Mäta med TombStone?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nl1970

Mäta med TombStone?

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 21:41

Jag har satt upp grejorna i kväll:

Bild

och tänkte prova TombStone men jag får bara ett meddelande att den inte får någon triggersignal. När jag provar justMLS utan att ändra något så funkar det, vad ska jag ändra på för att få Tomb. att mäta hemma?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-30 22:03

Lämna över grejjerna till mig så lämnar jag besked innan 5/2 :roll: 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 22:03

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 22:23

Svante, är det så här det ska se ut?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 22:27

nl1970 skrev:Svante, är det så här det ska se ut?

Svårt att bedömma utan att veta vad du mäter på, men jag ser inga direkta fel. Om du vill testa triggningen kan du slå på synktestningen i röda cirkeln och köra igen. Då ska det bli en smal notch kring 1000 Hz.

Vad står trigger level på? Vad har du valt för triggfrekvens?

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 22:38

Har micken på en kudde i soffan. Fick sänka triggernivån till -30 då fick jag inget felmeddelande. Synkstyrningen blev ett hack i mätningen så den bockade jag av. Är triggfrekvens det som står brevid sinusoid? då har jag inte rört den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 22:54

nl1970 skrev:Har micken på en kudde i soffan. Fick sänka triggernivån till -30 då fick jag inget felmeddelande. Synkstyrningen blev ett hack i mätningen så den bockade jag av. Är triggfrekvens det som står brevid sinusoid? då har jag inte rört den.

*Suck* Man ska inte skriva för långa bruxar, det är tydligt. :lol:

Begrep du vad hacket är bra för? Har du läst sidan som jag länkade till?
Jag bara kollar innan jag förklarar... :wink:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 22:59

Svante skrev:Begrep du vad hacket är bra för?

Nope :)

Svante skrev:Har du läst sidan som jag länkade till?

Skummade den och fick programmet att "funka"

Svante skrev:Jag bara kollar innan jag förklarar... :wink:

Förklara gärna, du är ju så duktig på det :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 23:30

Ok, nu ska jag vara elak.*

nl1970 skrev:
Svante skrev:Begrep du vad hacket är bra för?

Nope :)

Ok, anledningen till detta kursiverar jag i ditt nästa svar:

nl1970 skrev:
Svante skrev:Har du läst sidan som jag länkade till?

Skummade den och fick programmet att "funka"

Backa, tag ett djupt andetag och läs igen...

nl1970 skrev:
Svante skrev:Jag bara kollar innan jag förklarar... :wink:

Förklara gärna, du är ju så duktig på det :D

Mm, när du har läst (inte skummat).

Jag hörde av språkfolket på vår institution nyligen att folk inte kan läsa en text ordentligt numera. Förr i världen fick man lära sig speciellt att skumläsa en text, men numera är det det omvända som behövs, förmodligen pga den enorma informationsmängd som finns på Internet.

*Om jag ska förklara min elakhet så beror den på att jag har fått den här frågan ganska många gånger nu, och att jag faktiskt har beskrivit svaren ganska många gånger här på Faktiskt också. Till sist ledsnade jag och gjorde websidan som jag länkade till och då känns det lite surt att du bara skummar och frågar ändå. Jag vet, det är inte ditt fel, men ändå. Så snälla läs ordentligt innan du frågar.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 23:38

Svante skrev:Om jag ska förklara min elakhet

Du är så klart inte elak Svante, jag bara kollade hur mycker man kan dra ur dig 8) ska läsa igenom ordentligt men nu ligget yngsta tjejen och sover så jag vill inte prova mer i kväll. Grejorna får ligga kvar så att jag kan fortsätta i morrn.
Jag har också provat lite med timdec men det verkade inte funka riktigt, du är inte sugen på att förklara hur man ska använda det programet 8) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-30 23:44

nl1970 skrev: Jag har också provat lite med timdec men det verkade inte funka riktigt, du är inte sugen på att förklara hur man ska använda det programet 8) :)

http://user.faktiskt.io/svante/timdec/ 8) :wink:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-30 23:49

Ska kolla in det sen öser jag på med frågor :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-05-01 14:34

Då har hag provat med timdec i dag, ser ut som jag har en efterklang på runt 0.45sekunder och det är ganska lika hela vägen. Kollar runt lite i rummet och ser att det finns en del väggyta som jag skulle kunna täcka med något. Två fönster på sidoväggen hjälper inte till att dämpa heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-01 15:01

nl1970 skrev:Då har hag provat med timdec i dag, ser ut som jag har en efterklang på runt 0.45sekunder och det är ganska lika hela vägen. Kollar runt lite i rummet och ser att det finns en del väggyta som jag skulle kunna täcka med något. Två fönster på sidoväggen hjälper inte till att dämpa heller.

Prova att öppna dem. :wink: Kanske inte permanent, men du kan iaf se vad det gör för skillnad på efterklangstiden.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-21 17:30

Lyfter tråden med en fråga.

Levelsmoothing kontra sweepduration. Med dessa kan man få det att se ut hur illa som helst.
Vad är rätt ? eller hur ska jag uttrycka det, tittar på andra programms mätningar och ser att det är smooth och fint, medans jag antar att verkligheten ser riktigt taggig å jävlig ut.
Mer det resultat man får om man har högt värde på smooting och ganska långt sweep.

Svante nysta lite i detta nu så jag får mäta och känna mig tillfredställd ;)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-21 18:24

Ska försöka lite senare, just nu är jag på språng. :D

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-23 23:15

Här va det Svante ;) här skulle det beskrivas parametrar !!
Jag väntar med spänning, ta det när du hinner och har lust.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-24 00:28

Javisstja...

Jo, i vanliga program brukar det ju finnas en ruta där man kan fylla i "smoothing" och funktionen på den är att lägga kosmetika på kurvan så att snabba förändringar undertrycks och bara de långsamma blir kvar. Ibland används det bedrägligt och ibland tom så att resultatet blir felaktigt.

I Tombstone specifikt, då?

Ja, det finns ju en ruta som heter "level smoothing" och den kan man ju tro gör samma sak. Men så är det inte riktigt. De som har använt gamla analoga sveputrustningar anar nog vad den gör och det är rätt annorlunda mot de däringa moderna dataprogrammen. Kom till saken nu!

Nå. Tombstone gör så här: När signalen (sinussvepet) kommer tillbaka från objektet så kvadreras den. Det betyder att alla sampel blir positiva och det betyder i sin tur att om man lågpassar signalen, så kommer det en liksignal (heter det så, DC alltså) ut från filtret och styrkan på denna DC är proportionell mot styrkan på sinussvepet.

Detta eftersom (sin(wt))²=(1-cos(2wt))/2, det kommer alltså ut DC och dubbla frekvensen. Lågpassfiltret måste alltså filtrera bort cos(2wt) (den dubblade frekvensen) för att inte kurvan i tombstone ska bli taggig. Sveper man från 20 Hz så ska 40 Hz filtreras bort ordentligt och då är det lämpligt att ställa filtret på 20 Hz så har man lite marginal.

DETTA ÄR DET PRIMÄRA SYFTET MED FILTRET!

Om man skruvar ner frekvensen ännu lägre kommer förstås kurvan att slätas till ytterligare, men det för med sig en massa tråkiga effekter som tex att kurvan kan förflyttas i sidled (det blir en "svans" mod senare tidpunkter/högre frekvenser etc).

Funderar man en stund så inser man att ovanstående betyder att man får väldigt likartade effekter om man sveper för snabbt. Att svepa långsamt med låg "level smoothing" är i någon mening ekvivalent med att bara svepa snabbare.

Så, ställ Level Smoothing ungefär på den undre frekvensen "Low frequency" och använd den inte för att göra snygga kurvor. Den som begriper hur den funkar kan förstås leka med den på egen risk, men annars gör man ofta klokt i att låta bli den.

Bild

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-24 10:27

Tackar tackar Svante.

Då ska jag se upp med den i fortsättningen. Förlyttning sidled har jag sett, kör alltid med mätbortfall 990-1010 för säkerhets skull.
Grejen är den att även det dippet kan suddas bort om man ställer in sakerna (fel)?

Men hur gör jag då jag vill se på intervallet 6000-20000, ska jag ställa smooting på 6000 då ????????

Återgå till DIY-forum