Transformator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

swirve

Transformator

Inläggav swirve » 2006-07-15 18:07

Hej! Ja skippade ideén på amp3 från 41hz till förmån för en lite redigare Amp5 efter att ha fått spons från farsgubben. Frågan nu är vad man ska ha för storlek på trafo:n. Chippet, tripath TA 2022 har en strömbegränsning på 7,5 A och tål som max 35 volt. (35 säger 41hz, läser man datablad för chippet står det 40V). Klarar man sig med en 24 volt trafo eller blir marginalen så liten? och vilken VA behövs?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-15 22:32

Skulle du inte köra din AMP-3 i bilen? AMP-5 verkar då inte gå på 12V enkelspänning.

swirve

Inläggav swirve » 2006-07-20 18:25

Hehe jo, projekt som projekt. Bilen får vänta :P
Jag har nu kommit över transformatorer till AMP-5:an. Men då är frågan, kan man parallelkoppla 2 transformatorer?? Har hittat 4 st 22 V 4Amp trafos o tanken är att det kanske är lite litet o att man då kanske kunde parallelkoppla de? har sett här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50105&SearchTerms=41,hz,amp,5
att han verkar ha gjort det med sina lindningar. Antar att man ska koppla de bägge precis likadant, så man får fas o sånt rätt?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 18:38

Vid helvågslikritning gäller VDC=1,414*VAC. Alltsp av 24V får du 34V, men sedan måste hänsyn tas till att under en del av cykeln laddas filterkondingarna upp, under resten av cykel har du en urladdning - alltså måste man vara grundligare än så ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

swirve

Inläggav swirve » 2006-07-21 00:10

soundbrigade skrev:Vid helvågslikritning gäller VDC=1,414*VAC. Alltsp av 24V får du 34V, men sedan måste hänsyn tas till att under en del av cykeln laddas filterkondingarna upp, under resten av cykel har du en urladdning - alltså måste man vara grundligare än så ...

Jovisst vet jag det! O det blir ju perfa till TA-2022 som vill ha upp till 35-36 volt.
Grundligare hur då menar du??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-21 08:58

swirve skrev:Jovisst vet jag det! O det blir ju perfa till TA-2022 som vill ha upp till 35-36 volt.

Man måste räkna på upp- och urladdningsströmmar så man inte får rippel eller underspänningar.
Tänk på att formeln gäller utan last.
Ta hem PSU-designern från Duncanamp; http://www.duncanamps.com/psud2/index.html och testa dig fram.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

swirve

Inläggav swirve » 2006-07-21 11:15

soundbrigade skrev:
swirve skrev:Jovisst vet jag det! O det blir ju perfa till TA-2022 som vill ha upp till 35-36 volt.

Man måste räkna på upp- och urladdningsströmmar så man inte får rippel eller underspänningar.
Tänk på att formeln gäller utan last.
Ta hem PSU-designern från Duncanamp; http://www.duncanamps.com/psud2/index.html och testa dig fram.

Jag vet inte om du har koll på AMP-5, men där är PSU:n redan färdig på kortet... Alltså räcker det ju att tillsätta trafo. Och efter att ha läst lite o pratat med folk så verkar det alltså inte vara några problem att parallelkoppla trafo:s av samma sort o storlek.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-21 11:40

swirve skrev:Jag vet inte om du har koll på AMP-5, men där är PSU:n redan färdig på kortet... Alltså räcker det ju att tillsätta trafo. Och efter att ha läst lite o pratat med folk så verkar det alltså inte vara några problem att parallelkoppla trafo:s av samma sort o storlek.

Nix jag har en AMP3:a liggande väntande på att lokala elektronikfabriken ska öppna (med sina lödkolvar för SMD).
Tittar på 41Hz och där finns svar i tekniska specen på din fråga:
"With the supplied components, rail voltages between +/-22V and +/-35V can be used. Under voltage threshold is nominally +/-20V and over-voltage threshold nominally +/-36V. Transformers of +/-18VAC to +/-24VAC are suitable. VA rating depends on speaker impedance and supply voltage. With a +/-24VAC transformer and 4 ohm speakers, a 300VA transformer is recommended. Lower voltage and higher speaker impedance reduces the required power/VA rating".

Och visst kan du parallellkoppla men för säkerhets skull ta två lika trafos.

Återgå till DIY-forum