Äggkartong som "dämpning"???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Äggkartong som "dämpning"???

Inläggav magils » 2004-01-19 01:17

Måste lufta en idé som jag inte själv kan avgöra briljansen i...innan jag testar alltså.

Har haft ganska långa funderingar på principer runt inre dämpning av högtalare. Dvs. "Rockwoola" bort stående vågor eller försöka bygga för att minimera dylika och slippa dämpa.

Efter en mathandling och äggen var inlastade i kylskåpet (20p med dubbla lika sidor) så kom idéen.

Formen påminner om en "ljuddöd" yta och själva papperet är ju ganska dött också.

Så vad tror ni om att fylla/dämpa "baksidan" på kartongen med nån form av skum och sedan fästa denna mot högtalarväggen och sedan ha sådana isf. ull, gullfiber eller liknande??

/MI

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-19 01:27

Kort (tyvärr kanske lite kreativitetsdödande) svar: Gullfiber/rockwool är bättre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-01-19 21:04

Vad skall jag då göra med mina 8st sparade äggkartonger. ???Absorbent :lol: ??

/MI

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 21:41

en difusorpanel är väl det enda som man kan åstadkomma med det.. en mindre bra sådan tror jag också..

annars kan du väl lösa upp dom i tapetklister och papiermaschea dig ett litet konstverk av nåt slag, shakti kanske?.. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-19 23:25

det finns en snubbe i usa som säljer en produkt som är väldigt snarlikt äggkartonger, dessa kallar han basslines och säljs för $2 styck

http://www.basslinear.com/
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-20 00:01

haha vilket load of bull... man vet inte om man ska skratta eller gråta.. men men det är ju så den här världen ser ut tyvär..

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-01-20 19:00

Jahapp, så blir det kompostströ av dem då.... 8) 8)

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-01-21 10:55

"Så vad tror ni om att fylla/dämpa "baksidan" på kartongen med nån form av skum och sedan fästa denna mot högtalarväggen och sedan ha sådana isf. ull, gullfiber eller liknande??"

Att fylla med skum ger med största sannolikhet slutna porer/bubblor och inte den fiberstruktur som kan dämpa verksamt.

Men om du tvunget ska ha dem till nåt så kan du ju alltid borra/trycka lite hål i den och fylla ena sidan av den med glasull/rockwool, förslagsvis med nån skiva bakom så att ullen inte ramlar ut. Måla det i någon tredig färg typ orange eller cyan och sätt upp på väggen så har du (nog?) en väl fungerande abfusor som diffuserar höga frekvenser och absorberar de lite lägre (dock ej bas :( ). Dessutom ser den nog lite rolig ut oxo... :)

/Simon

Återgå till DIY-forum