Prisvärda mellanregister/diskanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Prisvärda mellanregister/diskanter?

Inläggav JB » 2006-09-12 17:56

Ni får ursäkta att jag frågar så mycket, men jag riskerar att slänga mycket pengar i sjön utan eran hjälp =/

Som ni kanske sett i min andra tråd ("15" basar som passar små lådor?") så har jag ett par 15" lådor som jag ska köpa två stycken halv-budget basar från MGR (dom är inte släppta än dock så jag kan inte beställa före den 20e). Men jag kan ju inte bara ha 15" basarna (såvida jag inte bara ska spela "Prodigy" låtar ;) men det hade jag inte tänkt, så därför behöver jag mellanregister och diskanter (som jag kommer att bygga separata lådor till).
Till 15" basar borde väl 6-6,5" mellanregister vara lämpliga och kanske dome diskanter på 1"?

Grejen är ju att jag inte vill kosta på jättedyra mellanregister + diskanter om det ändå kommer att stypa i basarna, eller att jag inte lyckas bygga nåra jätteavancerade filter, så därför skulle jag behöva nåra tips på mellanregister och diskanter som funkar om man vill ha ett helt okej ljud.

Data på baselementen om det skulle va till nån hjälp:
Eff.300 W. Imp. 8 Ohm. Känsl. 94 dB. Frekv. omf. 20-4000 Hz. Rek. deln.frekv. <500 Hz. Qts 0,52. Vas 236,16 Liter Fs 29,03 Hz. yttermått 387 mm. Baffelhål 353 mm. djup 150 mm. Vikt 4,1 kg.

Jag antar att jag skulle kunna köpa 6" mellanregister ur samma serie som basarna, men jag gissar på att det är bättre att lägga pengar på lite bättre mellanregister eftersom man säkerligen stör sig mer på om mellanregistrerna låter halv-taskigt än om dom lägsta 500 hz låter dåligt (rätta mig om jag har fel) för att inte tala om diskanterna som man kanske inte bör snåla in allt för mycket på.

Bild

Så vad tycker ni? Köpa 165 kr mellanregister ur samma serie som basarna eller kosta på bättre grejer?

Diskanterna jag först hade funderat lite på är MGR DT-4 som kostar 265 kr.

Bild

Så ge gärna förslag på mellanregister och diskanter som skulle kunna tänkas funka, dom bör ha en impedans på 8 ohm.

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-12 18:27

Ja, eller strunta i mellanregister och skaffa ett par diskanter som går att dela ner vid 1000Hz eller nåt. Lättare att göra tvåvägsfilter ... eller i vart fall färre komponenter ... kanske 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 18:28

phon skrev:Ja, eller strunta i mellanregister och skaffa ett par diskanter som går att dela ner vid 1000Hz eller nåt. Lättare att göra tvåvägsfilter ... eller i vart fall färre komponenter ... kanske 8O

Problemet är att rekommenderad delningsfrekvens på basarna ligger på < 500 hz =(

Förövrigt har jag gått elprogrammet på gymnasiet (lärde mig knappt nått där dock) och jobbar en hel del med lödning på jobbet och har lödcetrifikat så jag borde ju lyckas löda ihop filtret, men jag har ingen aning om hur man etsar kretskort =/

Men så länge jag kan löda fast filterdelarna direkt på interna kablaget och linda in dom med el-tejp så skulle det ju inte vara nåra större problem med filter (jo jag är en aktiv användare av nödlösningar :? )

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-12 18:49

JB skrev:Förövrigt har jag gått elprogrammet på gymnasiet (lärde mig knappt nått där dock) och jobbar en hel del med lödning på jobbet och har lödcetrifikat så jag borde ju lyckas löda ihop filtret, men jag har ingen aning om hur man etsar kretskort =/

Men så länge jag kan löda fast filterdelarna direkt på interna kablaget och linda in dom med el-tejp så skulle det ju inte vara nåra större problem med filter (jo jag är en aktiv användare av nödlösningar :? )

Man brukar inte behöva kretskort eller eltejp att linda in delningsfiltrena i. Man kan sätta fast komponenterna på en träplatta och sen koppla med kopplingstråd mellan dom. Filtret är ju det som är svårast att lyckas med vid högtalarbygge när man är ny, vill du inte testa att konstruera själv kan man ju alltid börja med att bygga efter nån ritning som är bra.

Diskanter: Jag skulle kolla in lite diskanter från seas eller vifa, de behöver inte vara så mycket dyrare än MGR och jag tror att det är större chans att de är bättre (t.ex. seas h534 för 345kr)

Skulle nog föreslå att du kanske bygger små högtalare med 5-6.5" element som kan fungera hyffsat ner i basen och sen koppla in dina baslådor som subbar, då har du lite större valfrihet med placering av basar plus att du kan köra smålådorna helt separat om du vill (detta är ju iof bara min personliga åsikt). (skall man dela lågt behövs dock aktiv delning och extra slutsteg....)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 18:56

norman skrev:
JB skrev:Förövrigt har jag gått elprogrammet på gymnasiet (lärde mig knappt nått där dock) och jobbar en hel del med lödning på jobbet och har lödcetrifikat så jag borde ju lyckas löda ihop filtret, men jag har ingen aning om hur man etsar kretskort =/

Man brukar inte behöva kretskort eller eltejp att linda in delningsfiltrena i. Man kan sätta fast komponenterna på en träplatta och sen koppla med kopplingstråd mellan dom. Filtret är ju det som är svårast att lyckas med vid högtalarbygge när man är ny, vill du inte testa att konstruera själv kan man ju alltid börja med att bygga efter nån ritning som är bra.

Diskanter: Jag skulle kolla in lite diskanter från seas eller vifa, de behöver inte vara så mycket dyrare än MGR och jag tror att det är större chans att de är bättre (t.ex. seas h534 för 345kr)

Skulle nog föreslå att du kanske bygger små högtalare med 5-6.5" element som kan fungera hyffsat ner i basen och sen koppla in dina baslådor som subbar, då har du lite större valfrihet med placering av basar plus att du kan köra smålådorna helt separat om du vill (detta är ju iof bara min personliga åsikt). (skall man dela lågt behövs dock aktiv delning och extra slutsteg....)

Jag har inget emot att testa att bygga filter själv, men isåfall behöver jag hjälp med att räkna ut hur vilka komponenter jag behöver och helst även ett kopplingsschema.
Finns det nån trevlig återförsäljare (helst svensk) där man kan beställa Seas element på postorder? Är förövrigt från Ljudia.se jag hade tänkt att köpa basarna, men dom säljer inte Seas element.

Problemet är dock att jag vill kunna driva alla högtalare med en och samma förstärkare =/

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-12 19:53

Ett hett tips ær att bygga dina førsta (och kanske æven 2a, 3e 4e osv) høgtalare med filtret moterat på en sperat platta som du fæster på høgtalarens baksida. På utsidan alltså. Då ær det lætt åtkomligt før dom ændrignar du kommer att behøva gøra. Nær/om filtret ær klart moterar du det inne i lådan, helst i ett eget slutet utrymme så inte kondingarna pverkas av ljudtrycket i lådan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 21:39

Max_Headroom skrev:Ett hett tips ær att bygga dina førsta (och kanske æven 2a, 3e 4e osv) høgtalare med filtret moterat på en sperat platta som du fæster på høgtalarens baksida. På utsidan alltså. Då ær det lætt åtkomligt før dom ændrignar du kommer att behøva gøra. Nær/om filtret ær klart moterar du det inne i lådan, helst i ett eget slutet utrymme så inte kondingarna pverkas av ljudtrycket i lådan.

Filterna kommer nog isåfall sitta i topparna som inehåller mellanregister + diskant så det blir nog inte mycket ljudtryck där som kan störa komponenterna :)

Men först och främst måste jag ju bestämma mig för vilka mellanregister + diskant element jag ska köpa innan jag kan räkna ut filtret.

Så kom gärna med förslag på trevliga 6-6,5" mellanregister och dome diskanter nu :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-12 22:41

Vad tror ni tex om denna diskant?

Peerless DT-105H-812687 (finns på Ljudia.se)

Bild

1" dome diskant i High-end klass. Mycket jämn och fin frekvensgång. Dynamik och en briljans som bara Peerless kan skapa. Effekt 130 W. Känslighet 90,5 dB. Frekvensomfång 2000 - 20 000 Hz. Imp. 8 Ohm. Rek.deln.frekvens >2500 Hz. Qts 1,05. Fs 1010 Hz. Yttermått 105 mm.

345 kr

Sen hittade jag den här som säkert skulle funka utmärkt som mellanregister

Vifa P17WJ-00-08 (finns också på Ljudia.se)

Bild

6,5" bas/mellanreg. Ett mycket stort frekvensomfång och låg distortion lämlig till 2-vägssystem. Chassiet är gjort av magnesium och konen av polypropylen. Elementet passar utmärkt till basreflex-lådor Effekt 150 W. Känslighet. 88 dB. Frekvensomfång. 37-5000 Hz. Imp 8 Ohm. Rek.deln.frekv. <5000 Hz. Qts 0.35. Vas 34.7 l. Fs 37 Hz. Yttermått 170 mm. Baffelhål 146 mm. Djup 72 mm. Vikt 1.2 kg.

675 kr

Men den kostade en del =/ (fast den där är nog småpotatis för er inbitna hi-fi lyssnare :)

Tror ni dom där elementerna skulle kunna sammarbeta med en 15" som tar hand om 500 hz och neråt? Och hur avancerat filter skulle jag måsta bygga för detta 3-vägs system?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-14 17:11

Äääh blir nog bara skit om jag kostar på element och inte ens kan räkna ut egna filter så jag får nog läsa på lite mer innan jag försöker bygga nått seriöst... men 15" basar blir det ändå, men jag tänker inte längre låta dom ingå i ett 3-vägs system utan jag tänkte göra om dom till separata baslådor, och då har jag (som vanligt) några frågor:

Hur lågt bör jag max dela? Och hur mycket bättre blir det med aktiv delning vid låga delningsfrekvenser?

Vill helst inte behöva ha en separat stärk till lådorna (vilket man väl behöver om man kör med aktiv delning så)

Skulle 80-90 hz kunna vara lagom tro? Minns att det var där nånstans jag brukade dela på basstärken när den funkade..

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-14 20:34

JB skrev:Äääh blir nog bara skit om jag kostar på element och inte ens kan räkna ut egna filter så jag får nog läsa på lite mer innan jag försöker bygga nått seriöst... men 15" basar blir det ändå, men jag tänker inte längre låta dom ingå i ett 3-vägs system utan jag tänkte göra om dom till separata baslådor, och då har jag (som vanligt) några frågor:

Hur lågt bör jag max dela? Och hur mycket bättre blir det med aktiv delning vid låga delningsfrekvenser?

Vill helst inte behöva ha en separat stärk till lådorna (vilket man väl behöver om man kör med aktiv delning så)

Skulle 80-90 hz kunna vara lagom tro? Minns att det var där nånstans jag brukade dela på basstärken när den funkade..

Tjena
80Hz är bra. Det är en frekvens som passar med 5.1-recievers och så är det bra ur psykoakustisk synvinkel.
Jag tycker du ska satsa på aktiv delning. Det är i och för sig inget fel på passiv delning, men det blir stora dyra spolar.
Om du redan har mindre högtalare kan du kanske testa att komplettera dem med dina nya baslådor.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-14 22:14

Keba skrev:
JB skrev:Äääh blir nog bara skit om jag kostar på element och inte ens kan räkna ut egna filter så jag får nog läsa på lite mer innan jag försöker bygga nått seriöst... men 15" basar blir det ändå, men jag tänker inte längre låta dom ingå i ett 3-vägs system utan jag tänkte göra om dom till separata baslådor, och då har jag (som vanligt) några frågor:

Tjena
80Hz är bra. Det är en frekvens som passar med 5.1-recievers och så är det bra ur psykoakustisk synvinkel.
Jag tycker du ska satsa på aktiv delning. Det är i och för sig inget fel på passiv delning, men det blir stora dyra spolar.
Om du redan har mindre högtalare kan du kanske testa att komplettera dem med dina nya baslådor.

Okej tack för tipset :)

Först hade jag ju tänkt att bygga 2 sattelit-lådor också med mellanreg+diskant och köra med 3-vägs filter, men då skulle ju bara baslådorna funka ihop med just dom eftersom jag skulle haft delningsfiltrerna i satteliterna, så det blir nog bättre att köra dom som separata baslådor med egen delning som sedan kan användas med vilka andra högtalare som helst.

Får ta och kolla upp hur mycket passiv delning vid runt 80 hz skulle kosta sen fundera lite om jag ska välja passiv eller aktiv delning :)

Edit: Hittade bara 100 hz som lägst på Ljudia.se.. men det är vid 4 ohm.. vad blir då delningsfrekvensen vid 8 ohm?

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=659021

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-14 22:27

Förresten... ett sub-filter är väl dumt att köpa komplett, måste ju vara enkelt att göra själv.. verkar väl bara behövas max 3 komponenter?? Isåfall vore det schysst om nån kunde räkna ut vad jag behöver för komponenter så jag kan räkna ut vad det skulle kosta att bygga ett passivt filter som delar vid 80 hz vid 8 ohm och pallar minst 100-150 watt RMS kontinuerligt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-14 22:56

Man delar inte passivt vid 80hz... man delar aktivt!

Eftersom en hemmabioförstärkare har inbyggda filter idag, är det alltså ett extra slutsteg som behövs och inte ett passivt filter.

Jag måste nog rekommendera dig att bygga ett färdigutprovat kit första gången. Läs mycket, tex "the loudspeaker Design cookbook" av Vance Dickasson. Den finns på många bibliotek. Lärorikt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-15 16:39

Kaffekoppen skrev:Man delar inte passivt vid 80hz... man delar aktivt!

Eftersom en hemmabioförstärkare har inbyggda filter idag, är det alltså ett extra slutsteg som behövs och inte ett passivt filter.

Jag måste nog rekommendera dig att bygga ett färdigutprovat kit första gången. Läs mycket, tex "the loudspeaker Design cookbook" av Vance Dickasson. Den finns på många bibliotek. Lärorikt.

Hur menar du med att hemmabiostärkare har inbyggda filter? Stärken jag hade tänkt att driva högtalarna med är en äldre förstärkare som inte har någon sub-utgång, om det mot förmodan kommer låta "bra" dock så kanske jag använder dessa ihop med front högtalarna i hemmabiosystemet (eller så kanske jag bygger/köper till ett par).
Är det inte bäst att jag kör högtalarna i stereo (inte för att man kan riktningsbestämma bas så lätt men det känns väl lika bra när jag har 2 lådor?)

Sen är nästa problem att min bas-förstärkare har maxlast på 8 ohm så om jag kopplar in båda lådorna på 8 ohm vardera så borde ju stärken lastas med 4 ohm =/
(den funkar inte ens för tillfället ska tilläggas)

Så därför vore det väl bäst om jag kunde använda dom till en vanlig stärkare såvida jag inte vill lägga ut flera tusen kronor på en separat stärk till dessa lådor?

Hade en 15" låda förut som jag drev med samma stärkare som mellanregister + diskant lådor och den stärken var på 2x20 watt men det lät bra förutom att man inte kunde spela så överdrivet högt.. men en 2x100 watts stärk borde man ju komma en bra bit med om man har lättdrivna element?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-15 18:21

Det känns inte som om det kommer bli en bra lösning det här...jag vet faktiskt inte hur jag skall förklara det på ett bra sätt. Det är mer komplicerat att göra en högtalare än du tycks tro.

Mitt heta tips, om du inte vill slänga pengar i sjön, är att titta på de projekten som växer fram i högtalartävlingen och bara läsa hur de tänker och resonerar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-15 22:27

Kaffekoppen skrev:Det känns inte som om det kommer bli en bra lösning det här...jag vet faktiskt inte hur jag skall förklara det på ett bra sätt. Det är mer komplicerat att göra en högtalare än du tycks tro.

Mitt heta tips, om du inte vill slänga pengar i sjön, är att titta på de projekten som växer fram i högtalartävlingen och bara läsa hur de tänker och resonerar.

Okej det kan jag göra.
Men om jag frågar så här då: vad hade du gjort av ett par 15" lådor på 80 liter? (och slänga bort dom är inte ett alternativ :wink: ) och vad hade du drivit dom med?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-16 10:46

Ska du nu köra med de här basarna du köpt, skulle jag om jag vore du, köpa mellanregister/diskant (där mellanregister vore bass/mid) av ungeför samma fabrikat och prisklass som basarna.

Kanske skulle du kunna titta på en snikvariant med ett (mycket) enkelt aktivt delningsfiler med ett par opampar (modell bättre men ej värsting) och sno ihop ett enkelt transistorsteg för topparna och kara basarna på befintlig förstärkare. En Gainclone eller ett klassT-steg kanske??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 11:05

soundbrigade skrev:Ska du nu köra med de här basarna du köpt, skulle jag om jag vore du, köpa mellanregister/diskant (där mellanregister vore bass/mid) av ungeför samma fabrikat och prisklass som basarna.

Kanske skulle du kunna titta på en snikvariant med ett (mycket) enkelt aktivt delningsfiler med ett par opampar (modell bättre men ej värsting) och sno ihop ett enkelt transistorsteg för topparna och kara basarna på befintlig förstärkare. En Gainclone eller ett klassT-steg kanske??

Asså jag har inte köpt basarna än, dom är inte ens släppta (börjar säljas den 20e), så jag är öppen för andra förslag också.

Låter som att din ide skulle kunna funka, men jag skulle behöva tips på vars man kan köpa aktiva delningsfilter, och blir dom mycket dyrare om dom har variabel delningsfrekvens?

Förövrigt om jag behöver en till förstärkare till topparna är det inte isåfall bäst om jag köper en begagnad stereo-stärk? Brukar man ju kunna hitta för bara nåra hundringar :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 11:24

Om du delar lite högre än 80Hz kan du dela passivt utan att det blir för svårt. Kanske 250-500Hz eller så. Ovanför kan du då använda en bredbandshögtalare så slipper de den extra delningen för diskanten.

Det finns bra bredbandare för HiFi, t.ex. Fostex, men dom är rätt dyra. Riktigt billiga bredbandare kan helt enkelt vara en bilhögtalare på 4-5 tum.

En av mina favoriter, Philips PRO610, är på 6,5 tum. Den kostar bara 290:- på HiFiKit och är en dubbelkonhögtalare som kan trivas i en ganska liten sluten låda.

Den gör ett bra jobb i en bildörr också, om man tänker på återanvändning av elementet.

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 14:14

phon skrev:Om du delar lite högre än 80Hz kan du dela passivt utan att det blir för svårt. Kanske 250-500Hz eller så. Ovanför kan du då använda en bredbandshögtalare så slipper de den extra delningen för diskanten.

Det finns bra bredbandare för HiFi, t.ex. Fostex, men dom är rätt dyra. Riktigt billiga bredbandare kan helt enkelt vara en bilhögtalare på 4-5 tum.

En av mina favoriter, Philips PRO610, är på 6,5 tum. Den kostar bara 290:- på HiFiKit och är en dubbelkonhögtalare som kan trivas i en ganska liten sluten låda.

Den gör ett bra jobb i en bildörr också, om man tänker på återanvändning av elementet.

Aha se där... annars har jag två stycken 6,5" Pioneer TS-E1776 högtalare i bilen som ska säljas/skrotas så då kan jag ju ta högtalarna och bygga lådor till dom.

Bild
http://www.nardik.se/bilder/pioneer/tse1776_s.jpg < Större bild

Så ser dom ut.. köpte dom för 840 kr/par så det är inga skitsaker! Kevlar kon

Skulle dom kunna tänkas funka?

Är dock 2-vägs, men då slipper jag ju oroa mig för filter ivarjefall :)

Grejen är dock att dom går ända ner till 28 hz i rätt låda, hur blir det då om 15" lådorna bara går ner till 40? =P

Lär ju behövas högpassfilter ivarjefall så 6,5" högtalarna pallar med när man spelar lite högre!
Senast redigerad av JB 2006-09-16 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-16 14:18

Jag tycker du skulle försöka experimentera ihop någon liten kul konstruktion till de där. En låda på 9-10 liter, basreflex eller sluten. Kan ha till något sidostystem eller till datorn.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 14:21

Det funkar säkert också. Det går alltid att försöka få till så bra ljud som möjligt ur ett givet läge. Har inga data på dessa element, men en liten sluten låda på 5-10 liter kan väl tänkas fungera. Samma sak här, fyll den helt.

Hur nära det perfekta ljudet du kommer vet jag inte, men om en dålig köksradio är 0-10% och ett riktigt kvalificerad faktiskt.se-system är 90-100% på en skala, så hamnar du nånstans mellan dom.

Lät det bra i bilen så borde det kunna låta minst lika bra stationärt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 14:38

phon skrev:Har inga data på dessa element, men en liten sluten låda på 5-10 liter kan väl tänkas fungera. Samma sak här, fyll den helt.

Här kommer det data som finns på hemsidan där jag köpte dom!

6,5" 17 cm KEVLAR® med butylgummi upphängning
30 mm Magnesium diskant kupol med neodymium magnet
180 W max, 35 W RMS
Frekvensomfång 28 - 30000 Hz
Känslighet 90 dB 1W / 1m
Monteringshål 147 mm
Gallerdiameter 179 mm
Monteringsdjup 54,5 mm

Vilket inte verkar säga allt för mycket =(
Ska se om jag hittar mer data på någon annan sida

Edit: Okej här kommer nåra till värden

Qts: 0,994
Vas: 10.220

Hursomhelst så lär ju impedansen vara på 4 ohm (även om jag inte hittar några uppgifter om den) så bästa iden kanske är att köpa L-pads då? (dom kostar under 100 kr styck så..)
Aja går ut och mäter med multimeter nu så jag vet säkert..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 15:33

Qts: 0,994 var ju lite högt. Sätt dom i en mycket större låda, eller varför inte prova ett par öppna bafflar, så har du provat dipoler också .... :D

Dela lite högt, flera 100Hz, så slipper du det mesta av basutsläckningen. Sen blir det ju lite annan möblering på rummet, men det är nästan gratis att prova det här. Kolla in Linkwitz om lite ideér bakom dipoler.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 15:41

phon skrev:Qts: 0,994 var ju lite högt. Sätt dom i en mycket större låda, eller varför inte prova ett par öppna bafflar, så har du provat dipoler också .... :D

Dela lite högt, flera 100Hz, så slipper du det mesta av basutsläckningen. Sen blir det ju lite annan möblering på rummet, men det är nästan gratis att prova det här. Kolla in Linkwitz om lite ideér bakom dipoler.

Asså nu hittade jag några sidor där det stod en qts på runt 0.65 också.. verkar vara delade meningar om det där..
Är Qts membranets styvhet eller minns jag galet?
Dipoler kanske skulle kunna funka, man kan ju prova hur det låter ivarjefall och om man inte blir nöjd så kan man ju skruva dit bakstycken på lådorna :)

Förövrigt så var Pioneer högtalarna (inte helt oväntat) på 4 ohm så det blir nog L-pad som gäller!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 16:28

Dipoler går nog med 0,65 också. Bra ide att kunna göra om baffel till låda. Gör inte baffeln för liten, då kortsluts basfrekvenserna för högt upp i frekvens. Du kan göra en halv låda eller nåt, öppet bakåt, eventuellt med lite dämpmaterial instoppat där. Q (ts) är godhetstalet, man kan tänka resonansvillighet också.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 16:59

phon skrev:Dipoler går nog med 0,65 också. Bra ide att kunna göra om baffel till låda. Gör inte baffeln för liten, då kortsluts basfrekvenserna för högt upp i frekvens. Du kan göra en halv låda eller nåt, öppet bakåt, eventuellt med lite dämpmaterial instoppat där. Q (ts) är godhetstalet, man kan tänka resonansvillighet också.

Jo bilhögtalare brukar ju vara gjorda för att palla open-air montering eftersom vissa (som jag) i bilen inte har annat än en masonit-hatthylla som inte täcker hela bagaget, och därför släpper igenom massvis med luft. Låter bra ändå :)

Tänkte bju på en bild hur 15" lådorna ser ut, hemmabygge när det är som bäst ;P
Som sagt elementen på bilden är sönderspelade och därför behöver jag nya, och tro det eller ej men rekommenderad lådvolym är just 80 liter på dom där elementen :)

Bild

Återgå till DIY-forum