LTS högtalarkabel och dess RC-länk?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Lennart

LTS högtalarkabel och dess RC-länk?

Inläggav Lennart » 2006-07-10 07:34

Som lite sommarpyssel ska LTS kablarna färdigställas.

Ska jag behålla den beskrivna RC-länken trots jag har ett
par LTS 3v-f1 med inbyggd konjugatlänk i delningsfiltret?

I artikeln så påpekar man vikten att RC-länken ligger så
nära den tvinnade kabeln som möjligt, dvs. under 10 cm.

Eller är det någon nackdel med att ha båda, det kan ju tänkas
att man byter högtalare någongång...

/Lennart

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 09:53

De två RC-länkarna har helt olika syften, så, ja, du ska ha båda om du vill följa både högtalar- och kabelkontruktörens intentioner. De verkar i olika frekvensområden så det är helt ok.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-10 10:58

-Tack Svante för klarläggande svar!

/Lennart

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-10 16:39

Så är det! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-10 19:07

nej, jag som nyss fixade det sista i mina LTS-2v-f1-michaelspecialslutenlåda högtalare. Monterade konjugat länken, då den inte sitter på filtret till LTS-2v-f1. Måste alltså löda till lite komponenter :o

Blev lite lurad av detta...
MoLT 4/2000 skrev:Sistnämnda kan vara särskilt trevligt att göra något åt för den som vill kunna använda den extremt låginduktiva LTS-kabeln (kan beställas på vår hemsida). En konjugatlänk har således tagit fram till trevägaren. Den är en del av filtret som placeras i högtalaren. Med konjugat-länken på plats i högtalaren kan LTS-kabeln användas utan att sistnämnda förses med konjugatlänk. Det gör kabeln både billigare och normalare till utseendet.

Vilka värden bör jag ha för en kabel-konjugat länk som monteras i trevägarn? Då konjugat länken i trevägarn går högt i frekvens så borde väl den extra för kabeln ta vid där den andra tappar. Detta måste väl också bero på komponenter, kabel och montering av trevägarns konjugat länk, vi pratar om höga (RF) frekvenser.

//Michael

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-10 19:57

Mich:

Samma inlägg (MOLT 4/2000) läste jag, därav min fråga i denna tråd!

Eller finns det fler svar om detta?

/Lennart

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-10 21:24

Aha... Jag kanske läste den ursprungliga frågan lite slarvigt. Det är ju vanligt att man sätter en konjugatlänk i delningsfiltret för att kompensera för talspoleinduktansen på ett högtalarelement, så att filtret kan fungera som man vill. Det var en sån jag trodde ni menade att den inuti högtalaren var. Men det här verkar ju vara en kabelavslutnings-RC-länk, precis som den i kabeln.

Då backar jag tillbaka då, och förklarar vad den här RC-länken är till för. Det är ju så att en kabel med en öppen bortre ände ger elektriska reflexioner, signalen studsar tillbaka till förstärkaren. Om nu förstärkaren är lågohmig även vid dessa höga frekvenser, vilket en välgjord förstärkare inte ska vara, så studsar signalen på nytt. Det kan alltså bildas en stående våg i kabeln, precis som det kan i en orgelpipa (fast då är vågen akustisk och inte elektrisk). Det här kan göra att förstärkaren kommer i självsvängning. Om inte förstärkaren är välgjord, alltså, en välgjord förstärkare har en högre utresistans vid höga frekvenser som absorberar vågen när den kommer tillbaka i stället och då blir det inga några stående vågor.

För att klara av även dåliga förstärkare, kan man sätta dit en sån här avslutning, som gör att energin absorberas i bortre änden av kabeln även vid höga frekvenser (det här handlar ju om frekvenser långt över det hörbara området och där är ofta högtalaren högohmig). Kondensatorn ser till att motståndet blir inkopplat bara vid höga frekvenser, vi vill ju inte elda upp audioeffekt i motståndet, för då måste det tåla så mycket effekt. Motståndet skall om allt ska vara perfekt ha samma resistans som den karaktäristiska impedansen för kabeln vilket brukar vara några tiotal ohm. Har man två såna här RC-kretsar så kommer motståndet att halveras, då sitter det ju två motstånd i parallell. I princip blir det lite missanpassning och en del av energin kommer att studsa tillbaka, trots avslutningarna.

I praktiken spelar det nog mycket liten roll eftersom vågen i kabeln tappar så stor del av sin energi vid varje studs. Resonansen blir alltså kraftigt dämpad även vid den missmatchning som två avslutningar ger.

Så hur ska ni göra då?

Ja, om ni har dåliga förstärkare, som inte klarar en öppen kabel, behöver ni begrunda detta: Det en liten risk att kabeln vid höga frekvenser verkar "ta slut" där man delar på ledarna och sätter banankontakterna. Ledarna går ju typiskt in i lådan med några centimeters avstånd och efter den punkten blir det svårare att terminera kabeln HF-mässigt. Så placeringen på kabeln, innan ledarna delas, är rent tekniskt bättre, men ganska klumpig.

Så i slutänden blir det ändå förstärkarna som avgör. Själv kör jag med vanlig lampsladd utan någon terminering alls och jag tror inte att jag har några problem. Är man lagd åt det oroliga hållet, men tycker att burkarna på kablarna ser fula ut, kan man sätta en terminering inuti lådan. Är man supernervös, eller vet att förstärkaren lätt självsvänger, kan man sätta termineringen i dosor på kablarna.

Men att sätta dit terminering både inuti lådan och utanför, det är inte bättre än bara den ena.

Eller vad säger du Nq?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-11 06:34

Nagref: Kan du vara bussig och ge lite råd i denna fråga, dvs. vilken lösning som är den bästa?

/Lennart

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-12 16:31

-Idag har alla komponenterna kommit från Elfa. Nu är frågan hur jag ska göra?

I inledningsartikeln för LTS kabeln så kunde man också läsa att det avrådes att använda den utan rc-länken, och till min center LTS 2v-m2 ska den givetvis monteras då den vad jag vet saknar "inbyggd" rc-länk.

Men som sagt, är den "inbyggda" rc-länken i LTS 3v-f1 tillfyllest för att ersätta kabelns egen?

/Lennart

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-12 16:48

Jag har stuvat undan mina moltar. Finns det en bild på konjugatlänken i högtalaren någonstans?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-12 18:32

Jag har en bild i kameran, kanske inte riktigt den typ av bild som du tänkt dej :) Få se om den kommer upp snart ändå.

Försöker mig på en beskrivning i ord (kryptiska)...

- 3,3ohm - 3.3ohm - 2.2ohm - 470nF - 10uF//10uF +

Parallellt över (2.2ohm - 470nF) sitter det 0,4mH.

//Michael

manw

Inläggav manw » 2006-07-13 10:58

Men behöver effekttåligheten på motståndet verkligen vara 24W (12x2W) :?: :!: Jag förutsätter att man räknat på det 8O

... i LTS-kabeln alltså.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-16 18:50

-Är nu mitt uppe i tillverkningen, och frågan kvarstår:

-Ska jag skippa RC-länken till mina LTS 3v-f1?

Mich, har här ovan beskrivit hur konjugatlänken ser ut i 3v-f1.

Nagref, du kan inte tänka dig att komma med någon kommentar eller tips så att jag "gör det optimala"

Mvh/Lennart

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-16 20:32

Omm jag tolkar beskrivningen rätt och Omm du sätter den så nära terminalerna som du kan så behövs inte rc-länken i LTS-kabeln.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-17 05:50

nagref: Tack för svar, det är ju så att konjugatlänken är placerad cirka 30 cm i kabellängd från ingångsterminalen i högtalarlådan samt att "isärtvinningen" LTS-kabeln skapar ju enkelledare på runt 10 cm innan terminal.

Något att beakta eller är det försumbar påverkan?

Mvh/Lennart

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-17 09:02

Kan bara inte låta bli :-)

Hur är det nu, är inte allt som är dyrare och/eller mer tillkrånglat än EKK en rip-off? Hur kommer det sig i så fall att man "måste" bygga en kabel lik denna?

Alltså, vad är syftet med denna kabel?

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-17 10:39

Bill50x skrev:Kan bara inte låta bli :-)

Hur är det nu, är inte allt som är dyrare och/eller mer tillkrånglat än EKK en rip-off? Hur kommer det sig i så fall att man "måste" bygga en kabel lik denna?

Alltså, vad är syftet med denna kabel?

/ B

LTS-kabeln finns för den som av någon anledning behöver en kabel som har lägre impedans i sitt övre arbetsområde än exempelvis EKK. Det handlar alltså om en kvantitetskillnad och inte en kvalitetsskillnad. Om högtalaren är konstruerad för EKK eller av något annat skäl inte behöver matas med mycket låg impedans i diskanten så finns det ingen anledning att byta. Men om man har det, beroende på att förhållandet mellan högtalarens impedans och övrig kretsimpedans (förstärkare + kabel) börja ge en hörbar sänkning av diskant eller på annat sätt påverkar ljudet hörbart, kan det vara idé att försöka med LTS-kabeln. Ett annat, men irrationellt skäl, är att LTS-kabeln i kraft av sin låga och jämna impedans är mer tekniskt "elegant". Man kan alltså välja den av "teknikestetiska" skäl för att den är "cool". Inget att rekommendera dock.

/D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-17 14:50

Så här blev konjugatlänken i mina lådor...

Bild

//Michael

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-23 13:35

-Nu är mina LTS kablar färdiga, det blev en med RC-länk till centerhögtalaren. Och dom till mina LTS 3v-f1 blev utan då dom redan har en inbyggd konjugatlänk i delningsfiltret.

Så här blev det...

Bild

RC-länken

Bild

Med ihopsatt RC-dosa

Bild

Och dom utan RC-länk

/Lennart

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-23 13:44

vart ju snyggt det där! förutom låddan lennart! :) borstad alu hade Håkan gillat :wink:

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-07-23 13:57

Haakan_W: -Vi får "inte" konkurrera med Transparent produkterna 8)

Nöjd med 208:an? Du har inte skjutit sönder dina högtalare...

/Lennart

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-23 14:03

Lennart skrev:Haakan_W: -Vi får "inte" konkurrera med Transparent produkterna 8)

Nöjd med 208:an? Du har inte skjutit sönder dina högtalare...

/Lennart

hehe så sant så :)

jodå den sköter sig bra faktiskt, kraft finns det iaf :D tror den får stanna här hemma om än lite undangömt

Användarvisningsbild
kal084g

Inläggav kal084g » 2006-08-09 11:19

Lennart skrev:Mich:

Samma inlägg (MOLT 4/2000) läste jag, därav min fråga i denna tråd!

Eller finns det fler svar om detta?

/Lennart

Är det ngn som skulle kunna maila mig den artikeln, vet att det går att beställa tidningen men det kunde ju ta upp till ett par månader att få hem den 8O , jag vill ha den nu :cry: :D

Snygga kablar Lennart, har presic picklat ihop mig ett par egna men snålade in på nätstrumpan, det hade nog varit snyggare men men. Får väl sälja mina å bygga nya:)

Hmm ska lägga in en bild på mina kablar men fattar inte riktigt hur man gör.... HJÄLP :?:

Återgå till DIY-forum