HFLS-1 åt folket!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

HFLS-1 åt folket!!!

Inläggav JockScott » 2004-01-19 03:24

Ja, då ska vi se vad ett annat forums medlemmar har utvecklat under ganska lång tid. Ikväll blev jag och en kompis klar med våra
par.

Hoppar över allt ointressant som utsågning och hopfogning av material och fräsning () och går direkt på det roliga - faneringen:

Här är gänget som ska fräschas till:
Bild

Utskärning av fanerbitar. Det är faner i ca. 1,5m långa 25 cm breda remsor som ska användas.:
Bild

Några bitar på plats:
Bild

Nu har vi fått dit faneret, ingen ytbehandling dock:
Bild

Hastigt och lustigt har vi fått dem ytbehandlade och klara:
Bild

Nu ska vi bara stoppa i bla. detta och lite annat smått och gott:
Bild

Nu är element, filter och kabeldragning gjort til ena paret. Resultatet är både jag och polaren positivt överraskade av. Har bara ett par till att sätta ihop under dagen då suget att provlyssna övervann suget att montera båda paren. Bilderna längre ner visar en annan kul grej som vi ej heller sett tidigare.

Bild

En bild till av fronten:
Bild

Så här ser de ut bakom:
Bild

En bild till:
Bild

Ni kanske undrar vad detta är:
Bild

Våra egenhändigt designade terminalplattor med högtalar namn och vem som byggt dem:
Bild

Här visade det sig vilken amatör man är bakom kameran:
Bild
Bild
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-19 11:02

Kanonsnyggt! :P

Vad är det för dämpmaterial? (Det blåa på bilderna)?

mvh
Jonas

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 11:25

ser ut som MDS dämpmaterial. Dom har ett blått och ett svart. Känns precis som HiFi-Kits vita dämpmaterial (det som är i skivor inte ull). Elelr som sånt floss man brukar använda till kuddar och sittdynor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-19 12:13

JockScott: Det blir höga poäng för det där! :) Vad är det för faner? Ser otroligt läcker ut i mina ögon! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-19 12:20

Hej, Snygg fanering! Ser ut som ni böjt faneren runt hörnen på fronten? Om så är fallet kommer de givna frågorna: Hur tjock faner var det? fuktade ni den innan o.s.v.? :)

(mönstret på faneren blev ju rätt kul runt diskanterna på två av lådorna!)

Användarvisningsbild
Ximilian

Inläggav Ximilian » 2004-01-19 13:31

Grymt snyggt, grattis!

Är nu omåttligt sugen på att få färdigt huset så jag kan börja snickra lite lådor själv. :D

/M

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-19 13:48

Tackar, vi kan utan att skryta allt för mycket säga att vi är jäkligt nöjda själva. Blev nästan bättre än väntat.

Faneret är Palisander, eller Jakaranda som det också kallas lite exklisivare än björk och sånt. Det är 0,8mm tjockt. Det är jäkligt fint men det var inte lätt att arbeta med, mkt. strukturer och skört gjorde faneringen tidsödande. För att böja runt kanterna var vi tvungen att fukta det ganska duktigt men det gick bra med lite god vilja. Det var inte lätt och faneringen blev inte 100% :ig men slutresultatet blev ändå väldigt bra tycker vi.

Terminalen är en annan kul grej som vi gjorde, hade hela tiden bestämt att v ej skulle ha någon ful svart grej som man kan köpa färdig utan polskruvar, sedan letade vi lite ideer och föll på att göra den i plexiglas då tyvärr glas hade blivit för dyrt då en specialborr hade måsta beställas. Den är fräst på baksidan spegelvänt och sedan färglagd med guldpenna.

Dämpullen vi har är MDS blå:a, har fårull som vi kanske ska byta ut mot men detta får fungera bra så länge.

Detta har känts som ett evighetsprojekt då det är 1år sedan vi började planera för detta, första steget togs då vi köpte faner i april men sedan två månader tillbaka har vi arbetat lite mer aktivt med bygget och nu då det är klart är vi kanonnöjda. Även den provlyssning som gjordes i natt lät lovande.

Vi har totalt för allt lagt ut ca. 4000:- + vårt arbete per högtalar par.. Det är möjligt då vi bor på ett ställe där alla känner alla och man betalar nästan inte förnågot. Faneret kostar ca. 2000:- normalt, vi fick det för 350:-, skyltarna var nästan gratis trots skyltfirmans 2tim arbete, MDF kostade 80:- för 2 högtalar par, element och filter beställdes till bra priser.

Sedan tar vi inte åt oss äran för detta projekt, det ska ägnas åt dem som utvecklat högtalarna + allt annat folk på de olika DIY forumen på nätet. Har fått ställa en hel del frågor och fått bra svar på dem av alla kunniga.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-19 14:33

DIYare är ett generöst släkte! :)

JS: vi sitter just på IRC och suktar över era fina byggen och det smakfulla fanervalet!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: HFLS-1 åt folket!!!

Inläggav Alexi » 2004-01-19 15:43

JockScott skrev:Ja, då ska vi se vad ett annat forums medlemmar har utvecklat under ganska lång tid.

Både naqref och jag har vart med och utvecklat. Men det var ju innan faktiskt.se existerade. :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-19 16:50

Alexi och Nagref...Helt rätt, vet om att iaf Nagref varit inblandad i utvecklingen så den där meningen tar jag tillbaka. Blir lite lätt förvirrande då dessa högtalare mest förekommit på det andra forumet...

Heder år medlemmarna på Faktiskt.se också!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-19 19:21

Jo jag var mest inblandad i början av processen, det ända jag bidragit med är nog DX-25 diskanten som jag föreslog.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-19 19:35

ser ju nästan ut som marmor
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-01-21 11:32

Snygga byggen. Hur fixade ni till terminalplattorna? Imponerande
med plattorna av någon anledning, ger ett mycket proffsigt intryck.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-21 11:38

Terminalerna, är det screentryck på plexiglas och sedan lösa kontakter?

Eller hur har ni gjort?

Oxå nyfiken... (även om de högtalare jag byggt har en sådan finish i övrigt att så pass fina terminaler inte hade passat av rent estetiska skäl. Lite som en mercedes-stjärna på en Volvo 340DL, eller så... :D :wink: )

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-21 11:38

Tjusiga byggen :lol:

Är det Nagref som ligger bakom filtret? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-21 14:05

jonasp skrev:Terminalerna, är det screentryck på plexiglas och sedan lösa kontakter?

Eller hur har ni gjort?

Oxå nyfiken... (även om de högtalare jag byggt har en sådan finish i övrigt att så pass fina terminaler inte hade passat av rent estetiska skäl. Lite som en mercedes-stjärna på en Volvo 340DL, eller så... :D :wink: )

mvh
J.P.

Terminalen är en annan kul grej som vi gjorde, hade hela tiden bestämt att v ej skulle ha någon ful svart grej som man kan köpa färdig utan polskruvar, sedan letade vi lite ideer och föll på att göra den i plexiglas då tyvärr glas hade blivit för dyrt då en specialborr hade måsta beställas. Den är fräst på baksidan spegelvänt och sedan färglagd med guldpenna.

tänkte bara hjälpa till och förklara.. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-21 14:17

Tur man är läskunnig.

:oops: :oops: :oops: :oops: :roll:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-21 15:32

Jo, det är ej tryckt utan nedfräst några tiondels mm i glaset (glaset är 3mm) och sedan färglagt för att få en 3d effekt. Med tryckt text hade det blivit platt och troligen inte sett lika bra ut. De ser minst lika bra ut på riktigt som det ser ut på bild.

Det enda som ej blev som vi ville var en avfasning av kanterna. Men man kan ju ej få allt då man knappt behöver betala för sig... 8) :)
Senast redigerad av JockScott 2004-01-21 19:05, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-21 15:58

Alexi
Jo jag var mest inblandad i början av processen, det ända jag bidragit med är nog DX-25 diskanten som jag föreslog.

Vill minnas att var mycket aktiv i Raven-klon (nu tyvärr saliga) projektet
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-21 16:30

Hej J.S!

Supersnygg fanering :D! (Hur göör alla (J.S (du :cry: / :wink: !?)))
Coola terminalplattor :D :D!! (Dock, så bara "mååste" du hafva polskruvar med plast**
uppå! (samt ev medels sådana här*** oxå (då dessa ju skulle matcha särdeles bra till
just dina genomskinliga Pskruvs-plattor!! (låta nästan som 1st säljare ;)))))

** BoxCon**** (275:-/par)hos ex: http://www.hifikit.se
** WBT***** (350:-/par) hos ex: http://www.svalander.se/shoppen/wbt_loudspeaker.htm
** T 105(?) (15 euro/par) hos: http://www.intertechnik.de/ ,sen: "Online Shop",
sen: "Zubehör", sen "Terminals, Polklemmen", sen "Terminals" o
(puuh) slutligen: (längst ner) "Terminal T 105 mit vergoldeten..."
*** Bild #1 http://www.wbtusa.com/WBT0725cu-640.jpg
Bild #2: http://www.wbtusa.com/PowerBridge-640.jpg
Hos (320:-/par) ex: http://www.svalander.se/shoppen/wbt_loudspeaker.htm
**** http://www.hifikit.se/prod_bilder/boxcon.jpg
***** http://www.wbtusa.com/wbt0735-300.gif

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-21 18:05

Audiomanikern - Jo, min första tanke var att handla Supra Box Con polskruvar. Men dessa kostar dryga 250:-/par så jag köpte Hifi kit´s budgetvariant (70:-/paret) för att kolla hur det blev. Min tanke är att nästa uppgradering i högtalaren blir dels byta internkabel (nu Supra Ply) samt byta ut kontakterna mot Supra Box Con.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-21 18:09

Vad blir det för internkablage sen?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-21 19:03

dawen skrev:Vad blir det för internkablage sen?

Antingen satsa på något riktigt bra, ex. Kimber 8TC eller så samma DIY kopparfläta jag har i mina andra hembyggen som jag tycker fungerat mycket bra det beror lite på hur mycket pengar som ska satsas, Supra Box Con kontakter går ju på 1000:- till detta par. Men så här i efterhand tycker jag dels att högtalarna blev mycket bra både till utseende samt det lilla jag lyssnat på dem låter väldigt lovande så de kan förtjäna ännu bättre grejer än vad de är utrustade med nu.

Har en rolig grej till på gång till dem, stativen som de står på (stolar) är högst tillfälliga och då det är klart får vi se...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-22 00:53

dimitri skrev:Alexi
Vill minnas att var mycket aktiv i Raven-klon (nu tyvärr saliga) projektet
Dimitri

Jo det startade jag, men tyvärr var vi allt för få intresserade. Jag kommer kanske bygga mig ett par när jag kan hitta någon som kan fräsa i 150mm höga stålcylindrar för billig peng.

Återgå till DIY-forum