Hjälp mig med aktivt filter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Hjälp mig med aktivt filter?

Inläggav Hefty » 2004-01-22 21:52

Hej.
Jag kom just på att jag faktiskt skulle kunna göra aktiva filter till mina nya högtalare.
Det skulle förmodligen bli både bättre och billigare.
FInns det någon som kan hjälpa mig?
Jag behöver iofs bara en baffelsteg korrigering mellan för-/slutsteg då jag håller på med en ML-TQWT med ett bredbandselement.
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-24 13:37

Kör fjärde ordningens butterworth och fasvänd diskanten. På så vis hamnar elementen i fas vid delningen.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-24 14:16

Pabo skrev:Kör fjärde ordningens butterworth och fasvänd diskanten. På så vis hamnar elementen i fas vid delningen.

Fjärde ordningens butter vrider ett halvt varv på både diskanten och basen så totalt blir det ett varv och de hamnar i fas (alltså skall man inte fasvända diskanten, det är på 2:a ordningens butter som vrider 90+90grader)

hefty: här kanske du kan hitta nåt?:

http://www.linkwitzlab.com/filters2.htm

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-24 14:34

Jo, men det är endast ett element. Jag använder ett bredbandselement och behöver en baffelsteg korrigering. Jag har hittat själva korrigeringskretsen men behöver fortfarande hitta hur man gör lämpliga buffertsteg. Dvs Hög inimpedans(20-100kohm) och låg utimpedans(<100ohm). Alltså så högt/lågt som möjligt.
Samt hur man konstruerar nätdelen? Jag är verkligen inget vidare på elektronikbiten. Digitalteknik är ganska enkelt men jag har noll koll på baskunskaper som hur man konstruerar nätdelar och dyl.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-24 18:55

norman

Hmmm... du har ju helt rätt :oops:

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-24 20:02

norman

Tar tillbaka min ursäkt, ett fjärde ordningens filter fasvrider assymptotiskt mot 360 grader men vid delningsfrekvensen endast 180 grader. Högpass och lågpass ger därmed ett helt varvs vridning och därmed skall man fasvända det ena elementet. Det är ju trots allt vid delningen som det är intressant med fasgången.

Andra ordningen fasvrider alltså 90 grader vid delningen så anledningen till att man vänder diskanten i det fallet är inte lika självklar.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-28 19:56

Hefty, det vore kul om du kunde testa en Behringer EQ av något slag till din bredbandare. Bara som ett experiment. Finns ju parametriska rör-eq för några tusen.
Let forever be

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-28 20:15

Ahh, me forget...
Jag beslutade mig för att köra passivt då det bara rör sig om en baffelkorr.
När jag bygger flervägare lär det bli aktivt och det ligger ju nära till hands att prova ett Behringer aktivt filter med signalbehandling.
Det var en artikel i High Fidelity för en tid sedan och det gjorde mig lite sugen...

Återgå till DIY-forum