Ta bort resonans i rummet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Ta bort resonans i rummet

Inläggav Keba » 2006-08-04 20:55

Jag har problem med stående vågor i mitt lyssningsrum och funderar lite på olika lösningar.
Rummet är 2,4x5,4x4,05m (HxLxB).
Högtalarna står mot ena kortändan. Problemet är att jag får en kraftig resonans vid 35Hz, vid fjärrfältmätning så blir toppen över 16dB. Det hörs ganska illa när man lyssnar på tex en bas. 35Hz matchar ju ungefär en stående våg i ett rum på 5,4m så jag tror detta är problemet.
Jag har fått bort stående vågor på andra ledden effektivt med hjälp av heltäckande gardiner för förnstren på ena långsidan (ca 40cm från glaset). En metod skulle därför kunna vara att hänga upp ett draperi en bit in från ena kortsidan, tex ca 80cm in från väggen bakom lyssnarplats. Det jag undrar över är om den lösningen kan vara vettig? Ett sånt draperi kommer ju att ganska effektivt ta bort det mesta av reflexerna från bakväggen, så rummet kommer ju inte riktigt att bete sig som ett live-dead-end rum. Andra förslag?

Jag ska nog försöka fixa en skiss på rummet också.

Edit: Här är skissen:
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-05 16:46

Vid 35 Hz lär inte drapperiet göra någon nämnvärd nytta. Antingen någon stor Helmholtz-historia eller lite eq torde vara de vanligaste tipsen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-05 17:40

RogerGustavsson skrev:Vid 35 Hz lär inte drapperiet göra någon nämnvärd nytta. Antingen någon stor Helmholtz-historia eller lite eq torde vara de vanligaste tipsen.

precis även om drapperierna lär göra mycket åt efterklangen...men frågan är om du vill ha dom bakom lyssningspos?

sen borde isf drapperier gå en bit på sidan om vänster högtalare också så du inte får obalans känns det som

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-06 04:46

En vagt relaterad fråga... skulle snedtak kunna ha någon nämnvärd inverkan på ett lyssningsrum? Eller assymetri i största allmänhet :)

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-06 19:37

Håkan & Roger:
Ja, ni har nog rätt. Jag ska nog satsa på lite andra lösningar, jag har också varit lite tveksam till att ta bort reflexer från bakväggen men kan inte så mycket om lyssningsrum.
Vad tror ni om att ställa en basabsorbent byggd av perforerad masonite bakom draperiet mellan högtalarna? Jag tror att en sådan kan dimensioneras för 35Hz. (Men helst inte alltför smalbandig tror jag)
Om jag förstått rätt så är sådana absorbenter en form av helmholzresonator.

Draperi till vänster för att få symmetri verkar som en bra ide, det ska jag fixa.

Phloam:
Jag tror att sneda väggar och tak mer flyttar på resonanser och lägger dem på mer svårberäknade frekvenser än tar bort dem, men påverka måste de ju.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-06 20:06

Keba skrev:Vad tror ni om att ställa en basabsorbent byggd av perforerad masonite bakom draperiet mellan högtalarna? Jag tror att en sådan kan dimensioneras för 35Hz.

ja men alltså den måste vara STOR...

tex svanås 250L helmholtzar dämpar ungefär 1-3db @40hz

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-06 21:02

Men om man gör en specialdörr in till sovrummet som funkar som port då? Mitt sovrum är ca 25 m3. Borde bli en STOR helmholtz 8O

Undrar vad min hyresvärd säger när han ser min sovrumsdörr perforerad med 1000 små hål? :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-06 21:11

Keba skrev:Men om man gör en specialdörr in till sovrummet som funkar som port då? Mitt sovrum är ca 25 m3. Borde bli en STOR helmholtz 8O

Undrar vad min hyresvärd säger när han ser min sovrumsdörr perforerad med 1000 små hål? :D

du behöver bara ett hål....dock måste rummet du använder som kaviet vara 100% lufttätt

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-09 16:11

Rummet är nästan tätt om man stänger fönstren i alla fall, bara ett litet luftintag under ett fönster.

Jag provade räkna ut resonansfrekvensen för rummet om man helt enkelt öppnar dörren. V = 30m2, S = 2*0.8m. Längden på porten är lite svårare, jag antog flänsat rör och fick L=0.85*0.4*2+0.1m (0.1m tjock vägg och ändkorrektion i båda ändar. Detta ger fh=14Hz. Ganska lågt alltså. Jag undrar om man inte kan hänga ett draperi för dörren och på så sätt få en bredbandsabsorbent på 1,6m2 som absorberar det mesta från 20Hz till 20kHz. Kan detta stämma?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-08-10 07:46

Hej!

Du har väl testat att flytta runt högtalarna till olika positioner först?
Det framgår inte i tråden.

Kan göra betydligt större skillnad än andra lösningar.

mvh

Martin

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-10 19:57

Hej Martin
Jag har testat att flytta dem lite på ungefär de platser de står, men jag har inte testat helt andra sätt att möblera. Man kommer ganska nära högtalarna om man ställer dem efter en långsida istället.

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-20 12:14

Som vanligt har ni ju rätt här på faktsikt.se.

Jag har ställt högtalarna efter långväggen nu och får en jämnare basåtergivning. Men nu exiterar jag rummets tvärmoder istället :(

Här kommer lite mätningar med timedec:

Bild

Bild

Den första grafen visar efterklang som funktion av frekvens. Som jag mistänkte så ökar efterklangstiden kraftigt under 500Hz. Måste fixa detta. Det låter lite basigt på nåt odefinierat sätt i rummet.

Jag är lite osäker på hur den andra grafen skall tolkas. Är det så att den röda kurvan visar hur starkt diffusljudet blir i rummet för olika frekvenser om man antar att man tillför lika stor akustisk effekt vid alla frekvenser 20Hz-20kHz ?
Visar den blå kurvan vilken akustisk effekt som högtalaren tillför rummet som funktion av frekvensen?

Användarvisningsbild
i

Re: Ta bort resonans i rummet

Inläggav i » 2006-08-20 22:13

Keba skrev:Jag har problem med stående vågor i mitt lyssningsrum och funderar lite på olika lösningar.
Edit: Här är skissen:
Bild

Varför inte använda hallen som en Helmholtz-absorbent ? Visserligen är den kanske inte idealt placerad för det, men volym har den ju ! :)

Du har helt enkelt en dörr med hål i öppningen till hallen. 8O :D
De Helmholtzkunniga får bistå med håltagningsformler.
Mundus Vult Decipi

Keba

Inläggav Keba » 2006-08-21 21:21

Ja, varför inte. Fast då behöver jag ju egentligen höja fh. V=13m2, S=2m2, L=0.8 ger resonans vid 24Hz. Lite för låg den också alltså. Undras om ett så stort hål i en 13m2 kavitet verligen funkar. Eller så blir hallen en kvartsvågpipa. Den hamnar på 32Hz ungefär.

Återgå till DIY-forum