OmniAmbiens uppåt väggarna

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

OmniAmbiens uppåt väggarna

Inläggav phon » 2006-07-17 17:41

Det var en gång en Ikea-garderob .....

Ja, så brukar några av mina projekt börja, men just den här gången är det resterna av en OSB-skiva, det som blev över från den röda baskanonen. Jag kan ju inte låta en skiva stå ensam nån längre stund utan att få tvångstankar om sågar och limknektar .....
Bild

Alltså, fram med den fintandade från Sandviken och starta upp produktionen av sågspån. Jag tänkte mig två remsor på 15cm bredd, men det blev 6 remsor. 8O

Det går liksom inte att sluta när man sågar ... och sågar ... ooh så roligt ... att såga ... och såga ... :oops: :oops:

Phon! Skärp dig nu!

Bild

Remsorna sågades ner till småbitar (hrmmm ... mera såga ... ) och putsades av lite lätt. Sedan limma, tvinga, vänta, så blev det såhär. Man ser här den rektangulära öppningen där extraktorröret skall monteras. Tror jag .... nåt rör måste väl alltid finnas med i bilden .. äh, ljudet menar jag. :?: Rör är kul.
Bild

I väntan på torkeriet har jag trakterat min Tylö .... jag menar Basta!, och det är inte klokt vad rakt och fint det kan bli sådär på skärmen. Här är element och delningsfilter inknappade i Basteriet, som jag tror att det skall bli. Jag skall visa bilden för min förstärkare nångång, så han vet hur det skall låta! Riktigt rakt och tjusigt.

Eller, föresten, skall uppåt-väggarna-högtalare vara raka och tjusiga egentligen :?:
Bild

Lite om elementen, först ett baselement. Det är av den bredbandiga bilsorten med extra kon i mitten och allt, precis vad som behövs i en OmniAmbient högtalare. Speciellt som man är lite Carlsson 60-talsgalen. OmniAmbiens fordrar dubbelkon, så det så. Till det lite diskanter, det skall vara sådana med papperskon om det skall vara riktiga högtalare. Jag har några MT24HFC som är preppade och klara för ett nytt varv runt universums yttre omkrets.

Så här ser det hela ut med tom låda och alla elementen. Inte helt rolig respons, eller klart orolig kanske man skall säga. Här behövs nog många filter som rätar ut det hela. Jag litar på Basta! när det gäller filter, alla kurvors bästa vän. Hmmm, dipparna ser inte kul ut .... hur mäter jag egentligen?
Bild

Föresten, det är ju ingen kurva jag skall ha, färdiga responsen var ju ett spikrakt streck! Precis som universums omkrets, då behövs inga korrigerande filter. Finns ju lixom inget att korrigera! hmmmm .. hönan och ägget ... :?

Här är då det uppmätta resultatet, inte med färdigt filter utan med de olika avsnitten filtrerade var för sig. Samma signal och placering hela tiden dock. Basen är kondensatorboostad med 47uF, den går inte fullt lika lågt som jag tänkte. Mellanregistret är sänkt ca 2dB, och diskanten är lite tiltad och lite tillknycklad. Undrar om det går att få ihop det här i ett stycke?
Bild

Jaha-ja, nu har bitarna börjat komma på plats, lite färg har det blivit också. OmniAmbiens med en bas och två diskanter, det måste väl förkortas OA-12 då, eller? Undrar vad jag har sett nåt sånt här nånstans... de ser bekanta ut på nåt sätt ... A2 på nåt sätt, kan det vara en OmniAmbient INO-Carlsson? :roll:

Såhär ser dom ut nu i vart fall, dom får vara bakhögtalare till dom likaledes OmniAmbienta OA2212 som står fram. Med åtta ambilådor á två diskanter var .... blir det 16 diskanter bakom mig, med 2212 fram blir det 24 fram också. 40 diskanter kan inte ha fel! Det här måste vara rätt väg att gå 8)
Bild

Sweetspotten är nu helt utspridd i hela rummet, det går inte att hitta en enda punkt där det låter bra ... bättre menar jag ... eller va ... äh, fram med sågen igen ... det är kul att såga ... :oops:

They're coming to take me away, haha hihi hoho, to the funny farm, where life is beautiful all the time ......

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-17 18:13

Hi-hi..

Kul grunka. :wink:

Det ser ut som en blandras mellan a1 och a2, tycker jag. Alltid kul när man kan bidraga till inspiration! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-17 18:27

:D :D :D

mycket underhållande...!

/sverker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-17 18:47

IngOehman skrev: Hi-hi..

Det ser ut som en blandras mellan a1 och a2, tycker jag. Alltid kul när man kan bidraga till inspiration! :P

Vh, iö

Tack!

Blandras är det nog 8O dom brukar väl bli bäst? I vart fall när det gäller djur (tror jag).

Hur fasen skall dom uppföra sig såna häringa tingestar? Jag menar, hur borde jag försöka få till frekvensgången? Jag är ju helt rudis på ambimackapärer.

sverker skrev:
:D :D :D
mycket underhållande...!

Tack!

Väldigt perspirerande i vart fall .... :o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: OmniAmbiens uppåt väggarna

Inläggav Naqref » 2006-07-17 20:47

phon skrev:D40 diskanter kan inte ha fel! Det här måste vara rätt väg att gå 8)

Hehe!

Bild

Kanske en i mitten riktad uppåt bakåt? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2006-07-17 21:19

...och ett gäng nedåt?

Eller blir det helt fel då? :oops:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-18 11:40

phon skrev:
IngOehman skrev: Hi-hi..

Vh, iö

Tack!

Blandras är det nog 8O dom brukar väl bli bäst? I vart fall när det gäller djur (tror jag).

Hur fasen skall dom uppföra sig såna häringa tingestar? Jag menar, hur borde jag försöka få till frekvensgången? Jag är ju helt rudis på ambimackapärer.

Svaret på den frågan kan bli ganska så långt, men en grundpincip är att minnas att man använder många av dem (om man gör det). Därför måste man mäta dem både en och en, och tillsammans med varandra. Extra viktigt är sedan att mäta deras beteendet i en negativ vertikalvinkel som motsvarar bruket (och detsamma för takspegelreflexen). Slutligen är det önskvärt med tilltagande nivå vid från noll grader avvikande horisontalvinkel, eftersom det befrämjar sammarbetet. Bör sålunda också kontrolleras i aktuell vertikalvinkel.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-18 16:13

Låter jobbigt ;-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-18 18:25

Närå, det var väl nåt sånt jag trodde. (dessvärre ... )

Jag tänkte mäta dom i hörnet vägg/vägg på jobbet, liknar mest takhörnet hemma. Taket på jobbet är mellanregisterdämpat med slitsade gipsskivor och isolering bakom.

Kanske kunde vara intressant att mäta skillnaden mellan de hårda väggarna och vägg/tak, bra tillfälle att göra det nu då.

Fast mäta med många lådor... 8O det blir ju värre än att mäta Carlsson .... nio mickar eller nåt .... 8O

Så här ser rummets efterklang ut med Svantes Timdec:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-18 18:35

Sisådär 50% för lång för att vara perfekt alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-18 23:59

IngOehman skrev:Sisådär 50% för lång för att vara perfekt alltså.

Inte så tokigt för att vara på kontoret då. :)

Återgå till DIY-forum