TROLLDIST nu ver. 7.6

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-22 20:06

:-)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-07-08 22:57

Låter hur lovande som helst 8)
Hur går det med toolboxen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-09 10:25

Bara att vänta in... händer mycket i Lilltrolls tillvaro nu ;-)

Användarvisningsbild
Gaston

Re: TOOLBOX

Inläggav Gaston » 2006-07-11 01:18

Jag blev lite upphetsad efter att ha läst följande, kunde därför inte låta bli att fråga om det skett något ... :D
lilltroll skrev:Jag har en fungerande prototyp på realtidsfiltreraren för multikanal nu i MATLAB.

PS. Fick igång Trolldist i Matlab 6.1. Fick ändra lite i relop-syntaxen bara && ---> &

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-07-12 01:01

Snart kommer nog den publika MATLAB-dll:en med komplett hjälptext, som utgör kärnan i programmet :!:
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

BETA

Inläggav lilltroll » 2006-07-12 01:43

Jag och alla mina BETA ver som aldrig blir klara :cry: Jag är en usel människa :?

DIGITAL realtids EQ för MATLAB både för IIR och FIR filters

Om nu någon vill ha en förtitt så kan ni titta på detta.

Vet ej om det fungerar för MATLAB ver. <6.5

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/playrec.dll

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Trolldist/realtimefilter.m

Lägg båda filerna i samma katalog, dll-filen bör inte ligga i någon speciell Windows katalog.

Följande exempelrad lyssnar på S/PDIF signalen från CD-spelaren och spelar ut det högpassfiltrerat (IIR) i ena hörlursutgången.

Kod: Markera allt
realtimefilter([1 -1],1,[],[],11,13,44100,'cheap',10)

Ditt ljudkort har säkerligen en annan mappning på kanalerna, så dessa måste DU ändra i exemplet (om du inte har ett MOTU-Traveler kort som jag starkt kan rekomendera)

För tillfället är det bara 1 kanal in och 1 kanal ut, men det är bara att bygga på!

Om man ökar delayen som i exemplet är 10 sidor lång så miskar sannolikheten för klick och annat otyg i ljudet. Windows är ju inget realtids-OS och kör processer hit och dit. Synpunkter och önskningar om hur det ska fungera mottages tacksamt.

Om det inte fungerar, så börja med att skriv följande i MATLAB

>> playrec('getDevices')

Då bör man se något liknande, (fast med ditt ljudkort)

ans =

deviceID: 0
           name: 'MOTU Audio ASIO'
     inputChans: 14
    outputChans: 14

>>

Om inte, så kolla upp dina ASIO drivare till ljudkortet - de måste vara inst. på maskinen.

Användarvisningsbild
Gaston

Re: GUI

Inläggav Gaston » 2006-07-13 21:55

lilltroll skrev:Om någon vill hjälpa till att utveckla ett GUI så blir jag glad !

Jag kan tänka mig att kolla lite på det iaf :)
Kan ju lika gärna avslöja att jag redan börjat. För de som undrar kan jag avslöja att GUIDE suger klubba :twisted: . Har börjat med ett GUI som förhoppningsvis skall bli någorlunda enkelt att konfigurera om när det behövs. Önskar jag kunde lite mer om matlabs klasser, man kunde kanske gjort nått med dom för att göra det ännu mer konfigurerbart.

GUI't jag bygger siktar bara in sig på att lyfta ut variablerna i scriptet till ett GUI. Ingen ombyggnad av befintliga displayer eller så ....

Användarvisningsbild
lilltroll

GUIDE

Inläggav lilltroll » 2006-07-14 00:42

Varje gång jag börjat med GUIDE så har jag tröttnat innom 1 h och tryckt eject.

Användarvisningsbild
lilltroll

Fristående kod

Inläggav lilltroll » 2006-07-20 03:08

Nu har jag gjort de första trevande försöken att göra det som helt fristående kod, dvs .exe fil och det fungerar - både ljudet (ASIO) och grafer.
Mycket lovande - men jag bör ändra en del saker i koden innan det är leveransklart.

Någon som är sugen att prova, och som inte har något MATLAB alls inst. på sin dator ?

Det man tydligen måste göra om man inte har någon MATLAB på datorn är att köra mglinstaller.exe som t. ex. finns att ladda ner här:

http://www.mathworks.com/support/solutions/files/s32452/

därefter måste man lägga till en rad i sin path.

Mer info:

On PCs, your customers run the MATLAB Compiler Run-Time Library Installer by double-clicking on the mglinstaller.exe file. Your customers can specify the name of the directory into which they want to install the libraries. By default, the installer puts the files in the current directory. After the installer unpacks and uncompresses the libraries, your customers must add the bin\win32 subdirectory to the system path variable (PATH). For example, if your customers specify the installation directory mgl_runtime_dir, then they must add mgl_runtime_dir\bin\win32 to PATH.

Användarvisningsbild
lilltroll

FUNGERAR

Inläggav lilltroll » 2006-07-20 04:09

Nu har jag lyckas kompilera en komplett Trolldist med ASIO till en exe fil som fungerar :D :D :D

(Den är lite menlös just nu, eftersom man inte kan ställa in något)
Kan kör bara, fönstrar med musen och upp kommer resultaten.

Lika så bra att kompilera realtimefilter också då :!:

Användarvisningsbild
lilltroll

2.1 filtrerar

Inläggav lilltroll » 2006-08-20 01:04

Nu finns det en 2.1 digital filtrerare för ASIO i realtid. Den tar en stereo in, t ex S/PDIF och filtrerar den med önsvärda filter i stereo till frontarna (2 ASIO kanaler ut), samt adderar de två kanalerna digitalt samt applicerar ett annat filter som skickas till den 3:e ASIO utgången - till monosubwoofern. Ni som har problem att få frontarna att spela ihop med subban rekomenderas att prova detta (Om ni har ASIO ljudkort med många kanaler) :idea:

Själv kör jag piP + lillkub med detta. Fungerar ihop med Media-Playern i samma dator vilket är ett stort plus. Skickar MP-signalen till S/PDIF-ut, som är patchad till S/PDIF in.
Kräver dock ett ljudkort med lite möjligheter. Filtreraren kan gå i bakgrunden och behöver inte kosta mycket CPU. Denna går nog att göra stand-alone (.exe) fil av, men jag vet inte hur man då ska generera önskvärda filter... än. Borde vara högintressant för er med en media-dator hemma som fungerar som media-nav. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav n3mmr » 2006-08-22 13:34

Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

Citat från reklamen: MATLAB has two major disadvantages: 1) it's expensive. 2) it costs a lot
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Gaston

Re: GUI

Inläggav Gaston » 2006-08-22 23:28

Uppdatering:
Jag var nästan färdig med det statiska och lättkonfigurerbara GUIt jag pratade om nedan när jag och Lilltroll pratades vid per telefon.

Lilltroll och jag har delvis snackat ihop oss och jag har börjat mecka på ett slags ramverk. Detta ramverket innehåller så mycket mer och blir snabbt trassligt. Just nu har jag paus, paus betyder att man glömmer :? . Så när jag börjar igen ska jag försöka skriva ner mer innan jag börjar koda.

(Paus förresten, jag har ju byggt ihop och testat en högtalarprotyp, se DIY-forumet)

Jag skall iväg på jobb i 3 veckor snart, blir det lite lungt på kvällarna kanske jag kan ta tag i detta då igen.

Gaston skrev:
lilltroll skrev:Om någon vill hjälpa till att utveckla ett GUI så blir jag glad !

GUI't jag bygger siktar bara in sig på att lyfta ut variablerna i scriptet till ett GUI. Ingen ombyggnad av befintliga displayer eller så ....

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav lilltroll » 2006-08-23 01:03

n3mmr skrev:Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

Citat från reklamen: MATLAB has two major disadvantages: 1) it's expensive. 2) it costs a lot

MATLAB är jättetrevligt så länge man är akademiker, då är det nästan gratis - Sedan blir det jätteotrevligt :(

Jag har seriösa tankar på att börja lära mig någon fritt vid sidan om, men det finns ju flera alternativ att välja på.

Hur som, Trolldist i open source ver kan väl kompileras av vem som helst på något universitet och distribueras så länge det inte används för komersiella syften, eller har jag fel?

Har på prov gjort en kompilerad trolldist som fungerade utan problem ... hittills.

Siktar på att nästa Trolldist ska gå att kompilera till fristående exe-fil. Run-time biblioteket laddas ner gratis från tillverkarens hemsida.

Jag tänker dock noga kontrollera att jag inte begår något licensbrott innan jag kompilerar och lägger ut det publikt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Trolldist i annat än MATLAB

Inläggav n3mmr » 2006-08-23 09:06

lilltroll skrev:
n3mmr skrev:Kan trolldist köras i Scilab??

Det är ju gratis.

MATLAB är jättetrevligt så länge man är akademiker, då är det nästan gratis - Sedan blir det jätteotrevligt :(

Jag har seriösa tankar på att börja lära mig någon fritt vid sidan om, men det finns ju flera alternativ att välja på.

Basåjavet::

Vad ska man ladda ner för att få hem Trolldist i source, komplett? Så kan jag kanske prova, det påstås att det finns en delvisöversättare för MATLAB -> Scilab.

Tråden är så extremt lång så jag hittar inte runt i den längre. Demens, trtoligen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Föregående

Återgå till DIY-forum