Formel för dämpmaterial?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henko

Formel för dämpmaterial?

Inläggav henko » 2006-09-15 13:09

Hej!

Jag undrar om det finns en fix formel för vissa dämpmaterial om hur mycket man ska använda i en låda? sluten som reflexad.

Jag letade i "sökfunktionen" på forumet men hittade inget som gjorde mig klokare.

Jag undrar om det är en fix vetenskap eller om det mer spelar in på personligt tycke, man kan ju spela på med bakstycket omonterat och pilla in mer eller mindre dämpmaterial och lyssna sig till något man gillar, men detta kan ju inte vara särskilt vetenskapligt korrekt ifall man nu får uttrycka sig så i denna hifivärld??? :?:

Tacksam för svar.

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-15 13:18

Hej henko
Mnja, vetenskap är det (eller rättare: kan man använda för att komma fram till hur det fungerar), och man kan räkna på det men det finns ingen enkel formel. Jag föreslår att du provar med olika mycket. Sluten låda bör man nästan flylla, basreflex lägger man tillräckligt med tex isover på rätt plats för att få bort stående vågor och sen kan man komplettera med isotermiserande material (t.ex. polyesterfluff från biltema) för att reglera (öka) den effektiva volymen.

henko

Inläggav henko » 2006-09-15 19:43

Tänker mest på slutna system. Då det är de jag undrar mest över.

Har läst vissa inlägg att beräkningsprogram rekomennderar si å så många % dämpmaterial, så då bör det ju finnas någon form av matematik bakom....

Fortfarande förbryllad.....

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-09-15 21:40

Dämpmaterial dämpar ståendevågor, samt ger en virituell volymökning av lådan. Om man vill dämpa stående vågor är det viktigt vart man placerar materialet. Om man endast är ute efter volym ökning så spelar det mindre roll vart det ligger.
Jag är tveksam till att man kan rekommendera en viss mängd, man bestämmer väl först ungefär hur mycket dämpmaterial som man tror behövs (25-60%?) sedan bestämmer man lådvolym utifrån detta.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

henko

Inläggav henko » 2006-09-17 10:10

man bestämmer väl först ungefär hur mycket dämpmaterial som man tror behövs (25-60%?) sedan bestämmer man lådvolym utifrån detta.

nu hänger jag inte med...är det inte variablerna på elementet i fråga som avgör volymen i ett slutet kabinett???

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-17 20:38

henko skrev:Tänker mest på slutna system. Då det är de jag undrar mest över.

Har läst vissa inlägg att beräkningsprogram rekomennderar si å så många % dämpmaterial, så då bör det ju finnas någon form av matematik bakom....

Fortfarande förbryllad.....

Man kan nog hitta på nån matematik som approximerar vad det blir ja. Den blir i bästa fall en sammanfattning av någons empiriska erfarenhet, men man kan knappast räkna med att det blir särskilt noga.

Dämpmaterialet har ju framförallt två funktioner:

1. Att ta bort resonanser inuti lådan ("stående vågor")(inte såna i själva väggarna, utan i luften inuti lådan, alltså).

2. Att isotermisera luftkompressionen/dekompressionen, vilket gör att lådan verkar större.

Dessutom påverkas andra resonanser som är önskvärda/ofrånkomliga, tex helmhotzresonansen i basreflexröret, och den som ger den slutna lådans dess Q-värde (Qtc). Den här effekten gör bla att basreflexlådan behöver vara större för en given tonkurva.

Allt det här måste vägas samman när man konstruerar en högtalare och eftersom det är så svårt att förutse hur dämpmaterialet påverkar faktorerna ovan får man utgå från tumregler och modifiera till det blir rätt. Att simulera i datorn är inte så dumt, för oss som inte klarar att simulera högtalare "i huvudet"... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-09-17 20:56

henko skrev:
man bestämmer väl först ungefär hur mycket dämpmaterial som man tror behövs (25-60%?) sedan bestämmer man lådvolym utifrån detta.

nu hänger jag inte med...är det inte variablerna på elementet i fråga som avgör volymen i ett slutet kabinett???

Precis som du säger är det variablerna på elementet som avgör volymen, inget annat.
Men eftersom volymen tycks öka av dämpmaterialet så kan man slänga in det i ekvationen. Jag fyller ofta upp med mycket dämpmaterial i slutenlåda och på så vis kanske jag kan minska volymen med ca 35% jämfört med en tom låda samtidigt som samma Q-värde för lådan bibehålls.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-17 21:08

henko skrev:

Jag skulle nog vilja tillägga att placeringen av elementet på baffel, höjd från golvet och avstånd till väggen(väggarna) påverkar vilken tonkurva (i fri rymd) man vill ha och det påverkar i sin tur lådvolym och hur mycket dämpning man vill ha. Så det blir väldigt svårt att göra en enkel formel. Det enklaste är nog att prova. Har du bestämt hur du vill att tonkurvan ska se ut? Om man är lite klokare än jag så börjar man nog i den ändan. Kommer elementet nära golvet eller högt upp?

henko

Inläggav henko » 2006-09-20 17:46

Så det jag ska ta hänsyn till är:

*oönskade strömmar (res) i lådan som dämpas med massa.

*höjd ifrån golvet (planerar att ha ett stativ på 70-80cm höjd)

*avstånd från väggen (varför när den är sluten flyttas bara luft framför? eller?)

*placering av element på baffel (här lägger jag elementet med olika mått från alla hörn för att undvika resonans? eller?)

Hur kalkylerar man att kunna minska volymen på lådan efter mängden dämpmaterial?

Detta är ett planeringsstadie för ett par aktiva monitors med en budget på ca 5000:-
Effeksteget är egen design...men ett senare projekt....

Keba

Inläggav Keba » 2006-09-20 18:38

henko skrev:Så det jag ska ta hänsyn till är:

*oönskade strömmar (res) i lådan som dämpas med massa.

*höjd ifrån golvet (planerar att ha ett stativ på 70-80cm höjd)

*avstånd från väggen (varför när den är sluten flyttas bara luft framför? eller?)

Det påverkar vid vilken frekvens som väggen börjar förstärka basen. Tonkurvan från högtalaren monterad i toppen av en flaggstång ska rulla av vid låga frekvenser för att kompensera för förstärkningen från väggar och golv (och tak). En lite monitor kanske ska stå nära väggen och då kan du låta tonkurvan rulla av redan från 150Hz eller så. Ska den stå en bit in i rummet är det bättre att göra tonkurvan rak lite längre ned. Jag kan rekomendera Basta (tolvan.com) för att simulera lite. Eller ännu bättre, sätt dig ned och fundera fritt lite. Har du sett Svantes kurvor för intensiteten från en punktkälla nära en vägg?
*placering av element på baffel (här lägger jag elementet med olika mått från alla hörn för att undvika resonans? eller?)

Ja, bland annat. Om du gör en tvåvägare kan det vara bra att minimera kantdiffraktioner. Prova Edge (tolvan.com)!
Hur kalkylerar man att kunna minska volymen på lådan efter mängden dämpmaterial?

En låda fullproppad med polyesterfluff får väl en effektiv volym som är omkring 30% större än den fysiska. Men det får man prova sig fram till.
Detta är ett planeringsstadie för ett par aktiva monitors med en budget på ca 5000:-
Effeksteget är egen design...men ett senare projekt....

Skoj!
Jag föreslår att du börjar med en prototyplåda och ser hur det blir.
Och om du har möjlighet, så skaffa en mätmikrofon. Det blir så mycket enklare och mer lärorikt om man kan mäta hur det blev.
Experimentera är kul! :D

henko

Inläggav henko » 2006-09-20 20:25

Ok, jag ska köpa Svantes program. Verkar vettigt.

När det gäller mätmikrofon, vad ska man skaffa eller bygga för den delen? Några tips? Kan jag koppla den direkt till laptopen och få mätningar via Tolvan kanske?

Min planering ligger så här:

*input med säkring via telekontakter (ska användas via mixerbord/pc mest)
*aktivt steg i ena lådan.
*aktivt filter.
*speakon/telekontaker (valbart via switch på baksidan) till andra lådan

Detta blir ett långsiktigt projekt som jag ska driva via skolan och i takt med att vi lär oss mer o mer om förstärkarteknik, just nu kollar jag på multiplext styrd volymkontroll (som får sitta på baffeln) och om det går att få den fjärrkontrollerad...inte ett måste mer en kul detalj.

Återgå till DIY-forum