Tips på DIY basabsorbenter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lennart

Tips på DIY basabsorbenter?

Inläggav Lennart » 2006-07-19 09:30

Funderar på att bygga/tillverka ett par basabsorbenter. Har någon tips eller någon länk att hänvisa till?

Behöver sänka basåtergivningen i området runt 100 hz och jag vill gärna ha tips på en kontruktion som är flexibel, dvs. går att måttsätta efter rummets förutsättningar. Kan dom sedan kläs med tyg så blir även hustrun glad!

Sen vill jag tillägga att något ledigt hörn i rummet finns inte!

Tack på förhand för ev. tips/förslag.

/Lennart

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-19 11:27

Det lär bli rätt stora saker om du vill dämpa vid 100 Hz, åtminstone om dämpningen ska vara stor. Ett alternativ är en bra equalizer. Är frekvensen verkligen100 Hz? Det motsvarar en resonans mellan två väggar med avståndet ca 1.7 m.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-19 11:36

RogerGustavsson: Nej, jag är inte säker i vilket frekvensområde den överbetonade basen ligger.

Kan nog vara både under och över :?

Tror ni att en ljudtrycksmätare och sinustoner i varierande frekvens kan vara till hjälp? Brukar inte vanliga billiga ljudtrycksmätare ha dålig noggranhet vid låga frekvenser eller?

Jag är beredd och prova mig fram...

/Lennart

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-19 11:48

Lennart skrev:RogerGustavsson: Nej, jag är inte säker i vilket frekvensområde den överbetonade basen ligger.

Kan nog vara både under och över :?

Tror ni att en ljudtrycksmätare och sinustoner i varierande frekvens kan vara till hjälp? Brukar inte vanliga billiga ljudtrycksmätare ha dålig noggranhet vid låga frekvenser eller?

Jag är beredd och prova mig fram...

/Lennart

om du kollar i min medlemstråd så kommer du se att 2säckar stenull/glasull gör iprincip 0 nytta...då kan du tänka dig hur mycket som krävs kring 100hz...massor....kanske sänka taket lite och bygga en helmholtz där ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-19 11:55

Den ljudtrycksmätare jag har, en Radio Shack 33-2050, är hyfsat linjär i området 35-8000 Hz. Det är det område som är standard för bullermätare. Jag har dock modifierat den. Elektrisk mäter den du rakt 20-20000 Hz. Har också monterat en annan mikrofonkapsel externt som är rimligt rak 20-13000 Hz (+-0.5 dB eller så) och stiger däröver. Nedåt i frekvens är i princip alla rundtagande kapslar linjära, det är vanligtvis elektroniken som sätter den undre gränsen.

Det går att använda sig av Ljudtekniska Sällskapets långsamma frekvenssvep 0-120 Hz och med örat stämma av vilken frekvens som resonerar genom att mäta tiden från start.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-19 12:08

Man borde kunna bygga om en vanlig 60 cm standardgarderob till helmholtzbasfälla. Den är på ca 0,75 kubikmeter vilket borde kunna ge märkbar verkan om den stäms av rätt. Lite kläder i gör ju ingen skada heller. Kanske man bara behöver montera nån distans så att dörren stannar uppe med rätt spaltbredd, eller så gör man ett hål i sockeln och upp igenom botten. Men då kanske dörren måste skruvas fast för att inte skallra. En standardgarderob är ju inte så dyr och förhållandevis lätt att flytta omkring så lite experimenterande vore inte så svårt. Några extra specialgarderober kanske kunde intressera sambon mer en gigantiska basfällor dessutom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum