Hjälp! effektökningsberäkning, högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Hjälp! effektökningsberäkning, högtalare.

Inläggav X-ray » 2006-08-15 10:30

Kan någon vänlig förklara för mig på ett enkelt sätt hur jag kommer fram till effektökningsbidraget när flera högtalare används (efficiency gain).

Kollar lite på linjekälla.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-08-15 11:39

Ingen som vet?

Har stött på denna formel : Efficiency Gain = 10*log (number of Drivers Driven)

Kan det stämma? Iså fall hur använder jag detta ovanstående?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-15 11:55

Ja, det finns flera trådar om detta, och jag hinner inte skriva om det som står i dem nu. Kanske senare, men sök så länge, du kommer att hitta massor (här på faktiskt). Formeln är riktig för låga frekvenser och rimligt antal högtalare. 10*log(2)=3 dB, alltså 3 dB verkningsgradsökning om man har två element i stället för ett. Verkningsgrad och känslighet är dock två olika saker. Det får räcka just nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-08-15 12:46

Svante skrev:Ja, det finns flera trådar om detta, och jag hinner inte skriva om det som står i dem nu. Kanske senare, men sök så länge, du kommer att hitta massor (här på faktiskt). Formeln är riktig för låga frekvenser och rimligt antal högtalare. 10*log(2)=3 dB, alltså 3 dB verkningsgradsökning om man har två element i stället för ett. Verkningsgrad och känslighet är dock två olika saker. Det får räcka just nu.

Tack för svar.

Kom på alldeles själv precis nu hur det funkar.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum