Enkel rör-förstärkare för Rookie?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Enkel rör-förstärkare för Rookie?

Inläggav Rookie » 2006-07-29 21:24

Jag skulle vilja veta om det finns någon "färdig" konstruktion av en rörförstärkare, med eller utan försteg som skulle kunna påtas ihop av en Rookie som jag. Effektmässigt så är det bättre ju blygsammare, så länge det håller konstruktionen simpel.

Soundbrigade - Du verkar ju ha en hel del (underdrift) av rörkonstruktioner. Du kanske skulle kunna ha vänligheten av att knåpa ihop en enkel men välljudande sådan för en som vill smycka lägenheten med "glaspollor" även då det inte är julafton!

/Petter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Enkel rör-förstärkare för Rookie?

Inläggav soundbrigade » 2006-07-30 12:09

Rookie skrev:Soundbrigade - Du verkar ju ha en hel del (underdrift) av rörkonstruktioner. Du kanske skulle kunna ha vänligheten av att knåpa ihop en enkel men välljudande sådan för en som vill smycka lägenheten med "glaspollor" även då det inte är julafton!

/Petter

Jag som har sämre koll på läget än Bernt kvitterar med att jag har skrivit om ett och annat projekt lite varstans här på Faktiskt. Tror att en del av dem finns beskrivna på trådarna Bernt rekommenderar.
Annars finns en del beskrivet på min sajt: http://www.pastisch.se.

Det är en sak att rekommendera enkal projekt, en annan att leda ett forum-projekt.

Hur som helst hitta, en tråd där jag skriver om STC-förstärkare med ECL82. Bra och enkel förstärkare. Titta också efter nån ritning jag publicerat med 2A3 - dyrare rör men ändå ganska enkelt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-30 12:26

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-30 12:51

Och tillägger: Vad man ska knåpa ihop beror mycket på vad man vill ha. SE-steg blir enkla och låter som regel bra. Effekten är låg om man inte väljer bautarör (100volts DHT eller en EL156). Det spelar annars ingen större roll vad man väljer för rör (tycker jag). Med en 10-15W utgångstrafo kan man köra llt från ECL82 till 6550. Ett steg med DHT 2A3 är inte mer kompliverat än ett med EL84.

tobbe_svensk

Inläggav tobbe_svensk » 2006-07-31 05:53

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2006-07-31 11:30

Jag vill slå ett slag för ECL 82, det är ett enketl rör att bygga med och det låter helt klart över förväntan!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-01 19:24

Tusen miljoner tack till alla ni vänliga människor som kommit med förslag och länkar! Som det ser ut nu så verkar det bli en enkel variant med ECL 82 då jag kommit i kontakt med en människa som har både rör och transformatorer och allt som kan tänkas behövas till VÄLDIGT förmånliga priser, nära hemmavid dessutom!

Självklart kommer alla intresserade att hållas underrättade via forumet när Rookie ger sig på första rör-bygget! Frågor kommer att ställas, fingrar kommer att brännas på lödpennor, men inte inom en allt för snar framtid tyvärr, då finanserna tryter å det grövsta och ett OA-projekt kräver företräde.

Åter igen tack till alla som vill ta åt sig!
SB: Tack för pm:et! Avsnoppad kände jag mig aldrig. Jag är van att behöva ta reda på saker på egen hand! Vi ska jämföra byggen när jag börjar komma igång! :D

/Petter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-01 19:52

En idé.
Ta en träplatta och skruva fast trafos och gör npgon plåtvinkel där kontakter, säkringshållare, strömbrytare och potentiometer skruvas fast. Lägg rörsocklarna upp och ner och löd dit komponenter som motstånd/kondingar och lite sladd. Fäst socklarna (rättvända) på träskivan och anslut till allt annat. Testa försiktigt. Man skulle ha en vridtrafo egentligen.

Återgå till DIY-forum