Högtalarfinish

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

knegolf

Högtalarfinish

Inläggav knegolf » 2006-06-29 15:32

Jag har byggt ett par valutronic sq50 (som verkligen låter sjukt bra och har ett bra transientsvar)

Fast jag känner att ytan av naken spånskiva inte direkt passar ett par så välljudande högtalare.

Någon som har några bra tips om en fin ytfinish som inte kostar allt för mycket (jag har en riktigt begränsad budget eftersom jag är en gymnasieelev som dessutom skramlar ihop till en ny elbas).
Jag har funderat lite kring att fanéra högtalarna. fast jag har inte hittat något speciellt atraktivt. Att måla dem med pianolack kanske är en lite bättre idé eftersom det ger en stilren finish men spånskiva är ju inte det aldra bästa att måla direkt på, och det finns väl viss risk för att spackel spricker eftersom högtalarna vibrerar en hel del.

Tacksam för tips och idéer

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2006-06-29 16:32

Jag gjorde så här:
Byggde högtalaren in MDF, sen köpte jag en skiva tunn (3mm) mahogany plywood som jag sen kapade och limmade fast på alla sidor och avslutade med att fräsa ner kanterna. Sen ska jag oljevaxa dem. Det positiva med det här är att det inte ställer så höga krav på dig med förgrundsarbetet samtidigt som det var billigare och lättare att hantera än faner.

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-06-29 19:33

okej. det låter ju bra. men hur mycket kostar mahogany plywood? och var kan man få tag på det till ett vettigt pris?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-29 19:41

Vill du inte lägga ut en förmögenhet på X antal burkar färg, sprutspackel, spackel, lack, slipppapper(massor) och ännu mer sprayspackel.......så strunta att försöka få ett bra resultat hemma!! Jag håller på nu och jag har lagt ut mer än vad en valutronic hgt kostar.

Kör på faner.

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-06-29 22:29

kanske lika bra att köra på originaltanken. att måla dem i svart och rosa schackrutor bara för att det blir lite originellt och personligt. kör med maskeringstejp och roller. går ju alltid att fixa till när ekonomin inte är så labil.

Användarvisningsbild
manger

Re: Högtalarfinish

Inläggav manger » 2006-06-29 23:17

knegolf skrev:Att måla dem med pianolack kanske är en lite bättre idé eftersom det ger en stilren finish men spånskiva är ju inte det aldra bästa att måla direkt på, och det finns väl viss risk för att spackel spricker eftersom högtalarna vibrerar en hel del.

Gör inte det! 8O Se tidigare tråd om pianolackering:länk
Enklaste är att köpa plastfolie med olika utseende*. Kallas för "kontaktfilm". Finns i alla välsorterade färgbutiker. Har själv använt det på ett par högtalare - ser helt OK ut. Många högtalartillverkare använder det på alla sina högtalare - exvis B&W för 9000:- har plastfoliefanér.

*(trä, marmor, mönster etc)
semper simplicissima solutio

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-06-30 08:56

jag ska ta en titt på det. finns det ingen billig foliefanér som inte har något mönster alls? utan bara släta ytor som går att måla i framtiden?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-06-30 16:02

Det finns enfärgade i både blankt och matt. Men det är nog ingen bra idé att försöka måla på plastfilmen - dömt att misslyckas. Det är inte så svårt att dra av plastfilmen igen. (Har gjort det själv - nemas problemas!) Sen torkar man av försiktigt med T-Röd för att få bort ev. limrester från folien. Klart för spackla+slipa+lacka... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-06-30 20:46

Jag har 100 kg folie i källarförrådet i massa olika färger.. kan säga att det kräver en del underarbete för att det ska blir bra... och sedan är det lättare att måla än att lägga folien skräp-, luft- och repfritt. Kräver en del jobb runt kanter etc.
Mönsterfolie är betydligt mer förlåtande..
/J

Cygnus resurectum

knegolf

Inläggav knegolf » 2006-06-30 21:22

det verkar vettigt att mönsterfolie är lättare att få dit på ett snyggt vis.
jag får helt enkelt hälsa på hos diverse färghandlare och se vad de har för utbud av folier.

Återgå till DIY-forum