Allt detta prat om vakuumpumpar. Man kan ju tro att vi snackar annat DIY än HiFi-DIY... :oops:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-16 00:10

Nagref,

jag har gjort lite prel test, men har inte haft tid .... på lördag ska en 2 mm gummimatta inhandlas och skäras till samt en tätningslist.

Så på lördag kväll när alla tätningar förhoppningsvis är klara så vet jag om det funkar.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-16 08:42

Thomas: Jag väntar med spänning på resultatet! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-17 18:01

Första prel. resultaten:

Jag köpte mjuk tätningslist på Biltema och gummiduk. Gummiduken hag jag dock inte använt ännu.

Vad jag gjort är att placerat list på skivpucken, längs kanten på skivtallriken och längs skarven mellan inner och yttertallrik. Jag skarvade inte med silikonlim utan kant i kant. Det visade sig att när listen trycks ihop så blir det tätt ändå. Lämnade ca 1 cm i den inre listen så att luft kan passera ut och tejapde på skarven där. Placerade också lite silikomlim precis vid centrumtappen och tallriken. Sen placerade jag helt enkel en hemmagjord filtmatta över detta.

Får jag då utplattning av tallriken. JA! Jag använde dock inte sprutan utan mina egna lungor till en början. Skivan blir mycket plan. MEN det läcker. Har upptäckt att det stora läckaget sker i slangen via slangklämman. Slangen är så pass styv för att tåla undertryck så att deet inte tätar ordentligt med slangklämman.

Så det blir att försöka med en bättre ventil.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-18 14:30

Mycket intressant! :)

Inom sjukvården har man ju rätt kuliga ventiler (som man växlar mellan olika dropp exempelvis) som borde funka bra och som är rätt smutta. Kanske skulle en sådan passa?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-20 00:34

Hm,

har kommit fram till följande:

Vakuumet håller några minuter sen har det läckt ut. Skivan blir plan och FFT signalen (1 kHz) ser mer symmetrisk ut så kvalitetsökningen finns där. En total jämförande analys kommer att presenteras på min hemsida, om det ser intressant nog ut.

En lösning med kontinuerligt vakuum verkar dock vara den enda lösningen på problemet med läckage a la Basis, SOTA skivspelare.

För att detta ska fungera behövs någon form av väldigt tyst vakuumpump och någon slags ventil som kan rotera. Vet ej om jag ska fortsätta projektet nu men har det i tankarna, om jag springer på nåt intressant i form av tyst vakuumpump och rörlig ventil.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-20 00:50

Jag tror det största problemet blir att hitta en tyst vaccumpump. Den rimligt lufttäta roterande nippeln kan man troligen fixa med ett plastlager.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-20 01:19

Bild

Ja inte blir det lätt. Såg någon annons på Luxmans skivspelare och tror det var PD-350. Skulle ha 17,000:- för en spelare från 1980-talet...

T

Återgå till DIY-forum