henko skrev:Tänker mest på slutna system. Då det är de jag undrar mest över.
Har läst vissa inlägg att beräkningsprogram rekomennderar si å så många % dämpmaterial, så då bör det ju finnas någon form av matematik bakom....
Fortfarande förbryllad.....
Man kan nog hitta på nån matematik som approximerar vad det blir ja. Den blir i bästa fall en sammanfattning av någons empiriska erfarenhet, men man kan knappast räkna med att det blir särskilt noga.
Dämpmaterialet har ju framförallt två funktioner:
1. Att ta bort resonanser inuti lådan ("stående vågor")(inte såna i själva väggarna, utan i luften inuti lådan, alltså).
2. Att isotermisera luftkompressionen/dekompressionen, vilket gör att lådan verkar större.
Dessutom påverkas andra resonanser som är önskvärda/ofrånkomliga, tex helmhotzresonansen i basreflexröret, och den som ger den slutna lådans dess Q-värde (Qtc). Den här effekten gör bla att basreflexlådan behöver vara större för en given tonkurva.
Allt det här måste vägas samman när man konstruerar en högtalare och eftersom det är så svårt att förutse hur dämpmaterialet påverkar faktorerna ovan får man utgå från tumregler och modifiera till det blir rätt. Att simulera i datorn är inte så dumt, för oss som inte klarar att simulera högtalare "i huvudet"...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.