Förstärkning ( Justering behövs)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MadFinn

Förstärkning ( Justering behövs)

Inläggav MadFinn » 2006-07-16 22:46

Har byggt Naqrefs förförstärkare ( Väldigt nöjd med ljudet från denna måsta jag säga)

Nu återstår bara o få ordning på förstärkning som är på tok för känslig med den förförstärkare jag byggt kan knappt röra volymkontrollen innan det vill bli lite för hög volym
Vad tror ni ska jag dämpa förstärkningen i för eller slutsteg ????
För o nackdelar o ändra i respektive del av stärkeriet ????

Slutstegen är BrianGT GainClone baserad på LM 3886 kretsen

MadFinn

manw

Inläggav manw » 2006-07-16 22:53

Bäst bore väl vara om du kan ändra det så att signalnivån följer "standard" för eventuellt framtida bruk tillsammans med något annat för eller slutsteg.

Användarvisningsbild
MadFinn

Ytterligare dumma frågor

Inläggav MadFinn » 2006-07-17 10:44

Vad är "standard" nivå på signaler då ????
O hur mäter jag detta på bästa sätt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-17 11:05

Många har kanske inget behov av förstärkning i försteget? Jag utgår ifrån CD-spelarens maxnivå som i de allra flesta fall är 2 V kontinuerligt. 2 V brukar räcka för att styra ut slutstegen. I mitt egna fall har jag funnit att signalen efter försteget ligger på max 0.4 V, aldrig över detta vid mitt spelande. Mina slutsteg ger full effekt vid 1 V inmatad. Finns alltså marginal. Signalen från CD-spelaren till slutsteget dämpas med minst 14 dB och vid vanlig lyssning ännu mera. Är förstärkningen för hög hamnar volymkontrollen i "låg" position där kanalbalansen är som sämst.

manw

Inläggav manw » 2006-07-17 12:38

Är ej 100% säker, men en slags referensnivå för linjenivå är 0,775V (effektivvärde) som mostsvarar 1mW över 600 ohm (för full utstyrning). Om du tittar på en komersiell förstärkare t.ex. http://207.228.230.231/info/NAD_214.pdf så har man angivit nivån till 0,9V, så sanningen ligger väl där någonstans.

För komersiella försteg så brukar förstärkningen ligga kring 15dB mellan linje in till linje ut, när volymkontrollen står på max.

Visst kan man öka förstärkningen i slutsteget och skippa försteget, men jag brukar vilja göra sakerockting komatibla med en standard, för att inte stå med en massa specialare som inte är kompatibla med det ena och det andra...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-07-17 22:34

Är du säker på att du har rätt typ av volympot och att den är rätt inkopplad?
Normalt sett så borde både försteget och slutsteget ha förstärkningar som är hyfsat nära "standard", dvs de bör fungera bra ihop med komerciella apparater.
Om du har möjlighet så prova gärna dina DIY saker tillsammans med komerciella apparater så att du märker om du avviker mycket från standard.
Om allt väl visar sig vara korrekt så kan vi förståss föreslå nya värden på feedback resistorer för att ändra förstärkning, men först kolla om allt verkligen står rätt till.

Användarvisningsbild
MadFinn

Dessa greijer har jag o lyssna på

Inläggav MadFinn » 2006-07-17 22:48

Cd Advance Acoustic rörbaserad CD spelare
Försteget som sagt N5mD
Slutsteg enl ovan

Har kört slutstegen med en lånad Pioneer förförstärkare även använt min Onkyo 702E recivier som förförstärkare
Resultat: Hanterbara volymer från Pioneeren o Onkyon ( kunde dock bara använda ca 50% av volym kontrollen) dock ej från min egenbyggda N5mD som jag kanske kan använda knappa 10% dvs lite väl känsligt.
Kan ha kopplat potten fel det e fullt möjligt kan ha fått fel pot från Elfa dock ej så troligt antar jag

Så hur minska känsligheten på N5mD ???

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-18 08:20

Om du kopplat potten bak och fram ska den tydligen bli mycket känslig!

Kolla överst på sid 9 i tråden om "ofärgat försteg".
Det kanske är det som är fel :?:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Dessa greijer har jag o lyssna på

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-18 08:41

MadFinn skrev:Cd Advance Acoustic rörbaserad CD spelare
Försteget som sagt N5mD
Slutsteg enl ovan

Har kört slutstegen med en lånad Pioneer förförstärkare även använt min Onkyo 702E recivier som förförstärkare
Resultat: Hanterbara volymer från Pioneeren o Onkyon ( kunde dock bara använda ca 50% av volym kontrollen) dock ej från min egenbyggda N5mD som jag kanske kan använda knappa 10% dvs lite väl känsligt.
Kan ha kopplat potten fel det e fullt möjligt kan ha fått fel pot från Elfa dock ej så troligt antar jag

Så hur minska känsligheten på N5mD ???

N5mD tycks ha en förstärkning om 2 gånger (6 dB). Det sitter två motstånd på 2.2 kOhm kring IC:n. Kortslut eller ersätt det övre med bygel och ta bort det undre motståndet helt. Då blir förstärkningen 1 (0 dB). Jag refererar till Naqref's schema i början av tråden om det ofärgade försteget.

tobbe_svensk

Inläggav tobbe_svensk » 2006-07-18 08:56

http://www.chipamp.com/docs/lm3886-manual.pdf
sid 14

din chipamp är nog satt till 33dB förstärkning (1 + [22000/680] ), ändra R3 till önskat värde dock ej under 10 dB's förstärkning.
Gain 1 + Rf/R3

R3 = 1500 skulle ju ge en Gain på ~16dB, skulle inte det räcka så kan du ju kombinera med det som Roger sade :)

/Tobbe

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-07-18 10:18

Om försteget har de föreslagna komponentvärdena så har den bara 2 i förstärkning. Minsta vi kan sänka den till är 1, och det skulle ge max ca 20% användbart utslag på potten.
Det låter helt klart som om du har kopplat kablarna fel till potten.

Enklast är att kolla genom att mäta resistansen på den så här:
Koppla loss alla sladdar till försteget.
Vänta en liten stund så att kondingarna är hyfsat tömda på laddning.
Ställ potten på ca 1/3 av fullt utslag.
Mät motstånd mellan mittenstiftet och kantstiften på potten.
Ställ potten på ca 1/2 av fullt utslag.
Ställ potten på ca 2/3 av fullt utslag.

Kontrollera noggrannt vart respektive kabel från potten går.

Och så förståss posta in resultaten till denna tråd.

När vi så småningom har fått ordning på försteget så kan de möjligen vara läge att minska förstärkningen i slutstegen en aning för att få lättare att kontrollera volymen via divers försteg.

Återgå till DIY-forum