Haha basfälla av en säng!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Haha basfälla av en säng!

Inläggav Kraniet » 2004-01-22 19:07

Eller tja hur ska man fixa det?
Jag har nämnligen en duxmadrass stående mot ena väggen. Så då tänkte jag, när den liks står där varför inte göra nytta av den.
Om man ställer dynan mot väggen med ribborna utåt så borde man kunna spänna nåt tyg eller nåt och få en absorbent? Några förslag? Isidor kanske? :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-22 19:13

Apropå sängar och akustik kan jag passa på att berätta att min akustik blev jävligt mycket sämre när jag tog ut min säng från rummet.

Det blir någon form av absorbent i hörnet där, när jag orkar :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-22 19:14

Hör du någon skillnad, med utan säng? :)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-22 19:39

Visst blir det en absorbent, alltid. Tyvärr får man försumbar absorption i basområdet så någon basfälla blir det inte. Vill man absorbera bas resisitivt (porös absorbent) så måste absorbenten vara tjockare än ca 1/8 våglängd för att ge hyfsad verkan. Vill man göra det reaktivt (helmholtz- eller panelabsorbent) så måste volymen vara stor om man vill ha bredbandighet. Hur som helst tar basabsorbenter alltid mycket plats.

I praktiken måste man ta i ordentligt, minst ett par kubikmeter för en reaktiv absorbent för att man skall få hygglig verkan i ett normalt lyssningsrum. Väggar, golv och tak av gips- eller trämaterial, liksom fönster och dörrar, fungerar nämligen som ganska effektiva basabsorbenter redan från början och därför behövs ordentliga doningar för att man skall märka någon skillnad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-22 19:48

Artikulationen i basregistret blev avsevärt bättre efter att jag flyttade i oktober. Nu har jag fönster bakom soffan samt väggar av gips. Rumet är 5.6 meter långt 8) Det gamla rummet är 3.50 långt med teglelväggar 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-22 20:04

så om jag väljer att spänna upp ett plasttyg över sängen så kommer det inte hända så mycket? det blir väl en 2kvm eller nåt stor panelabsorbent..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-22 20:41

Alexi: Jag har inte testlyssnat så mycket med musik (jag har ju sängen inne här nu igen), men det var klara skillnader i vanligt tal. Det är väl hörnet som sabbar till det litegrann, och att det är två parallella ytor utan dämpning. Hade ingen matta inne då sängen var ute.

Vore det inte för ens kära föräldrar skulle man akustikpula dagarna i ända! ;)
Common sense is not that common.

Återgå till DIY-forum