Högtalarekabel med RC-länk!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Högtalarekabel med RC-länk!

Inläggav Slartibartfast » 2004-01-27 11:27

Sry för det söta ämnet.. ;)

Nåväl, jag tänkte kirra litet med högtalarkabel strax, och vill därför även göra en RC-länk när jag väl håller på!

Tror jag sett någon här som frågat omd et förut.. men hittade inte tråden nu.

Men det ajg undrar är:

1. Är placeringen av RC-länken en variabel? (man skulle ju kunna fläska in den i högtalarlådan annars..)

2. Hur beräknas den, och finns det någon "standard"-RC-länk beräknad, som man skulle kunna rippa rakt av istälet för att tänka själv..

3. Vart kan man hitta söta lådor att ha dom i, om man inte kan fläska in RC-länken i högtalaren.

Jag förstår probelemet med högtalarkabelns inre impedans, och att det kan vara kul med en RC länk till detta då magnetfälten inte är ortogonala mot varandra (rätta mig om jag tänkt fel..). Men de mätningar jag sett på http://www.lts.a.se/ ser lite lustiga ut. Det verkade som att den första förändringen var vid 10^4Hz, säger detta mig att basar inte kommer ha någon som helst vinning av en RC-länk?

Och isåfall, är dessa mätningar gjorda på en specifik kabel (ekk-light kanske?) och bara kan anpassas till denna kabel och längd?

mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-27 14:08

1. Ja, man kan om man håller de delade anslutningstrådarna korta placera RC-länken i själva högtalaren.

2. Det finns en standardlänk som man kan använda om man inte vet hur kabeln är fundad mätmässigt. Den är en kompromiss men en rimligt god sådan. Den är på 100 ohm i serie med 0.1uF.

Vill man räkan på en optimal länk så kan man göra det! :) Då tar man den karakteristiska impedansen och väljer en resistans som motsvarar den. Sedan så räknar man ut en konding som har samma impedans som resistansen vid ett par hundra kHz.

3. Elfa

Vidare så är basområdet inte där man vill fixa poroblemen med en RC-länk (även om det i extremfallen kan märkas där) det är vid mycket höga frekvenser för att få en jämnare belastning för förstärkaren att arbeta mot.

Simuleringarna på www.lts.a.se är gjorda med värden som en normal lampsladd kan uppvisa resp den kabel som utgör grunden för den låginduktiva kabel som kallas LTS-läginduktiva kabel :) när den är kopplad på rätt sätt.

Konjugatlänken där är anpassad för den specifika kabeln kopplad på det specifika sättet och är oberoende av längden hos kabeln.

Vh
/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-27 16:58

LTS-kabeln's RC-länk har R=8,33ohm och C=0,3uF.
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-01-27 22:37

Alltså har jag bestämt mig för att fläska in ett stycke RC-länk i högtalarna..

Och det jag funtar på då, alltså, skall det vara på +sidan

förstärkare+---(kabel)--|högtalarterminal|---R-C----filter-

Eller? Det måste ju betyda en ordentlig belastningsökning för förstärkaren att lägga till 100ohm motstånd här?

Så jag antar att min kopplingsgissning är fel.. och att någon kan rätta mig. :)

Naqref vad menar du med att man ska (1) hålla anslutningstrådarna korta? Är det anslutningstrådarna till högtalarterminalen du menar? :)

mvh Jocke

PS
bästa svaret jag fått på någon fråga på väääldigt länge, har jag ställt en så lätt besvarade fråga eller var den bara ställd på rätt sätt?
DS
admin

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-01-28 01:35

Nej, länken skall sitta parallelt, kolla in byggbeskrivningen på LTS kabeln http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf[/url]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-02-03 17:23

Slartibartfast skrev:Naqref vad menar du med att man ska (1) hålla anslutningstrådarna korta? Är det anslutningstrådarna till högtalarterminalen du menar?

Du kanske redan fått svar från Naqref via PM men för att förtydliga detta på allmän plats så är det längden mellan den punkt där du separerar högtalarkabeln i plus- och minusledare till punkten där R-C-länken sitter som skall minimeras. Motståndet och kondensatorn i R-C länken skall givetvis seriekopplas men sedan parallellkopplar man R-C-länken över högtalarens plus- och minusterminaler. Såhär:

+
I
R
I
C
I
-

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret