Slartibartfast skrev:Jag skall som många andra bygga subb med TangBands basen. Och nu undra jag hur basporten skall placeras mot omgivningen.
Vill den spela mot golv, mot tak (rakt upp utan något "stöd" av vägg el dyl.) eller vill den vara placerad nära golvet, för att få någon sorts amplitudöfrstärkning i densamma??
Lite så, ungefär. Och jag vet att basen vill ligga så nära som möjligt golvet, så det vill jag inte höra. Basen kommer få rumsstöd, nu är det bara basportens placering jag fuunderar på..
mvh Jocke
Det finns ganska mycket skrivet om detta på detta forum. Generellt kan man nog säga att riktning på basporten hos en subbas är extremt okritisk vad gäller rumsstödet. Om inte måtten på lådan är väldigt extrema så kommer reflektionerna från rummet begränsningsytor alltid vara i konstruktivt fasläge vad gäller portens bidrag. (Alltså de begränsningsytor som man kan förvänta sig konstruktiva reflektioner från beroende på placering: Två väggar och golvet/taket vid hörnplacering eller golv/tak och vägg vid väggplacering.) Detta gäller isynnerhet om själva elementet är placerat inom en radie av 1/8 våglängd vid sin högsta frekvens. En port jobbar ju normalt sett långt under den övre delningsfrekvensen för en subbas. Således är en 1/8 våglängd i portens arbetsområde betydligt längre än för elementets övre gränsfrekvens, ca 2-4 gånger (eller mer).
Däremot kan man ju fundera på portens placering av andra orsaker. Den skall ju t.ex. passa i lådan, ha fritt tillträde till luftvolymen i lådan och så kan ju närheten till begränsningytor i lådan ge en "virtuell" förlängning av portens längd. (Detsamma gäller även begränsningsytor utanför lådan om man placerar porten mycket nära golv eller vägg. Det blir dock inte "bättre", bara annorlunda.) Dessutom kan man kanske vilja rikta porten från lyssnaren om man är rädd för att blåsljud och andra oljud skall riktas mot lyssnaren. Men rumsstödet är nog det man minst ska oroa sig för.
/jd