Vinylfilm som ytbehandling?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Vinylfilm som ytbehandling?

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-07 23:26

Jag håller på att lacka ett par högtalare som jag byggt, ett par kloner
på Carlsson OA-51. Orkar inte lägga någon superduperfinish, men slipade och spacklade och tyckte väl att det blev lagom jämnt o bra. Till min förskräckelse så upptäckte jag att när jag rollat nästan allt så hade borsten på rollerrullen börjat att släppa!!
Med ruinerat resultat som följd. Hjärnan sa: "Nu känner jag demonerna komma! ÅNGEST ska vi ha!!!"
Lackade ur fullständigt på detta.
Men ytbehandling vill man ju ändå ha, och funderingar på sån hära tjusig vinylfilm som man kan köpa o klä sina lådor med. Gärna med nån
snygg träådring på. Bla B&W har ju denna lösning på en del av sina lådor, även Beretta har börjat med dylikt på sina bösskolvar då det är
brist på bra valnöt i rimliga priser.
Men hur tusan får man till det?? Skarvarna måste ju bli väldigt trixiga att få jämna o bra. Nån här som har goda tips eller erfarenheter?
Och nej, jag är inte på humör att fanera lådorna, det brister lite i vinklarna.....En 51- låda har ju många dessutom.....
Är det överhuvudtaget nån mening att besvära sig?

/Arne- som körde både Ducce 748 o 900 efter jobbet idag :lol: :lol:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-08 00:03

Njaaa... Min erfarenhet säger att det är minst lika viktigt att ha en perfekt ytan när man ska lägga på vinylfilm som när man ska lackera. Sen är det svårt att hitta en vinylfilm som inte ser ut som en vinylfilm - om du förstår vad jag menar... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-08 08:42

manger skrev:Njaaa... Min erfarenhet säger att det är minst lika viktigt att ha en perfekt ytan när man ska lägga på vinylfilm som när man ska lackera. Sen är det svårt att hitta en vinylfilm som inte ser ut som en vinylfilm - om du förstår vad jag menar... :wink:

OT: Titta i bilar med äldeträinlägg. Där har man gjort tvärtom, försökt få träet att likna plast.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-09-08 13:00

Enligt en annan tråd skall Bauhaus ha en kraftigare film avsedd att klä innedörrar med. Denna film skall se bättre ut en den vanliga tunna plastfilmen.

En annan variant är hammarlack, inte i någon av de grälla kulörerna men svart eller vit fast med den strukturen. Den döljer mindre skavanker bra. Köp en liten bur och måla en träbit och se vad du tycker. :D

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-08 20:00

Det lät ju som ett bra alternativ!
Kan även andra hemmafixarställen ha såna plattor? Jag vet inte om Bauhaus finns representerat i östergötland. K-rauta?

/Anre

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-09-11 15:29

Jag fixade ett par PiP i helgen genom att lägga på Solarfilm som köptes
på söders modell och hobby.
Det ser inte ut som "vinyl", jag använde en höglansig transparent
rosa/lila färg. Det blev pianolack finish på sidorna, överlappningen/skarven
som blev på topp och botten blev inte 100% osynlig men tillräckligt bra.

http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/rco ... /butik.asp
http://www.solarfilm.co.uk/

- B

manger skrev:Njaaa... Min erfarenhet säger att det är minst lika viktigt att ha en perfekt ytan när man ska lägga på vinylfilm som när man ska lackera. Sen är det svårt att hitta en vinylfilm som inte ser ut som en vinylfilm - om du förstår vad jag menar... :wink:

Användarvisningsbild
uruguru

Allt kommer tillbaka

Inläggav uruguru » 2006-09-12 13:07

Snyft, nu blir man nostalgisk.
Mina Voighthorn från 70-talet, byggda av spånskivor, klädde jag med vinyl.
Jajjamänsan, valnötsimitation förstås.
Den vinylen, som var självhäftande, var så pass tjock att ingen underbehandling behövdes.
Aversionen mot plast och imitationer drev ju sedan ner vinylen i färghandlarnas
innersta gömmor till förmån för äkta varor, men nu är dom alltså tillbaka igen.
Ett tips gälland vinyl är att man inte ska vika den runt kanter om kanten inte är
rundad.Den släpper och buktar vid kanten, så att kanten blir rundad av vinylen.
Det kan man i och för sej leva med.Jag levde med det i 30 år.
Skär istället.Det blir ungefär som att jobba med faner.

PS. Det går bra att lyssna på vinyl också.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-09-12 18:35

Har inte koll på lådmåtten för dina högtalare. I alla fall, på Bauhaus ute på Hisingen/GBG köpte jag lite på kul äkta ekfaner på rulle i förra veckan. Dim 280 x 2000 mm, tjocklek = "tunn", Gissar ca 0,3-0,5 mm, då den är svår att mäta, -baksidan är belagd med knaggligt smältlim, så man stryker fast faneret med vanligt strykjärn.

Det intressanta tyckte jag var smältlimmet som förhoppningsvis gör faneringen enkel att utföra även för amatörer samt prislappen, 78:-/rulle för ekfaner, tror det var någon 50-lapp till om man ville ha lönn, även bok fanns. Fanerrullarna fanns där de har köksbänskskivorna och uppsågningen. Måttet passar tror jag utmärkt för pIP, eller ???

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-12 21:20

Hum.........alltså är ni alltid så här bra på att inleda folk i frestelse? :o
Nu så blir man ju mer o mer sugen på att fanera burkarna istället... :)
Hm......nu blev det svårt.

/Arne

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-09-13 15:30

Var förbi dekorima på sveavägen i lördags.
Där finns mycket folier med klister på baksidan.

Även metallfolier istället för vinyl.

Såg några ytbehandlingar som kan bli tjusiga...

-
b

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-09-15 15:55

spraylim och något klatschigt vilddjursmönstrat tyg typ velour eller varför inte röd shagg då har du ju dessutom fått bukt med alla eventuella reflektioner 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-09-17 21:06

OlA-68 skrev:spraylim och något klatschigt vilddjursmönstrat tyg typ velour eller varför inte röd shagg då har du ju dessutom fått bukt med alla eventuella reflektioner 8)

Då måste jag ju köpa mig en Pimphatt också! Om inte möbleringen och stilen på rummet skulle ha skurit sig maximalt med en dylik lösning så
vore det faktiskt ett alternativ. Som det känns nu så är jag på g att köpa fanér och fanera lådorna själv. Problemet är att jag har lackat
lådorna med tvåkomponents lack med tveksamt resultat. Tror ni man kan trälimma faneret direkt på lacken(ev uppruggad med slippapper),
eller måste jag slipa ner till träet igen?

/Arne

Återgå till DIY-forum