Blyförbudet problem för oss DIY:are innom elektronik?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

MeTeX

Blyförbudet problem för oss DIY:are innom elektronik?

Inläggav MeTeX » 2006-07-10 18:46

Det hela började när jag för ca 1 år sedan fick ett nytt intresse, skytte.

Jag blev på det viset varse om EU:s och politikens mål om att totaltförbjuda och sluta med annvändandet av bly i alla former.

Det kommer vara helt förödande för skyttesporten om beslutet i sverige blir ett totalförbud. jag är inte helt insatt i dom politiska turerna kring blyförbudet eller hur långt beslutsfattarna har kommit.

Till problemet för oss DIY:are innom elektronik, som dom flesta säkert vet innehåller vanligt lödtenn ca 40% bly, men nya blyfria typer av lödtenn har på senare tid tagits fram och vad jag tror kommer bly även att förbjudas i elektronik.

Jag köpte nyligen lite av den blyfria sortens lödtenn och har provat det lite, resultatet är katastrof det är helt oannvändbart med dom lödverktyg jag har (en Weller station och en billigare "clas ohlsson station") den enda lödkolv jag fick det att funka med var min gasdrivna.

Jag tror det beror på det blyfria lodets högre smält temp. som är just över 220grader mot tidigare blylodets just över 180grader detta får till föld att ledarisolering och kontakter i plast smälter i lite högre grad än tidigare. kretskorten tar mer stryk särskillt "pertinax" (fenolpapp) och jag drar slutsatsen att även komponenterna kommer ta mer stryk.

Jag upplever att det blyfria lodet har fler nackdelar kraftigare rökutveckling och "kolar" ner lödspetsen och det är mycket svårare att få fina lödningar med det blyfria lodet.

jag står nu i funderingar att köpa på mig ett livstidsföråd av blyhaltigt lödtenn medan det fortfarande säljs, jag är ingen storförbrukare kanske 100-300g per år. jag har alltid köpt kvalitets lod och tycker det är stor skillnad på "bra" och "dåligt" ofta=billigt lod.

Men jag är lite osäker på vissa saker, så tänkte höra lite här på forumet vad ni har för erfarenheter av lödning i allmenhet och framförallt olika lod
kanske även om blyfritt lod?
Kanske finns det folk som jobbar i branchen?
Jag har även hört att lödtenn är "färskvara" stämmer det?
handlar det i så fall om 5, 10, 25år eller mer?
Hur ska man i så fall förvara det för bästa hållbarhet?
Senast redigerad av MeTeX 2007-08-06 02:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-10 20:37

Bly är f r o m den 1/7 -06 förbjudet i nyproducerad elektronik förutom i när det gäller militära ändamål eller för flyget men det kommer att finnas lödtenn med bly för reparation/underhåll av icker RoHS-specade apparater ett bra tag till. Köp det istället om du har problem med det blyfria lodet. Bör gå bra så länge du inte tänker sälja saker. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

MeTeX

Inläggav MeTeX » 2006-07-10 21:02

Innebär det förbud mot tillverkning av bly/tennlod och att nytillverkning har upphört men lagren kommer räcka ett tag till?
hehe NOS-lödtenn,
Ingen som har någon positiv erfarenhet av blyfrittlod?

Återgå till DIY-forum