Ja, så brukar några av mina projekt börja, men just den här gången är det resterna av en OSB-skiva, det som blev över från den röda baskanonen. Jag kan ju inte låta en skiva stå ensam nån längre stund utan att få tvångstankar om sågar och limknektar .....

Alltså, fram med den fintandade från Sandviken och starta upp produktionen av sågspån. Jag tänkte mig två remsor på 15cm bredd, men det blev 6 remsor.

Det går liksom inte att sluta när man sågar ... och sågar ... ooh så roligt ... att såga ... och såga ...

Phon! Skärp dig nu!

Remsorna sågades ner till småbitar (hrmmm ... mera såga ... ) och putsades av lite lätt. Sedan limma, tvinga, vänta, så blev det såhär. Man ser här den rektangulära öppningen där extraktorröret skall monteras. Tror jag .... nåt rör måste väl alltid finnas med i bilden .. äh, ljudet menar jag.

I väntan på torkeriet har jag trakterat min Tylö .... jag menar Basta!, och det är inte klokt vad rakt och fint det kan bli sådär på skärmen. Här är element och delningsfilter inknappade i Basteriet, som jag tror att det skall bli. Jag skall visa bilden för min förstärkare nångång, så han vet hur det skall låta! Riktigt rakt och tjusigt.
Eller, föresten, skall uppåt-väggarna-högtalare vara raka och tjusiga egentligen

Lite om elementen, först ett baselement. Det är av den bredbandiga bilsorten med extra kon i mitten och allt, precis vad som behövs i en OmniAmbient högtalare. Speciellt som man är lite Carlsson 60-talsgalen. OmniAmbiens fordrar dubbelkon, så det så. Till det lite diskanter, det skall vara sådana med papperskon om det skall vara riktiga högtalare. Jag har några MT24HFC som är preppade och klara för ett nytt varv runt universums yttre omkrets.
Så här ser det hela ut med tom låda och alla elementen. Inte helt rolig respons, eller klart orolig kanske man skall säga. Här behövs nog många filter som rätar ut det hela. Jag litar på Basta! när det gäller filter, alla kurvors bästa vän. Hmmm, dipparna ser inte kul ut .... hur mäter jag egentligen?

Föresten, det är ju ingen kurva jag skall ha, färdiga responsen var ju ett spikrakt streck! Precis som universums omkrets, då behövs inga korrigerande filter. Finns ju lixom inget att korrigera! hmmmm .. hönan och ägget ...

Här är då det uppmätta resultatet, inte med färdigt filter utan med de olika avsnitten filtrerade var för sig. Samma signal och placering hela tiden dock. Basen är kondensatorboostad med 47uF, den går inte fullt lika lågt som jag tänkte. Mellanregistret är sänkt ca 2dB, och diskanten är lite tiltad och lite tillknycklad. Undrar om det går att få ihop det här i ett stycke?

Jaha-ja, nu har bitarna börjat komma på plats, lite färg har det blivit också. OmniAmbiens med en bas och två diskanter, det måste väl förkortas OA-12 då, eller? Undrar vad jag har sett nåt sånt här nånstans... de ser bekanta ut på nåt sätt ... A2 på nåt sätt, kan det vara en OmniAmbient INO-Carlsson?

Såhär ser dom ut nu i vart fall, dom får vara bakhögtalare till dom likaledes OmniAmbienta OA2212 som står fram. Med åtta ambilådor á två diskanter var .... blir det 16 diskanter bakom mig, med 2212 fram blir det 24 fram också. 40 diskanter kan inte ha fel! Det här måste vara rätt väg att gå

Sweetspotten är nu helt utspridd i hela rummet, det går inte att hitta en enda punkt där det låter bra ... bättre menar jag ... eller va ... äh, fram med sågen igen ... det är kul att såga ...

They're coming to take me away, haha hihi hoho, to the funny farm, where life is beautiful all the time ......
.