Koppla fläkt till förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ThinMan

Koppla fläkt till förstärkare

Inläggav ThinMan » 2006-08-21 22:42

Hej allihop, min första post på detta eminenta forum!

Till min frus stora skräck har jag nyligen blivit svårt biten av audiofili, och av ekonomiska och estetiska orsaker fastnat för gamla och tunga grejor. Snart anländer en fin kombo hem till Götet, en Yamaha Ca-2010 och en fin tuner CT-1010 som skall kombineras med fina NS-1000M.

Stärkaren har Class A funktion och är därför mycket varm, vad jag förstår. Detta är ju inte så bra, så min fråga till er tekniskt kunniga här är om det är möjligt att koppla en fläkt till uttaget bak på stärkaren. Alltså i "switched"-uttaget. Fläkten skall sedan läggas uppe på chassiet. Enligt folk som jag pratat med på andra forum skall detta vara möjligt.

Jag har en gammal PC-fläkt som ligger och skräpar, vad behövs mera? Jag kan inte vare sig koppla eller löda saker själv, jag har stängt in mig och endast läst böcker hela mitt liv för fanken:) Tummen sitter alltså mitt i handen, varpå en detaljerad genomgång vore uppskattad!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-21 22:49

Vad ska du men en extern fläkt till? Stärkaren är väl konstruerad för att klara kylning som den är om den placeras någorlunda luftigt! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
ThinMan

Inläggav ThinMan » 2006-08-21 22:54

Inte om man tvingas stoppa skönheterna i ett skåp långt från klåfingriga småttingar:)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-21 23:01

Du behöver någon form av nätaggregat, gärna med justerbar utspänning. Kolla på fläkten och se hur mycket ström den drar och vilken spänning den är anpassad för.

Användarvisningsbild
ThinMan

Inläggav ThinMan » 2006-08-21 23:08

Fläkten är 12V DC 0.23A med justerbar hastighet. Den har en liten plastplugg med tre hål (typ2?) som egentligen skall kopplas till moderkortet. Jag har ett nätaggregat som också är 12V. Går det alltså inte att koppla via någon typ av adapter till förstärkarens "switched"-uttag?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-08-22 08:49

Ja, du kan koppla en 12V DC adapter i switched-uttaget och koppla denna till fläkten. Det måste vara en adapter med reglerad DC och polerna måste då kopplas rätt dvs plus till röd kabel på fläkten och minus till svart kabel. Det sista stiftet på fläkten är för att ge pulser vid rotation så att en dator enkelt kan avgöra hasigheten som fläkten snurrar. Du är troligen inte intresserad av detta.
Eftersom nätadaptrar oftast inte alls har denna typ av kontakter så får du antingen trixa med lite lödning eller så kapar du alla kablar och mäter upp polerna och kopplar ihop det med en sockerbit.
Ett annat alternativ är att köpa en billig kalluftsfläkt för 230V på Biltema/Jula/Rusta/Claes Ohlson/Elgiganten/... och bara koppla in i switched uttaget. De kostar normalt ca 50-100kr och då får du oftast 2 hastigheter också.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-08-22 09:42

Hej!

Skall du ha en klass a förstärkare i ett skåp kanske det kan vara klokt att tänka på hur värmen skall komma ur skåpet.

Det kanske är skåpet du skall ventilera och inte förstärkaren?

Är skåpet litet och oventilerat hjälper ingen fläkt i världen, det blir varmt i hela skåpet!

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
ThinMan

Inläggav ThinMan » 2006-08-22 09:57

Stort tack för alla bra förslag. Med tanke på den otekniska delen av min person så får det nog allt lov att bli en kalluftsfläkt:)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-23 09:25

Detta måste nämnas:

För massa år sedan skulle vi på RIFA göra ett test med uppvärmda kondensatorer i ett vacuumskåp. Jag stod för det elektriska.
Ett första test gav vid handen att kondensatorerna inte värmdes så bra det var tänkt, varvid mekanikchefen förslog att vi skulle sätta in en fläkt i skåpet ... :D 8O :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-23 09:39

soundbrigade skrev:Detta måste nämnas:

För massa år sedan skulle vi på RIFA göra ett test med uppvärmda kondensatorer i ett vacuumskåp. Jag stod för det elektriska.
Ett första test gav vid handen att kondensatorerna inte värmdes så bra det var tänkt, varvid mekanikchefen förslog att vi skulle sätta in en fläkt i skåpet ... :D 8O :roll:

Vi har en varmluftsugn, den fungerar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-23 12:05

paa skrev:

vacuumskåp
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-23 12:32

soundbrigade skrev:
paa skrev:

vacuumskåp

:oops: Dum i huvet, lova att inte säga det till nån!
Att skumma de flesta inläggen räcker nog långt, men bäst ändå att läsa noga innan man svarar!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-23 13:39

paa skrev:vacuumskåp

:oops: Dum i huvet, lova att inte säga det till nån!
Att skumma de flesta inläggen räcker nog långt, men bäst ändå att läsa noga innan man svarar![/quote]
Dum i huvvet - vår chef det!!!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-23 14:04

Reglera temperaturn i skåpet medelst fläkt och tillse att den aldrig någonsin överskrider 30 C.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-23 15:49

Morello skrev:Reglera temperaturn i skåpet medelst fläkt och tillse att den aldrig någonsin överskrider 30 C.

Det roliga var ju att vi skulle pumpa vacuum i skåpet. Hur pumpar man runt 120-gradigt vacuum????

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-23 16:06

soundbrigade skrev:
Morello skrev:Reglera temperaturn i skåpet medelst fläkt och tillse att den aldrig någonsin överskrider 30 C.

Det roliga var ju att vi skulle pumpa vacuum i skåpet. Hur pumpar man runt 120-gradigt vacuum????

Det är nog inte bara jag som läser fort men fel!
Klart att Morello svarar på trådämnet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-23 16:15

Rent praktiskt kan man borra luftintag i skåpets nedre del och luftuttag i den övrer delen. Tysta (stora och lågvarviga) monteras vid hålen. Experimentera tills tillräckligt flöde erhållits. Giv akt på temperatur i och utanför skåpet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-23 16:17

paa skrev:Det är nog inte bara jag som läser fort men fel!
Klart att Morello svarar på trådämnet.

Two's a crowd.

Om trådämnet - jag tror man ska tänka lite PC. Hur kan luft cirkulera, och var tar man in friskluften och var blåser man ut den. Tänka på att man inte drar in damm och skräp.

Har du bild på skåpet!?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-08-24 09:09

Alltså , om du skall hålla nere temperaturen i skåpet så

lite ingenjörskonster:

1 m3 luft väger 1.2 kg.
Antag att rumsluften är 20 C och vi vill ha max 30 C på luften i skåpet
Värmekapaciteten för luften är ganska exakt 1000 J/kg C

Minsta Luftflödet för att då hålla temperaturen under 30 C kan beräknas

Minsta luftflöde = effekt förlust förstärkare (W) * 3600 / (1.2 * 1000*10) =

minsta luftflöde = 0.3 *effektförlust - luftflödet erhålles i m3/h

På så sätt kan man bestämma hur stor fläkt du behöver.

Exempel .
antag förstärkaren är klass A. Drar 500 W

det ger att du behöver minst 500*0,3 = 150 m3/h luftflöde

Det är ungefär vad en liten datorfläkt ger. Eftersom man vill ha lite marginal, släng in två så halverar du temperaturökningen.

Observera att det kan också vara en god ide att ta till lite extra på fläkten för annars kanske det blir dålig circulation och "fickor" med varm luft runt förstärkaren osv.

/rickard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-08-24 12:51

Jag tvivlar inte på Rikitikkitavis beräkningar, men i praktiken så är det väldigt lätt att mest cirkulera inluft nästan direkt ut (med viss blandning av luften i skåpet).
Bästa enkla lösningen är att försöka få luftflödet så som man gör i de flesta datorlådor, dvs inluft nere framtill och utluft uppe baktill.
Problemet är att få till detta med snyggt utseende. Oftast vill man av utseendemässiga skäl ha inluft nere baktill och utluft uppe baktill.

Ofta kan det fungera bra genom att bara placera värmekällan (dvs förstärkaren) så lånt bak det går i skåpet.
Andra trick som man kan ta till är:
Palla upp förstärkaren någon cm.
Blåsa in inluften under förstärkaren.
Täta bakom förstärkaren så att inluften får svårt att åka ut utan att gå genom förstärkaren.

En vanlig kalluftsfläkt har dock så många gånger högre flöde än man behöver så att det troligen inte behövs några "trick". Dvs råstyrka framför finess.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-08-25 21:16

precis, silvervarg...

lite brute force fixar nog biffen.

jag ville bara visa att en optimering av fläktens storlek behöver inte medföra att man har en massa turbofläktar som låter mycket.

Ett litet antal 12 V 120*120 mm datorfläktar som kör på 7-8 V låter inte mycket men flyttar försvarligt med luft, flera 100 m3/h och därför löser de problemet utmärkt.

Man har väl byggt överklockade datorer i alltför trånga lådor... :)

/rickard

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-25 23:03

Bra lösning!

Återgå till DIY-forum